Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Polska

Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów nie chce wśród lektur "Quo Vadis" i "Nie-boskiej komedii"

"Quo vadis" niepotrzebnie pozostawiono na liście lektur obowiązkowych, jest niezrozumiałe - powiedziała PAP przewodnicząca Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów (SNaP) Irmina Warmiak. "To jest lektura niezrozumiała dla większości uczniów. Część klasy czyta ją pod przymusem albo wcale, nie rozumieją tego, co czytają. Język Sienkiewicza i nawiązania do początków chrześcijaństwa są dla nich bardzo trudne" - oceniła. Podczas prekonsultacji SNaP proponowało też, by z listy lektur usunąć m.in.: "Odprawę posłów greckich" Jana Kochanowskiego, "Nie-boską komedię" Zygmunta Krasińskiego czy "Zbrodnię i karę" Fiodora Dostojewskiego.

wg

Jak wychować pokolenie analfabetów kulturowych? Nowemu rządowi aktywnie pomagają w tym stowarzyszenia nauczycielskie. Wszystko oczywiście z troski o młodzież, która "z historią jest trochę na bakier", a poza tym takie lektury "nie są jej potrzebne".

Reklama

Ale do rzeczy. W konsultacjach publicznych są obecnie dwa projekty nowelizacji rozporządzeń ministra edukacji w sprawie podstawy programowej. Zgodnie z nimi zakres treści, jakie powinien umieć uczeń, ma być "odchudzony" o ok. 20 proc. Nowa podstawa ma obowiązywać od nowego roku szkolnego. 

Publikację projektu rozporządzenia poprzedziły prekonsultacje w lutym, w których każdy mógł zgłosić uwagi do zaproponowanych przez ekspertów zmian w podstawie programowej (różniły się one od kwietniowej wersji). W prekonsultacjach wzięło udział m.in. Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów (SNaP).

Przewodnicząca SNaP Irmina Warmiak powiedziała, że jej zdaniem resort przychylił się do propozycji, by "lista lektur obowiązkowych była nieco krótsza i aby dano większą dowolność nauczycielom, co mogą omawiać z uczniami".

W opinii przewodniczącej SNaP na liście lektur obowiązkowych w szkole podstawowej niepotrzebnie pozostawiono "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza.

"To jest lektura niezrozumiała dla większości uczniów. Część klasy czyta ją pod przymusem albo wcale, nie rozumieją tego, co czytają. Język Sienkiewicza i nawiązania do początków chrześcijaństwa są dla nich bardzo trudne"

- oceniła. Dodała, że jeśli uczniowie "z historią są trochę na bakier", to w przypadku trudnych lektur nauczyciele muszą najpierw przedstawić mocne podłoże historyczne, by uczniowie "w ogóle wiedzieli, o co chodzi".

Ekspert SNaP dr Jarosław Wowak, nauczyciel języka polskiego w szkole ponadpodstawowej oraz członek Rady Języka Polskiego i Polskiej Akademii Umiejętności, powiedział, że podczas prekonsultacji SNaP proponowało też, by z listy lektur usunąć m.in.: "Odprawę posłów greckich" Jana Kochanowskiego, "Nie-boską komedię" Zygmunta Krasińskiego czy "Zbrodnię i karę" Fiodora Dostojewskiego. Tytuły te - mówił dr Wowak - są już "nieadekwatne do czasów, czy zainteresowania młodego pokolenia". Dodał, że powinno się proponować teksty współczesne, które interesują młodzież. 

Przypomnijmy: Ministerstwo Edukacji bierze się za podstawy programowe. Zmiany obejmą wszystkie przedmioty. W przypadku historii likwidacji mają ulec tematy dotyczące polskich bohaterów narodowych, takich jak Witold Pilecki czy Maksymilian Kolbe. Uczniowie być może nie usłyszą także o powstańcach wielkopolskich. 

wg

Reklama