Dziś w Tczewie kandydat KO na prezydenta, Rafał Trzaskowski, złożył deklarację, że most w Tczewie "stanie się filią Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku". - Niezależnie od dzisiejszej deklaracji kandydata na urząd Prezydenta RP pana Rafała Trzaskowskiego pragnę poinformować, że Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku od kliku miesięcy przygotowuje się do utworzenia ekspozycji stałej Muzeum Mostów Tczewskich. Placówka ma mieć charakter oddziału MIIWŚ - napisał w dzisiejszym oświadczeniu dr Karol Nawrocki, dyrektor Muzeum II Wojny Światowej.
Trzaskowski, który zorganizował we wtorek konferencję prasową przy moście w Tczewie (Pomorskie), podkreślił, że jest to miejsce symboliczne.
- Równo 5 lat temu prezydent Andrzej Duda stał w tym miejscu i krzyczał bardzo donośnie, że ten most wyremontuje, że podejmuje takie wyzwanie. Dzisiaj prezydent Andrzej Duda krzyczy równie donośnie na swoich innych wiecach, natomiast niestety, jeżeli chodzi o remont mostu w Tczewie nic się kompletnie nie zmieniło - zauważył.
- Deklaruję w tym miejscu, że zadbam o to, żeby ten most stał się filią Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku i że ten most wyremontujemy, dlatego, że stanowi on olbrzymią wartość historyczną
- zapowiedział polityk KO.
Do wypowiedzi Trzaskowskiego odniósł się w komunikacie przesłanym mediom dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku Karol Nawrocki.
"Niezależnie od dzisiejszej deklaracji kandydata na urząd Prezydenta RP pana Rafała Trzaskowskiego pragnę poinformować, że Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku od kliku miesięcy przygotowuje się do utworzenia ekspozycji stałej Muzeum Mostów Tczewskich. Placówka ma mieć charakter oddziału MIIWŚ. Działania te podjęte zostały z inicjatywy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspomagają je właściwe instytucje państwowe powołane do opieki nad tego typu zabytkowymi obiektami"
- napisał Nawrocki.
Wyjaśnił, że przygotowywana jest też "koncepcja programowa przyszłej ekspozycji" w przyczółku zabytkowego mostu w Tczewie.
"W planach wystawy opracowywanej przez MIIWŚ pokazane zostaną nie tylko bohaterskie boje tczewskiego 2. Batalionu Strzelców we wrześniu 1939 r., ale również historia trwających przygotowań do walki oraz losy samych mostów i ich obrońców. Duży nacisk położony zostanie na zamordowanych przez Niemców w Szymankowie polskich celników, kolejarzy i członków ich rodzin" - podkreślił dyrektor MIIWŚ.
Zaznaczył, że w planowanej ekspozycji ukazana zostanie także historia konstrukcji mostowych od starożytności do XIX wieku, w tym "pierwsze mosty ufortyfikowane, pierwsze mosty stalowe dla linii kolejowych (Anglia, USA, Niemcy) oraz obrona strategicznych linii kolejowych XIX-XX w. i operacje wojskowe wokół zdobywania mostów podczas II wojny światowej".
Wystawa będzie zawierała również wątek dotyczący nowych technologii i materiałów używanych w architekturze mostów przełomu XX i XXI wieku.
Ekspozycja pokaże też znaczenie przepraw przez rzeki, które "pomimo zauważalnego od czasu pierwszego konfliktu światowego rozwoju technologii wojskowej stanowiły jeden z kluczowych czynników mogących pomóc w obronie".
"Za przykłady posłużą kampanie z ostatniej wojny światowej, takie jak m.in. operacja >>Market Garden<< (z udziałem żołnierzy polskiej Samodzielnej Brygady Spadochronowej), operacja >>Deadstick<< (zdobycie i zabezpieczenie przez siły alianckie mostów nad rzeką Orne i kanałem Cean) oraz walki w marcu 1945 r. o most Ludendorffa (ostatnią wówczas nienaruszoną przeprawę kolejową na Renie). Choć na pozór były to przedsięwzięcia, które różniła skala i znaczenie, razem stworzą one spójną opowieść, która wyraźnie podkreśli jak ważną strategiczną rolę pełniły tczewskie mosty dla Polaków broniących się przed niemieckim atakiem"
- podsumował Nawrocki.
Parlamentarzyści KO poinformowali w czwartek w Tczewie, że mają gotowy projekt specustawy zakładającej, że zabytkowy most, będący we władaniu powiatu, przejdzie do Skarbu Państwa i stanie się oddziałem MIIWŚ.
Przeprawa mostowa przez Wisłę na wysokości Tczewa została oddana do użytku w 1857 r. jako most kolejowy. Nieco ponad 30 lat później, w odległości kilkudziesięciu metrów od tej przeprawy zbudowano nowy most kolejowy, a starszy obiekt został przeznaczony do ruchu samochodowego. Z biegiem lat most ten był przebudowywany, modernizowany, a także odbudowywany ze zniszczeń, które były m.in. efektem bombardowań w 1939 r. czy – mającego miejsce kilka lat później, zawalenia się części przeprawy.
Dziś na ten obiekt inżynieryjny składają się elementy pochodzące zarówno z momentu jego budowy, jak i te z licznych kolejnych remontów i modernizacji. W 2000 r. most – ze względu na zły stan techniczny, wyłączono z ruchu.(