Izraelski statek handlowy AMS1 stał się pierwszą jednostką, która publicznie przeciwstawiła się rosyjskiej blokadzie Morza Czarnego i wpłynęła na Dunaj po ukraińskiej stronie - donosi "Jerusalem Post". Blokada została wprowadzona po tym, gdy Rosja wycofała się z umowy zbożowej w połowie lipca. Umowa pozwalała Ukrainie na eksport zboża ze swoich portów. Za AMS1 podążyły dwa kolejne statki.
Izraelski statek AMS1 najwyraźniej zignorował rosyjskie groźby i wpłynął na ukraińską odnogę Dunaju w poniedziałek po południu - komentuje "Jerusalem Post", powołując się na doniesienia ukraińskich mediów.
Jednostka przepłynęła przez Morze Czarne bezpośrednią trasą z portu Aszdod, ochronę z powietrza zapewniał mu amerykański samolot P8 Poseidon - dodała izraelska gazeta. Uzupełniono, że za Ams1 podążyły kolejne statki, które zakotwiczyły lub wkrótce zakotwiczą na Dunaju.
Breaking #RussiaUkraineWar #UkraineRussiaWAR Three ships have reportedly broken the Russian blockade of the Black Sea. They are sailing towards Ukrainian ports. (Ams1, Sahin 2 and Yilmaz Kaptan) pic.twitter.com/2MXAdhfhIm
— News Detector (@LiveNewsPlace) July 31, 2023
And already today Ams1, spitting on RU threats, enters the Ukrainian branch of the Danube. The security of the passage is provided by the US P8 anti-ship aircraft (refueled in the sky of Romania). Supporting information is provided by the Forte12 RQ-4 reconnaissance drone. pic.twitter.com/Mq2QE3hEd4
— Ukraine Front Lines (@EuromaidanPR) July 31, 2023
Wszystkie te jednostki - AMS1, Sahin 2 i Yilmaz Kaptan - otwarcie deklarowały poprzez system automatycznej identyfikacji statków lokalizacje w Ukrainie jako porty docelowe - informował już wcześniej amerykański think tank Instytut Studiów nad Wojną (ISW).
Doniesienia o trzech cywilnych statkach płynących bez przeszkód na Ukrainę mogą sugerować, że Rosja albo nie chce, albo nie jest w stanie zatrzymać i przeszukać tych neutralnych jednostek
- komentował ISW.
AMS1 (🇸🇱-flagged general cargo ship) has cleared the Bosporus and is now headed north through the southern Black Sea. Vessel is set to dock in the Ukrainian port of #Izmail. pic.twitter.com/wtkDc0RtyX
— Justin Peden (@IntelCrab) July 29, 2023
Według danych dostępnych w internecie, wbrew temu co podaje Jerusalem Post, statek AMS1 pływa pod banderą Sierra Leone, nie Izraela. Natomiast Sahin 2 i Yilmaz Kaptan, mimo iż nazwy ich brzmią zdecydowanie turecko, należą oficjalnie do Vanuatu.
17 lipca Rosja ogłosiła zawieszenie tzw. porozumienia zbożowego, dzięki któremu mimo trwającej wojny wyprodukowana w Ukrainie żywność mogła być eksportowana drogą morską. Kreml oświadczył również, że uzna za potencjalne cele wojskowe statki towarowe, zmierzające do ukraińskich portów i rozpoczął zakrojone na szeroką skalę ataki na infrastrukturę w Odessie i portach naddunajskich.
RE: the merchant vessel traffic resuming to Ukraine’s Danube ports.
— Yörük Işık (@YorukIsik) August 1, 2023
⚠️To correct misleading info about the first ship AMS1 is:
-NOT Israeli owned
-NOT managed by a Turkish firm
- NOT escorted by US Navy aircraft.
AMS1 is owned by Hong Kong registered Yun Da Shipping. pic.twitter.com/CODbaR66C3