Już dla około 15 tys. żołnierzy Wojska Polskiego polski karabinek GROT był „pierwszą bronią”, na której budowali oni swoje nawyki w posługiwaniu się karabinem. Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej jako gestor Modułowego Systemu Broni Strzeleckiej, na bazie sprawdzonej konstrukcji karabinka GROT, zamierza w dalszym ciągu rozwijać ten system.
W środę, 8 lipca br. w Fabryce Broni „Łucznik” w Radomiu podpisana została umowa na kolejne dostawy karabinków GROT dla Sił Zbrojnych RP. Umowa dotyczy dostaw ponad 18 tys. karabinków GROT w latach 2020-26. Wartość umowy to ponad 177 mln zł.
Pierwsze dostawy karabinków GROT na wyposażenie Sił Zbrojnych RP miały miejsce w 2017 roku. Dostawy te były realizacją umowy podpisanej w tym samy roku. W roku 2019 zakres umowy został zwiększony poprzez podpisanie aneksów. Sumarycznie dotychczasowe umowy na dostawy karabinków GROT z FB Łucznik, bez dzisiaj podpisanego kontraktu dotyczą dostaw 50 737 kompletów uzbrojenia. Na mocy dotychczasowych umów do chwili obecnej na wyposażenie Sił Zbrojnych RP dostarczonych zostało 36 737 sztuk karabinków GROT, pozostałe 14 000 kompletów zostanie dostarczonych do 2022 roku.
Na mocy najnowszego kontraktu, podpisanego pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia i FB Łucznik w dniu 8 lipca 2020 roku, na wyposażenie wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych RP trafi ponad 18 000 karabinków, dostawy będą realizowane w latach: 2020-2026.
W ramach podpisanej dzisiaj umowy do polskich żołnierzy trafi zmodyfikowana wersja karabinka, tzw. „A2”. Najważniejsze zmiany w stosunku do poprzedniej wersji dotyczą poprawy ergonomii karabinka i żywotności elementów konstrukcyjnych broni. Zasadnicze zmiany w stosunku do wersji A1 dotyczą: zespołu łoża wydłużonego z nakładką, osłony łoża oraz chwytu przedni. Elementy te będą produkowane przez radomską fabrykę i zostaną wyposażone w system mocowania akcesoriów MLOK. Modyfikacji zostanie też poddana rękojeść. Zmodyfikowany zostanie zamek wraz z iglicą, te zmiany mają poprawić wytrzymałości iglicy w zakresie treningu bezstrzałowego „na sucho”. Ostatnią zmianą w zakresie modyfikacji z wersji A1 do A2 będzie wymiana pasa nośnego dwupunktowego, w ramach której wydłużony zostanie odcinek pasa do szybkiej regulacji.