10 wtop „czystej wody”, czyli rok z nielegalną TVP » Czytaj więcej w GP!

Ustalenia Szczerby i Jońskiego zdementowane. "Do tej pory nie przedstawili ani cienia dowodów"

Michał Szczerba i Dariusz Joński z Koalicji Obywatelskiej ogłosili, że rządzący chcą... zlikwidować Lotnisko Chopina w Warszawie i wyprzedać jego grunty. Rządowy pełnomocnik ds. CPK odpiera zarzuty: "Posłowie Joński i Szczerba do tej pory nie przedstawili ani cienia dowodów, że takie plany istnieją" - mówi.

Dariusz Joński i Michał Szczerba
Dariusz Joński i Michał Szczerba
Zbigniew Kaczmarek/Gazeta Polska

Posłowie KO Michał Szczerba i Dariusz Joński zorganizowali we wtorek konferencję po kontroli poselskiej pt. "Likwidacja portu lotniczego - nowe ustalenia ws. Lotniska Chopina". Ma to związek z planami uruchomienia w 2028 r. Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym portu lotniczego, gdzie przeniesiony ma zostać cywilny ruch lotniczy z warszawskiego Lotniska Chopina. 

Jak się okazało, to... nieprawda. Komentując te zarzuty, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała powiedział, że "nie ma ustawowego zakazu sprzedaży gruntów". "Mamy w Polsce setki przedsiębiorstw państwowych, Spółek Skarbu Państwa i żadnej z nich nie obowiązują przepisy jakiejkolwiek ustawy, która zakazywałaby sprzedaż nieruchomości" - wyjaśnił. Jak mówił, "nie jest to żadnym dowodem na to, że którakolwiek z tych spółek planuje sprzedaż swoich gruntów". "Natomiast, co jest rzadkością, w tym przypadku dopisaliśmy ustawowy zakaz prywatyzacji tej spółki" - dodał.

"Nadal nie ma planów sprzedaży tych gruntów, co więcej posłowie Joński i Szczerba do tej pory nie przedstawili ani cienia dowodów, że takie plany istnieją" - podkreślił.


2 października 2022 r. weszła w życie ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która rozpoczęła proces przekształcenia PPL w spółkę akcyjną Polskie Porty Lotnicze, a następnie przyłączenia jej do Grupy Kapitałowej CPK. Ostatnim etapem realizacji założeń ustawy będzie wniesienie przez pełnomocnika rządu ds. CPK akcji spółki PPL S.A. do spółki CPK, co ma się wydarzyć do końca III kwartału 2023 r.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady. Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. 

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#Dariusz Joński #Michał Szczerba

mk