Z okazji Dnia Niepodległości, w ramach kolejnej odsłony projektu Instytutu Nowych Mediów "Opowiadamy Polskę światu" w światowej prasie ukazały się teksty o odzyskaniu niepodległości przez Polskę pióra prof. Wojciecha Roszkowskiego, Jarosława Szarka, Jana Rokity i Eryka Mistewicza. Wszystkie artykuły tych autorów pojawiły się już w miniony weekend we francuskim dzienniku "L'Opinion".
W środę tekst historyka prof. Roszkowskiego pt. „O demokracji między narodami Europy. Casus – Polska” ukazał się m.in. w rosyjskim dzienniku „Niezawisimaja Gazieta”, hiszpańskim dzienniku „ABC”, włoskiej Geopolitica.info i argentyńskiej „Prensa Libre”. Roszkowski, profesor Instytutu Studiów Politycznych PAN, autor publikacji na temat historii Polski XX wieku i Kawaler Orderu Orła Białego opisuje historię Polski i Europy Wschodniej po kongresie wiedeńskim w 1815 r. przez sytuację po I oraz II wojnie światowej aż do czasów powstania NSZZ „Solidarność”.
W wenezuelskim dzienniku „El Nacional”, algierskim „Liberte” i magazynie „The Postil” opublikowano zaś tekst Rokity. Działacz opozycji demokratycznej, były poseł i szef klubu parlamentarnego PO pisze o polskim rozumieniu świata w tekście pt. "Jak różnie brzmią echa Wielkiej Wojny".
Z kolei w mołdawskiej „Agorze” i na portalu agencji BasNews, zamieszczającej wiadomości z Kurdystanu, Iraku i Bliskiego Wschodu, ukazał się artykuł historyka i szefa IPN, Jarosława Szarka pt. „Niespożyty duch polski”.
Cieszymy się, że bez wydawania środków, bez kupowania reklam, udało nam się „Opowiedzieć Polskę światu” piórami najwybitniejszych intelektualistów, historyków, liderów opinii. Obok tytułów z Francji, Hiszpanii, Portugalii, Węgier, Iraku, Wenezueli, Algierii czy Wielkiej Brytanii, cieszy nas też, że przedstawiliśmy polski punkt widzenia w Rosji, gdzie „Niezawisimaja Gazieta” opublikowała tekst prof. Roszkowskiego.
- powiedział PAP Eryk Mistewicz, prezes Instytutu Nowych Mediów.
Poprzednia edycja projektu „Opowiadamy Polskę światu” osiągnęła zasięg 554,9 mln odbiorców (emisja w mediach w 36 krajach świata) w setną rocznicę Bitwy Warszawskiej 1920, a na 40-lecie Solidarności - 1 mld 14 mln odbiorców (38 krajów).
To zdecydowanie największe zasięgi polskich projektów promujących Polskę za granicą.
- zaznacza Mistewicz.
Szef Instytutu Nowych Mediów zauważa również, że „rośnie zainteresowanie Polską, ale też całą Europą Środkową”.
Już teraz mamy prośby o teksty o polskiej gospodarce, o tym, jak radzimy sobie z epidemią. Zainteresowaliśmy historią przy okazji projektów w rocznice Bitwy Warszawskiej, Solidarności czy urodziny Jana Pawła II, co przekłada się na dobre relacje i zaciekawienie współczesną Polską.
- dodaje.
Projekt „Opowiadamy Polskę światu” przygotowany został przez Instytut Nowych Mediów przy wsparciu Instytutu Pamięci Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Polskiej Agencji Prasowej.