Pełna prezentacja przyszłości - nie tego skrótu CPK, tylko przedsięwzięć kolejowych, lotniczych, lotniskowych w Polsce, będzie przedstawiona w szczegółach jeszcze w czerwcu – zapowiedział dziś na konferencji prasowej premier Donald Tusk, zapytany o to, czy podjął decyzję ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i czy projekt ten będzie kontynuowany. – My chcemy skupić się na pilnowaniu tego, co się dzieje, a nie tego, co kto mówi, bo przez ostatnie pół roku było wypowiedzianych wiele słów, w tym przez pana premiera Donalda Tuska, z których niewiele wynikało – mówi portalowi Niezależna.pl Michał Czarnik, wiceprezes stowarzyszenia "Tak dla CPK".
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Wczoraj "Puls Biznesu" informował, że w środę Tusk mógł zadeklarować poparcie do budowy portu w Baranowie.
– Nawet dziś premier Donald Tusk może poinformować, że CPK zostanie wybudowany w Baranowie. Szczegóły zostaną przedstawione jutro - twierdzi źródło PB. Projekt czekają jednak zmiany.https://t.co/yXcmo21pl6
— Puls Biznesu (@puls_biznesu) June 4, 2024
Pełna prezentacja przyszłości - nie tego skrótu CPK, tylko przedsięwzięć kolejowych, lotniczych, lotniskowych w Polsce - będzie przedstawiona w szczegółach jeszcze w czerwcu – powiedział premier Donald Tusk na konferencji, pytany o to, czy podjął decyzję ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i czy projekt ten będzie kontynuowany.
My chcemy skupić się na pilnowaniu tego, co się dzieje, a nie tego, co kto mówi, bo przez ostatnie pół roku było wypowiedzianych wiele słów, w tym przez pana premiera Donalda Tuska, z których niewiele wynikało – mówi portalowi Niezależna.pl Michał Czarnik, wiceprezes stowarzyszenia "Tak dla CPK".
Zbieramy podpisy pod obywatelskim projektem ustawy, w której twardo jest wskazane, że ten program musi być realizowany w określonych parametrach, tzn. że lotnisko musi być wybudowane do końca 2030 r. i w tym czasie ma też powstać kolej Warszawa-Łódź, bo to są najważniejsze i najpilniejsze projekty programu CPK. Stwierdziliśmy, ze jako stowarzyszenie będziemy próbowali drogami prawnymi zobowiązać władze publiczne do realizacji tego projektu, a nie odnosić się do wypowiedzi medialnych, których przez ostatnie pół roku było dużo, a nic się nie wydarzyło.
Dla nas najważniejsze są w tej chwili dwie rzeczy. Pierwsza to procedowanie z projektem ustawy obywatelskiej. Zarejestrowaliśmy komitet, zgłaszając pierwszy tysiąc podpisów do pana marszałka Szymona Hołowni. Ma on dwa tygodnie, by zaakceptować powstanie komitetu. Wtedy możemy w ciągu trzech miesięcy zbierać podpisy. Mam nadzieję, że zbierzemy wymagane sto tysięcy podpisów – uzupełnia Michał Czarnik.
‼️💥Wniosek o rejestrację obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej dotyczacej ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego złożony do Marszałka Sejmu.💥‼️ https://t.co/vF0QbD5B4V
— Stowarzyszenie #TakDlaCPK (@TakDla_CPK) June 4, 2024
Druga rzecz to korzystając z mechanizmów prawnych, będziemy tak jak do tej pory monitorować i wskazywać opinii publicznej, czy i w jakim stopniu projekt budowy CPK jest realizowany.
Mieliśmy do czynienia z agresywnym działaniem kilku osób, wśród których znalazł się były prominentny polityk Krzysztof Król. Był on w tej grupce, która wyzywała naszych członków. Mam nadzieję, że tego typu zachowanie nie wpłynie na jakieś decyzje odnośnie projektu. Tak strategiczne działania powinny być podejmowane wyłącznie na podstawie faktów i interesu państwowego.