Portal money.pl zamieścił artykuł dotyczący rozbudowy portu kontenerowego w Świnoujściu, w którym znalazły się opinie krytyczne wobec inwestycji, padające z ust miejskiego radnego i anonimowej rozmówczyni. Tekst został obszernie omówiony m.in. na portalu onet.pl. Zdaniem części polityków, to "element operacji zohydzania inwestycji".
Portal money.pl opublikował dzisiaj tekst Adama Sieńki dotyczący rozbudowy portu kontenerowego w Świnoujściu.
"Protesty przeciwko sztandarowej inwestycji rządu PiS. >>To miejsce wymiera<<" - brzmi tytuł artykułu. W tekście przedstawione są opinie m.in. radnego Świnoujścia, a także anonimowej starszej kobiety "którą spotykamy w trakcie spaceru z psem". Narzekają oni na trudności z dostępem do plaży w dzielnicy Warszów, brzydkie zapachy oraz unoszący się pył. Odpowiedzialny ma być za to port w Świnoujściu.
Rozmówcy Sieńki narzekają na spadek atrakcyjności turystycznej Świnoujścia, a w szczególności ulokowanego na prawym brzegu Świny Warszowa. Przytoczone są również krytyczne wypowiedzi na temat inwestycji Joanny Agatowskiej, prezydent Świnoujścia, oraz nie mniej krytyczny raport strony niemieckiej.
Omówienie tekstu money.pl znalazło się m.in. na portalu onet.pl.
Internauci zwrócili uwagę na teksty, których wydźwięk nie jest korzystny dla dużej inwestycji w port kontenerowy, który ma zwiększyć konkurencyjność polskiej gospodarki morskiej i stanowić - według zapowiedzi - istotną przeciwwagę dla portów niemieckich.
- Na Onecie bardzo sugestywny artykuł, jak szkodliwe i uciążliwe jest funkcjonowanie portu w Świnoujściu. Z jakim przerażaniem patrzą na budowę Terminala Kontenerowego, który ma przeładowywać setki kontenerów i przynosić miliardy do budżetu państwa. O co chodzi? W zeszłym roku niemieckie porty wniosły do Deutsche budżetu 25 miliardów euro, a nasze porty do polskiego budżetu 13 miliardów euro
- napisał w mediach społecznościowych były minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk.
Na Onecie bardzo sugestywny artykuł, jak szkodliwe i uciążliwe jest funkcjonowanie portu w Świnoujściu. Z jakim przerażaniem patrzą na budowę Terminala Kontenerowego, który ma przeładowywać setki kontenerów i przynosić miliardy do budżetu państwa. O co chodzi? W zeszłym roku… pic.twitter.com/Vt5WDl0PDT
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) August 14, 2024
Axel Springer w wersji polskojęzycznej atakuje rozbudowę portu w Świnoujściu? Szok i niedowierzanie. No kto by pomyślał... https://t.co/pd9vZbzfwG pic.twitter.com/3b3vtq8sME
— 1 Star (@PawelSokala) August 14, 2024
Niemiecki portal przeciwko budowie terminala kontenerowego w Świnoujściu. Straszą czarnym węglowym pyłem. Rozumiecie? Węglowy pył od kontenerów. https://t.co/IrDbZceAG4 pic.twitter.com/jC7pQaD4ID
— Zygfryd Czaban (@CDzwoni) August 14, 2024
- Rozpoczyna się operacja medialna zohydzenia inwestycji budowy portu kontenerowego w Świnoujściu - ocenia poseł Suwerennej Polski, Sebastian Kaleta.
Rozpoczyna się operacja medialna zohydzenia inwestycji budowy portu kontenerowego w Świnoujściu‼️
— Sebastian Kaleta (@sjkaleta) August 14, 2024
Głównym bohaterem tekstu jest Dariusz Krzywda, radny Świnoujścia wybrany z komitetu tamtejszej Prezydent z SLD Joanna Agatowskiej.
