Dwie niezwykle cenne i jedne z najstarszych domen .PL zmieniły właściciela - została nim Agora SA, wydawca "Gazety Wyborczej". "Wcześniej były de facto pod zarządem państwa polskiego (za pośrednictwem podległej instytucji NASK). Czy sprzedaż domen Polska.pl i Poland.pl to nie tak samo jakby sprzedać prawa do nazwy Polska?" - komentuje na swoim blogu inwestor domenowy Daniel Dryzek.

Domeny Polska.pl oraz Poland.pl zmieniły właściciela, którym obecnie jest AGORA S.A - spółka wydająca "Gazetę Wyborczą". Poprzednim (pierwszym) abonentem domen był NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - państwowy instytut badawczy zarządzający dotąd tymi stronami) - czytamy na portalu iname.pl.

Na stronie Polska.pl można było jeszcze jakiś czas temu zapoznać się z historią i przyrodą Polski; serwis zaangażowany był też w projekty archiwizacji dziedzictw narodowych oraz patronował ważnym wydarzeniom kulturalnym. Podobnie jest w innych krajach Unii Europejskiej (deutschland.de, belgium.be, czech.cz). Trudno przypuszczać, by po przejęciu przez wydawcę "Gazety Wyborczej" pełnił podobne funkcje.

Przejęcie praw do nazwy Polska.pl i Poland.pl zaskoczyło inwestorów domenowych, tym bardziej, że nikt nie słyszał o żadnym przetargu zorganizowanym przez NASK. Przypomnijmy, że 16 listopada 2009 r. dyrektorem NASK został niespodziewanie zaufany szefa ABW Krzysztofa Bondaryka - płk Michał Chrzanowski, były Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Teleinformatycznego ABW.

Daniel Dryzek, inwestor domenowy, następująco skomentował przejęcie przez Agorę SA stron Polska.pl i Poland.pl:  "Czy sprzedaż domen Polska.pl i Poland.pl to nie tak samo jakby sprzedać prawa do nazwy Polska? W końcu domeny to wirtualny odpowiednik rzeczywistości [...] Czy ich sprzedaż to najlepsze rozwiązanie? Czy dzierżawa nie byłaby lepszym wyjściem? Czy faktycznym właścicielem nie powinno zostać polskie MSZ? I na koniec: pozostaje pytanie ZA ILE domeny zostały sprzedane?".