"Decyzja o zakupie tych dwóch nowych pojazdów – a mam nadzieję, że w przyszłości będzie ich więcej – to świadoma i konsekwentna realizacja wizji naszego województwa jako przyjaznego mieszkańcom i turystom w kontekście przewozów regionalnych, przewozów kolejowych, ale z drugiej strony – jako najbardziej proekologicznego województwa w Polsce"
– powiedział dziennikarzom marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Podkreślił, że Pomorze Zachodnie jest pierwszym regionem, w którym podróżujący będą mogli korzystać z hybrydowych pociągów.
Jak poinformowało biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego, bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyposażone są w silniki trakcyjne, które mogą być zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu, jak również za pomocą jednostki napędowej Newag-Pack, którą tworzy silnik spalinowy (spełniający normę emisji spalin "Stage 3B") i generator prądu. "W łatwy sposób można zmienić sposób zasilania silników elektrycznych i kontynuować jazdę" - wskazano.
Pojazdy mają charakterystyczną kolorystykę – jeden z nich, który w czwartek wyruszył w pierwszą trasę do Kołobrzegu, został przyozdobiony kolorem i motywami bursztynu.
Drugi nawiązuje kolorystyką do Pomorza Zachodniego jako "zielonego regionu", produkowanej tu zielonej energii, a także przyrody. Oba mają na bokach napis "Hybryda".
W blisko 60-metrowych pojazdach znalazły się 142 stałe miejsca siedzące i osiem uchylnych, 160 miejsc stojących, a także 10 miejsc do przewozu rowerów i dwóch wózków dla pasażerów z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Klimatyzowana, bezprzedziałowa przestrzeń wyposażona jest w bezprzewodowy internet, sieć intercom umożliwiającą łączność z maszynistą, sygnalizację przeciwpożarową i monitoring.
Każdy pojazd wyposażony został także m.in. w defibrylator, stopnie wysuwne i rampy ładunkowe dla wózków, elektroniczny system informacji pasażerskiej, głośniki oraz system liczenia pasażerów. Jak zaznaczono, pojazdy posiadają też urządzenia i systemy zabezpieczenia ruchu, które kontrolują pracę maszynisty: w razie jego zaśnięcia czy zasłabnięcia w bezpieczny sposób zatrzymają pojazd. Ich prędkość maksymalna to 160 km/h.
Hybrydy będą kursowały m.in. ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina oraz ze Szczecina do Szczecinka, przez Stargard, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek.
Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukował nowosądecki Newag. Pojazdy kosztowały 49,2 mln zł brutto.