Krzywda narzeka, że będzie miał dalej na plażę,… pic.twitter.com/QJzyIAWLic
Sieńko w tekście zwraca uwagę, że lewy brzeg miasta jest "mekką turystów", a prawy "zdominowany przez port".
Ogółem miasto jednak nie może narzekać na ruch turystyczny.
- Świnoujście nie może narzekać na brak turystów. Trudno mi oceniać sytuacje w innych częściach pasa nadmorskiego. Na pewno nie jest to obłożenie w tych miejscach tak duże, jak w naszym mieście, ale to w dużej mierze zależy od atrakcyjności bazy turystycznej, wydarzeń czy choćby faktu, że do nas teraz łatwiej dojechać
– mówi Piotr Kośmider, prezes świnoujskiego oddziału Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
W maju eksperci Północnej Izby Gospodarczej zwracali uwagę, że Świnoujście jest przykładem realizowanej z powodzeniem "trudnej sztuki harmonijnego pogodzenia rozwoju turystyki i przemysłu".
- Widzimy, że tunel sprawił, że Świnoujście stało się atrakcyjne nie tylko dla turystów z Niemiec, ale także Czech czy Słowacji. Nie mówiąc już o innych częściach Polski. Ta część naszego pasa nadmorskiego rozwija się szybko i możemy już bez kompleksów mówić, że mamy w województwie zachodniopomorskim całoroczne kurorty, które atrakcyjnością nie ustępują innym kurortom w Europie. Tylko pogodę mamy kapryśną – mówi Jarosław Tarczyński, ekspert Północnej Izby Gospodarczej, ekspert tematyki międzynarodowej.
- Turyści z zagranicy doceniają bazę hotelową. W porównaniu z innymi krajami Europy możemy wciąż mówić, że mamy nowe hotele, w których można wypoczywać po relatywnie niskich kosztach. Jako Północna Izba Gospodarcza spodziewamy się, że sezon 2024 będzie rekordowy dla zachodniopomorskiej turystyki – dodaje Jarosław Tarczyński.
Obecnie port w Świnoujściu przyjmuje statki o zanurzeniu do 13,2 m, długości do 270 m i szerokości 40 m. Port zewnętrzny ma obsługiwać wielkie kontenerowce, ale również masowce o zanurzeniu 15 m, szerokości 60 m i długości 400 m. Dla budowy portu zewnętrznego jest kluczowe powstanie tzw. wschodniego toru podejściowego, który ma mieć ok. 70 km długości, głębokość 17 m, szerokość od 250 m (jednokierunkowy) do 530 m (w miejscach tzw. mijanek).
„Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu” to zadanie, które uzyskało dofinansowanie z krajowego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-27 (w lipcu 2023 roku podpisano preumowę z CUPT). Wartość całego przedsięwzięcia to 7 mld 331 mln 25 tys. zł, a kwota dofinansowania z programu FEnIKS wynosi 2 mld 805 mln 770 tys. zł.
Rozbudowa portu w Świnoujściu była jednym z najważniejszych planów inwestycyjnych rządu Zjednoczonej Prawicy. Deklaracje potrzeby kontynuowania tej inwestycji padają także z ust przedstawicieli obecnego rządu, na czele z odpowiedzialnym za ten sektor Arkadiuszem Marchewką. Na początku maja 2024 r. podpisano umowę na studium wykonalności nowego toru podejściowego.
Sprzeciw wobec planów inwestycyjnych wyraża jednak świnoujski samorząd. W maju 2024 r. Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia, zaskarżyła wydaną przez wojewodę zachodniopomorskiego decyzję o lokalizacji terminala kontenerowego. Wskazywała ona, że przy podejmowaniu decyzji "naruszono przepisy", a także "zignorowano głos mieszkańców". Samorząd przekonuje także, że inwestycja "jest niezgodna ze strategią rozwoju miasta".
W tej sprawie miasto zapowiedziało przeprowadzenie referendum.