Większość województw w 2013 r. nie będzie miała pieniędzy na ochronę zdrowia i walkę z bezrobociem. To wina rządu, który przerzucił na samorządy wiele kosztownych zadań, m.in. związanych z inwestycjami drogowymi i modernizacją kolei.
Samorządy uchwalają właśnie budżety na ten rok.
Zabraknie w nich pieniędzy na zadłużone szpitale czy walkę z rosnącym bezrobociem. Samorządowcy zadbali przede wszystkim o to, by mieć pieniądze na realizację projektów współfinansowanych z unijnych funduszy. Liczą się dla nich przede wszystkim projekty drogowe. Postawili też na modernizację kolei i zakup pociągów, bo stali się właścicielami spółek kolejowych.
Za taki podział środków nie można winić samorządów – zgodnie twierdzą poseł Zbigniew Kuźmiuk z PiS-u i ekonomista Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha (CAS). W tym roku kończy się bowiem unijna perspektywa finansowa na lata 2007–2013, więc samorządy robią wszystko, by jak najwięcej pieniędzy wyciągnąć z funduszy UE. Wprawdzie można było postawić też na projekty z Europejskiego Funduszu Społecznego, ale tak naprawdę rząd nie dał samorządom wielkiego wyboru w doborze finansowych priorytetów.
– Rząd postawił samorządowców pod ścianą, przerzucając na nich odpowiedzialność za kapitałochłonny transport kolejowy – stwierdził w rozmowie z „Codzienną" Andrzej Sadowski.
Samorządy stały się właścicielami spółek kolejowych i teraz muszą wykładać ogromne pieniądze na modernizację pociągów. To przekracza ich możliwości finansowe i organizacyjne. –
Spółkami powinni zawiadywać prywatni operatorzy. Cóż z tego, że teraz, gdy regionalna kolej należy do samorządów, jest tanio, skoro nic nie funkcjonuje – konkluduje wiceprezydent CAS-u.
Nic zatem dziwnego, że brakuje pieniędzy na inne zadania. Jedynie woj. lubuskie, które – prócz opolskiego – ma najniższe w kraju dochody, wpisało do swoich priorytetów integrację społeczną i rozwój rynku pracy. Na ten cel przeznaczy w tym roku ponad 60 mln zł. Próby rozwiązywania problemów społecznych widać też w woj. łódzkim. Samorządowcy przekażą 36 mln zł na rozwój przedsiębiorczości.
Jedynie Lubelskie na inwestycje w służbie zdrowia przeznaczy znaczną kwotę, bo 123 mln zł. W Zachodniopomorskiem na ochronę zdrowia samorządowcy wygospodarowali 48,5 mln zł. Województwo pomorskie wyda na ten cel tylko 12 mln zł. Zaledwie 10 mln zł na modernizację placówek służby zdrowia i zakup sprzętu medycznego zapisano w budżecie woj. śląskiego, a jeszcze mniej, bo 3,5 mln zł, zarezerwowano na inwestycje w służbie zdrowia w woj. podlaskim.
Zdecydowanie więcej pieniędzy samorządy przeznaczyły na transport. W woj. lubelskim aż 627 mln zł zaplanowano na inwestycje drogowe, a na zakup i leasing taboru kolejowego – 40 mln zł. Na Śląsku 530 mln zł pójdzie na Drogową Trasę Średnicową, która połączy śląskie miasta. Zachodniopomorskie przeznaczy prawie 400 mln zł na kolej, a 96 mln zł na przebudowę i budowę dróg. Pomorskie planuje 318 mln zł na inwestycje drogowe. Samorządowcy dokapitalizują także kwotą ok. 49 mln zł spółkę samorządową budującą Pomorską Kolej Metropolitalną, a lokalni przewoźnicy Przewozy Regionalne i Szybka Kolej Miejska dostaną łącznie ok. 70 mln zł. Świętokrzyskie zbuduje most na Połańcu za 176 mln zł, rozbuduje niektóre drogi za ponad 320 mln zł, zakupi też tabor kolejowy za 130 mln zł.
Źródło: Gazeta Polska Codziennie
Dorota Skrobisz