Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Niepokojące słowa Tuska w sprawie CPK. Grozi nam blokowanie rozwoju zrównoważanego Polski - mówi Horała

Ostatnie wypowiedzi rządzących w sprawie CPK układają się w pełną całość polityki blokowania rozwoju Polski a zwłaszcza rozwoju zrównoważanego, tego wszystkiego, co zaczyna się za rogatkami Warszawy, Poznania czy Wrocławia. Tutaj trzeba być jak najgorszej myśli, ale co za tym idzie: kontynuować społeczną presję. To właśnie dzięki niej nie jesteśmy już dawno po decyzji, żeby zaorać CPK. Ta społeczna presja spowodowała, że jest to decyzja, której władza boi się podjąć i jest to duża korzyść – mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości (PiS), Marcin Horała.

Konferencja prasowa
Konferencja prasowa
Kancelaria Premiera - x.com

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej premier Donald Tusk odniósł się do przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). - Pełna prezentacja przyszłości - nie tego skrótu CPK, tylko przedsięwzięć kolejowych, lotniczych, lotniskowych w Polsce - będzie przedstawiona w szczegółach jeszcze w czerwcu – oznajmił Tusk. 

Brak wiarygodności Tuska w sprawie CPK

Wypowiedzi premiera Tuska są niezwykle niepokojące, chociaż już wcześniej powody do niepokoju były w kwestii dalszej przyszłości CPK. Chciałbym tylko przypomnieć, że kilka miesięcy temu rządzący informowali o tym, że pod koniec marca zakończą się audyty i wtedy będzie powiedziane opinii publicznej, jaka jest decyzja. Tymczasem audyty jak na razie się nawet nie zaczęły.  Nie można też mieć zaufania do tego, że jakakolwiek decyzja będzie w czerwcu

– mówi Marcin Horała, były pełnomocnik ds. budowy CPK.

Ucieka nam świat, ucieka nam Europa, ucieka nam rynek. Mamy opóźnienie wynikające z tego, że kilkadziesiąt dni zajęło dostarczenie mapki wojewodzie mazowieckiemu. Za naszych rządów zajmowały jeden dzień. Gdybyśmy tak cały harmonogram przeliczyli według tego współczynnika, to nie wiem, czy w tym wieku zdążymy zbudować CPK

– dodaje polityk Prawa i Sprawiedliwości (PiS).

Bezsensowna rozbudowa Chopina

Zaczyna się przy tym temat rozbudowy lotniska Chopina, które wyczerpuje swoją przepustowość. 

Gdyby szybko i sprawnie budować CPK, to nie byłoby tego problemy. A tutaj mamy dodatkowe koszty, jeszcze więcej zamieszania, ograniczenie przepustowości w kluczowym momencie, kiedy będzie trwałą przebudowa, po to tylko, żeby na koniec się okazało, że jest to prowizorka, którą zostawimy, ponieważ będzie CPK

–  zauważa Marcin Horała.

Były pełnomocnik ds. budowy CPK wskazuje również na scenariusz, w którym projekt zastępujący CPK nie będzie przynosił planowanych korzyści. 

Niestety projekt CPK prowadzony jest w sposób bardzo dyletancki, a także z takim założeniem z góry, że wszystko, co po poprzednikach, jest złe. Dlatego rząd miesza dla namieszania, blokuje i zamraża tego typu projekty. Każda decyzja jest podejrzana i podważana, z drugiej strony podejmowane są decyzje takie jak rozbudowa Chopina

–  podkreśla polityk PiS.

Groźba okrojenia linii kolejowych 

Pojawiają się od pewnego czasu doniesienia o tym, że jest możliwy powrót do koncepcji z czasów poprzedniego rządu PO, czyli linii „Y” jako infrastruktury wydzielonej, która obsługuje tylko takie metropolie jak Poznań, Wrocław, Łódź i Warszawa. Czyli ci najwięksi beneficjanci CPK, a mianowicie miasta średnie, byłe miasta wojewódzkie i miasta powiatowe, dla których ten program byłby prawdziwym przełomem zostałyby wykluczone. 

Takie miasto jak Płock, które nie leży na linii "Y" byłoby wycięte z tej koncepcji. Teraz jest jedno połączenie bezpośrednie do Warszawy (2,5 godziny) oraz z przesiadką w Kutnie (3,5 godziny). W wyniku realizacji CPK w tej naszej wersji byłoby kilkanaście połączeń dziennie w 45 minut. To jest prawdziwy przełom dla Płocka, Włocławka, Ostrołęki, Łomży, Kalisza, Sieradza 

– stwierdza były pełnomocnik ds. budowy CPK.

Niezwykle niebezpiecznie brzmią te zapowiedzi rządzących, które mogą skupić się na okrojeniu projektu CPK. My w Polsce potrzebujemy kilku tysięcy nowych linii kolejowych. Czasami to są jeszcze pozaborowe braki, które dzięki CPK mieliśmy usunąć

– kończy Horała.

 



Źródło: niezalezna.pl

#cpk #marcin horała #lotnisko Chopina #transport lotniczy #transport kolejowy #infrastruktura #Donald Tusk #audyt #rozwój

Paweł Kryszczak