Zawiadamiam o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającego na przeprowadzeniu zamachu na życie prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz morderstwa pozostałych 95 osób poprzez akt bezprawnej ingerencji dokonany na wojskowy statek powietrzny Tu-154M numer boczny 101 Polskich Sił Powietrznych z 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego (obecnie 1 Baza Lotnictwa Transportowego), w dniu 10 kwietnia 2010 r. nad lotniskiem Smoleńsk-Północny w Federacji Rosyjskiej - czytamy w zawiadomieniu, które Antoni Macierewicz skierował do Prokuratury Krajowej oraz Prokuratora Generalnego Zbigniewa Ziobro. Portal Niezalezna.pl dotarł do pełnej treści zawiadomienia. Zamieszczamy je do pobrania w całości na końcu tekstu.
Jak informowaliśmy na portalu Niezalezna.pl, podkomisja smoleńska złożyła zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa zamachu na prezydenta Lecha Kaczyńskiego i usunięcia poprzez zabójstwo organu konstytucyjnego RP oraz morderstwa 95 innych osób. Wcześniej złożenie zawiadomienia zapowiadał Antoni Macierewicz.
Wiceprezes PiS Antoni Macierewicz podkreśla, że zawiadomienie łącznie z załącznikami ma ponad 1500 stron, a załączników jest 17.
Większość materiału, przekazanego do prokuratury to jest materiał, który nie jest znany publicznie. Blisko 800 stron precyzyjnej analizy, pokazującej, jak bardzo służby rosyjskie interweniowały w sprawi polskie, w jak dużym stopniu uzależniały od siebie zarówno media, jak i poszczególnych polityków.
Na podstawie art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz 1375 z późn. zm., dalej kpk) zawiadamiam o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającego na przeprowadzeniu zamachu na życie prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz morderstwa pozostałych 95 osób poprzez akt bezprawnej ingerencji dokonany na wojskowy statek powietrzny Tu-154M numer boczny 101 Polskich Sił Powietrznych z 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego (obecnie 1 Baza Lotnictwa Transportowego), w dniu 10 kwietnia 2010 r. nad lotniskiem Smoleńsk-Północny w Federacji Rosyjskiej.
Z treści uzasadnienia wynika, że kierowana przez Antoniego Macierewicza podkomisja będąc organem ukonstytuowanym do przeprowadzenia badania przyczyn i okoliczności zdarzenia lotniczego z 10 kwietnia przyjęła w dniu 10 sierpnia 2021 roku uchwałę w sprawie określenia przyczyn zdarzenia lotniczego będącego wynikiem aktu bezprawnej ingerencji orzekając, że „10.04.2010 r. o godz. 6:41, czasu UTC samolot Tu-154M numer boczny 101 numer boczny 101 Polskich Sił Powietrznych z 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego uległ całkowitemu zniszczeniu w wyniku wybuchu. Wybuch w kesonie balastowym nr 4 był główną przyczyną zniszczenia kadłuba Tu-154M na chwilkę przed przyziemieniem. Wybuch, który nastąpił w tym miejscu rozerwał poszycie wierzchnie zbiornika balastowego w centropłacie, oderwał ogon samolotu i zniszczył poszycie kadłuba”.
Ponadto w uzasadnieniu stwierdzono, że wybuch był poprzedzony fałszywym sprowadzaniem samolotu przez kontrolerów lotu z lotniska Smoleńsk Siewiernyj, przez Główne Centrum Zintegrowanego Systemu Ruchu Lotniczego Federacji Rosyjskiej oraz przez Moskiewskie Centrum Strefowe i Rejonowe Centrum Dyspozytorskie.
„Co miało na celu doprowadzenie do zniszczenia samolotu przez uderzenie w ziemię. Ta operacja nie została zrealizowana gdyż polscy piloci zdecydowali o odejściu na drugi krąg nad lotniskiem celem udania się na zapasowe lotnisko”.
W dalszej części zawiadomienia wskazany został zakres odpowiedzialności i motywacja sprawców. Antoni Macierewicz w treści zawiadomienia zwraca uwagę, że istnieje uzasadniona obawa, że instalacji materiałów wybuchowych dokonano na terenie Federacji Rosyjskiej, jak należy domniemywać „przez obywatela rosyjskiego z inspiracji organu Federacji Rosyjskiej”.
„Podkomisja ustaliła i orzekła, żę przejęcie kontroli nad remontem dało możliwość zainstalowania wewnątrz lewego skrzydła materiału wybuchowego. W zaplanowanym czasie i miejscu za pomocą kodowanego toru transmisji radiowej można było spowodować wybuch lewego skrzydła Tupolewa. Statek powietrzny tracąc siłę nośną z lewej strony zaczął się obracać wokół własnej osi, co w odpowiednim momencie doprowadziło do wybuchu urządzenia podłożonego w kesonie balastowym powodując główne zniszczenia statku powietrznego”.
Kliknij i pobierz pełną treść zawiadomienia do prokuratury