W piątek Departament Stanu USA (DOS) wyraził zgodę w ramach procedury Foreign Military Sale na zapewnienie wsparcia logistycznego, serwisowego oraz sprzętowego dla dwóch ciężkich samolotów transportowych Boeing C-17 Globemaster III, jakie posiada Kuwejt.
Ostatnim krokiem w procedurze Foreign Military Sales jaki musi jeszcze zostać spełniony to zgoda Kongresu Stanów Zjednoczonych, którą zapewne niebawem otrzyma Amerykańska Agencja Współpracy w zakresie Bezpieczeństwa Obronnego (DSCA) koordynująca programem FMS.
Umowa warta 342.6 miliona dolarów ma być realizowana przez trzy lata i pozwala na dostęp do programu Integrated Sustainment Program (GISP). Kontrakt zakłada jednak opcję na zapewnienie wsparcia dla samolotów transportowych Boeing C-17 Globemaster III na kolejne dwa lata.
Ten potencjalny kontrakt będzie miało pozytywny wpływ na politykę zagraniczną oraz bezpieczeństwo Stanów Zjednoczonych. Kuwejt jest jednym z głównym państw Bliskiego Wschodu, które zapewnia stabilność tego regionu, dzięki udostępnieniu baz morskich i lotniczych dla żołnierzy USA – podaje Departament Stanu USA. DOS oznajmił że kontrakt nie zaburza militarnej równowagi regionalnej ani nie wpłynie negatywnie na gotowość obronną Stanów Zjednoczonych.
Ciężki samolot transportowy Boeing C-17 Globemaster III posiada cztery silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney F117-PW-100 o mocy 180 Kn każdy, dzięki którym może osiągnąć prędkość 0,825 Macha. Zasięg samolotu w zależności od wielkości transportowanego ładunku wynosi od 4442 km do 10 390 km. Boeing C-17 Globemaster III może zabrać ze sobą 77 520 kg. Ładunkiem tym może być aż 18 wojskowych palet 463L, bądź 102 spadochroniarzy, albo jeden czołg A1 Abrams. Samolot przy pełnym załadunku potrzebuje rozbiegu o długości 2359 metrów a przy lądowaniu 823 metry. Boeing C-17 Globemaster III poza transportem żołnierzy i sprzętu wojskowego mogą być wykorzystywane w misjach ewakuacji medycznej oraz przy operacjach humanitarnych