Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Bezpieczna i emocjonująca jazda elektrycznym samochodem rajdowym

Opel jako pierwszy producent samochodów na świecie pracuje obecnie nad w pełni elektrycznym samochodem rajdowym, który mógłby startować w krajowych mistrzostwach. Jednym z kluczowych aspektów przy projektowaniu pojazdu dla ADAC Opel e-Rally Cup jest bezpieczeństwo.

mat. pras.

Zaprojektowanie Corsy‑e Rally to pionierskie osiągnięcie. Dotychczas nie organizowano jeszcze rajdów samochodów elektrycznych jednej marki, więc oprócz samego samochodu musi powstać także regulamin takiej rywalizacji. Opel i ADAC jako operator serii ściśle współpracują w tym zakresie z Niemiecką Federacją Sportów Motorowych (Deutscher Motor Sport Bund — DMSB).


„Z jednej strony inżynierowie starają się uzyskać maksymalną dynamikę i przyjemność z jazdy dla naszych klientów — zarówno na drodze, jak i na odcinkach rajdowych. Z drugiej strony nie ma mowy o kompromisach w kwestii bezpieczeństwa eksploatacji. Pod tym względem klienci, organizatorzy i kibice mogą na nas liczyć w ADAC Opel e‑Rally Cup. Wszyscy oczekujemy emocjonującej i bezpiecznej rajdowej rywalizacji w nadchodzącym sezonie”podkreśla Marcus Lott, dyrektor zarządzający ds. technicznych w firmie Opel.


Corsa‑e Rally jest oparta na seryjnym modelu. Takie podejście znacznie ułatwiło zadanie inżynierom z Opel Motorsport. W końcu Corsa‑e spełnia już bardzo wysokie normy europejskie w zakresie homologacji pojazdów. Dalszą poprawę bezpieczeństwa wymuszają przepisy i regulaminy FIA i DMSB.
Wysokowytrzymała stal pod podwoziem Corsy‑e Rally chroni 18 modułów akumulatorowych zamontowanych w obudowie. Dodatkowym zabezpieczeniem jest dwuelementowa płyta z 5‑milimetrowej aluminiowej blachy.

Dla bezpiecznej eksploatacji pojazdu z napędem elektrycznym istotne jest również monitorowanie układu wysokiego napięcia. Różne usterki wymagają różnych środków. W przypadku uszkodzenia izolacji zaawansowany układ czujników zapewnia natychmiastowe zgłoszenie usterki na panelu alarmowym. Układ pracujący pod napięciem 434 woltów można wówczas wyłączyć ręcznie zarówno wewnątrz, jak i z zewnątrz kokpitu. Niezależnie od tego układ wysokiego napięcia jest całkowicie rozłączany w ciągu niespełna sekundy w razie poważnego opóźnienia spowodowanego na przykład wypadkiem.   
 

 



Źródło: niezalezna.pl, mat. pras.

#motoryzacja #elektryczny samochód

Paweł Kryszczak