Rusza przetarg na realizację kolejnego odcinka szlaku Via Carpatia - poinformowało dziś Ministerstwo Infrastruktury. W komunikacie sprecyzowano, że GDDKiA rozpoczęła procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje drogę ekspresową S19 między Lublinem a Lubartowem.
- W ramach inwestycji o długości ok. 23 km przebudowane zostanie obecne obejście Lubartowa. Powstanie dwujezdniowa droga, z dwoma pasami w obu kierunkach i rezerwą pod trzeci pas, bezkolizyjne węzły oraz wiadukty w ciągu dróg lokalnych. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Dalej droga ekspresowa S19 pobiegnie nowym śladem, omijając od wschodu Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina
- czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.
- Ogłaszamy przetarg na realizację kolejnego odcinka szlaku Via Carpatia. To odcinek Lublin – Lubartów. Między tymi miastami każdego dnia poruszają się tysiące osób. Dzięki budowie drogi ekspresowej poprawi się bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a woj. lubelskie zyska kolejny impuls rozwojowy
- powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Resort zaznaczył, że droga krajowa nr 19 między Lublinem a Lubartowem jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w woj. lubelskim.
- W ciągu doby korzysta z niej średnio ponad 25 tys. kierowców. W miejscowości Niemce niemal codziennie z tego powodu tworzą się zatory. Dzięki drodze ekspresowej usprawni się ruch na tym odcinku, zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców i podróżnych, a także komfort i czas jazdy. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2022-2025
- poinformowano.
Z komunikatu wynika, że na pozostałych odcinkach S19 na północ od Lublina, w kierunku granicy z woj. podlaskim, trwają prace projektowe.
- Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla odcinków: Lubartów – Kock (ok. 16 km), obwodnicy Kocka (dobudowa drugiej jezdni – ok. 8 km), Kock – Radzyń Podlaski (ok. 19 km), Radzyń Podlaski – Międzyrzec Podlaski (ok. 22 km), obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa drugiej jezdni – ok. 7 km) oraz Międzyrzec Podlaski – granica woj. lubelskiego (ok. 11 km)
- czytamy.
Jak dodano, "dla mazowieckiego odcinka S19 granica woj. lubelskiego – Łosice – granica woj. podlaskiego (ok. 33 km) opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R)".
Resort infrastruktury poinformował również, że GDDKiA ogłosiła także przetargi na projekt i budowę czterech odcinków S19 w woj. podlaskim o łącznej długości ponad 60 km: Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe, Białystok Południe – Ploski.
- S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie
- przypomniano.
Według MI, kierowcy korzystają już z kilku odcinków S19 - zachodniej obwodnicy Lublina oraz od Sokołowa Małopolskiego do Rzeszowa. "130 km przyszłej S19, od Lublina do Sokołowa Małopolskiego, jest w trakcie realizacji. Inwestycję podzielono na 12 odcinków realizacyjnych, po sześć w województwie lubelskim (łączna długość to ok. 75 km) i podkarpackim (55 km)" - napisano. Dodano, że "na 11 z nich trwają już prace w terenie", a na ostatni odcinek Kamień - Sokołów Małopolski trwa jeszcze postępowanie związane z wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
- Wykonawcy prowadzą prace ziemne, powstają obiekty mostowe, miejsca obsługi podróżnych, a na niektórych fragmentach trasy prowadzone są roboty bitumiczne. Warstwa wiążąca ułożona jest już na ok. 20 proc. trasy głównej obwodnicy Janowa Lubelskiego. Pierwszymi fragmentami trasy kierowcy pojadą w 2021 roku, a całością w 2022 roku
- zapewniono.
Ministerstwo Infrastruktury przypomniało, że Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu dołączyć mają także Finlandia, Estonia i Łotwa.