Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!
Z OSTATNIEJ CHWILI
Kreml: Putin zgodził się na wstrzymanie ostrzału infrastruktury energetycznej na 30 dni. • • •

Myjka ciśnieniowa. Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Istnieje pewien zestaw gadżetów, który dla właścicieli ogrodów mniejszych bądź większych to absolutny must have. Do grona takich narzędzi zaliczyć należy myjkę ciśnieniową. Jeśli stoisz dopiero przez zakupem, zwróć uwagę na kluczowe parametry. To m.in. ciśnienie robocze czy sam przewód ciśnieniowy. Jaką myjkę ciśnieniową kupić?

zdjęcie ilustracyjne/ pixabay.com/@HutchRock

Myjka ciśnieniowa to wszechstronne narzędzie. Z powodzeniem posłuży do mycia auta, elewacji czy płotu. Zastosowań jest cała masa, jednak warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę podczas zakupu.

Jedna z zasad głosi: im więcej wody myjka zużywa, tym lepiej. To jest ściśle powiązane z ciśnieniem roboczym, oferowanym przez urządzenie. Producenci podchwytliwie podchodzą do sprzedaży swoich myjek, deklarując wysokie ciśnienie na pompie. To użytkownika nie powinno obchodzić. Istotniejsze, jakie jest ciśnienie wody opuszczającej lancę myjki.

Najlepiej, gdyby myjka ciśnieniowa była wyposażona w pompę aluminiową bądź mosiężną. Ta druga cieszy się przychylniejszymi opiniami, bo umożliwia długotrwałą pracę bez ryzyka uszkodzenia. Coraz częściej spotyka się jednak tzw. pompy kompozytowe. To po prostu tworzywa sztuczne. Nie należy ich wykluczać na starcie, jednak materiał ten jest bardziej wrażliwy na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Istotne w tym przypadku jest też przechowywanie urządzenia oraz warunki pracy samą myjką.

Porządna i z perspektywą wieloletniego działania myjka wcale nie musi być wielkich gabarytów. Należy mieć jednak świadomość, że urządzenia lekkie przeznaczone są do niewymagającej pracy. Przez to należy rozumieć góra kilka minut ciągłego wyrzutu wody pod dużym ciśnieniem.

Jeśli myjka cisnieniowa potrzebna jest do zadań bardziej wymagających – czyszczenie kostki na sporej powierzchni, mycie kilku aut jednocześnie – warto postawić na coś większego. To wcale nie musi być wada, bo w większości myjki wyposażone są w kółka. Przemieszczenie takiego urządzenia nie musi być zatem utrapieniem, nawet mimo większej wagi.

Myjka cisnieniowa – zwróć uwagę na wąż

O ile nikt żaden sprzedawca nie pozwoli zajrzeć do wnętrza myjki przed zakupem, o tyle oględzinom powinniśmy poddać wąż ciśnieniowy. To element, który ma decydujący wpływ na komfort pracy. Wąż powinien być gruby, najlepiej dodatkowo zbrojony. To uniemożliwi jego późniejsze załamywanie się. Zbrojenie uchroni też przed przetarciami, o które nietrudno - ten przecież przez większość czasu będzie miał kontakt z podłożem. Jaka długość węża będzie najlepsza? Tutaj wiele zależy od docelowego przeznaczenia, ale na komfortową pracę pozwoli wąż o długości już 8 metrów.

Co z lancą? Tutaj także warto dokonać oględzin i postawić na końcówkę wykonaną z mosiądzu. O ile lance kompozytowe oferują np. możliwość kontrolowania ciśnienia wody, o tyle są bardziej podatne na uszkodzenia.

Co z końcówkami? To wyjątkowo przydatny dodatek do każdej myjki. Dzięki nim możemy osiągać różne poziomy rozproszenia strumienia wody czy redukcję ciśnienia (istotną podczas mycia auta). Przydatne są również końcówki udarowe - tym nie jest straszne żadne zabrudzenie. Nie jest też straszny lakier samochodu, którego - zbliżając się z lancą do auta - szybko możemy się pozbyć. Zalecana ostrożność!

Ciśnienie pompy a ciśnienie robocze - nie daj się nabrać

Producenci chwalą się deklarowanym ciśnieniem, choć te nie do końca oddaje wartości użytkowe myjki. Ciśnienie na pompie zawsze będzie niższe niż to, z jakim dochodzi do wyrzutu wody z lancy. Jeśli chodzi o mycie auta, za optymalne ciśnienie robocze można przyjąć przedział 120-140 barów.

By imponująco podbić ciśnienie - przynajmniej na opakowaniu czy karcie technicznej – producenci decydują się na redukcję rozmiaru dyszy w lancy. To oczywiście ciśnienie zwiększa, jednak może być bardzo niekorzystne dla mytych powierzchni. Wąska dysza generuje bardzo wąski strumień wody, który dla lakieru auta może być jak ostrze noża.

By zapobiec trefnemu zakupowi, warto zwracać uwagę także na wydajność poboru wody w litrach na godzinę. Przyjmuje się, że optymalna wartość zaczyna się w przedziale 450-500 litrów na godzinę.

 



Źródło: narzedzia.pl, komputronik.pl, niezalezna.pl

Natalia Wasilewska