Kilka dni temu Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) zaprezentowało raport dotyczący sprzedaży pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Ze względu na pandemię koronawirusa w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy zapotrzebowanie m.in. na samochody ciężarowe, autokary oraz pojazdy dostawcze spadło aż o 28.2 proc.
W ciągu ostatnich ośmiu miesięcy 2020 roku zapotrzebowanie na pojazdy użytkowe zmniejszyła się w całej UE aż o 28.2 proc. W przypadku Hiszpanii był to spadek o 36.5 proc., Włoch o 26.1 proc., Francji o 25.7 proc. natomiast w Niemczech o 25.1 proc.
W przeciągu ostatnich ośmiu miesięcy zaś dla całej UE zapotrzebowanie na nowe samochody dostawcze o wadze do 3.5 tony (LCV) zmniejszyła się o 26.7 proc. W Hiszpanii rynek samochodów dostawczych skurczył się o 37.1 proc., we Włoszech o 26.4 proc., we Francji o 24.8 proc. a Niemczech o 22.4 proc.
Z kolei w przypadku samochodów ciężarowych (HCV) o masie 16 ton i większej rejestracja nowych pojazdów od stycznia do sierpnia wyniosła 121 655 co oznacza spadek o 37.9 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku 2019. Zapotrzebowanie na pojazdy HCV w Niemczech zmniejszyło się o 36.7 proc. we Francji spadło o 35.3 proc., Hiszpanii o 30.8 proc. a we Włoszech o 23.8 proc.
Podczas pierwszych ośmiu miesięcy 2020 roku zarejestrowano jedynie 152 844 średnich i ciężkich pojazdów użytkowych (MHCV). Oznacza to spadek zapotrzebowania o 35.8 proc. na pojazdy o masie powyżej 3,5 tony. W Niemczech spadek ten wyniósł 33.9 proc., Francji 33.7 proc., Hiszpanii, 29.7 proc. a we Włoszech 23.5 proc.
W przypadku średnich oraz ciężkich autobusów i autokarów (MHBC) w badanym okresie zarejestrowano jedynie 17 890 nowych pojazdów co oznacza spadek o 29 proc. W Hiszpanii zapotrzebowanie na autokary i autobusy o wadze powyżej 3,5 tony zmniejszyło się o 46.6 proc., we Włoszech o 29.1 proc., we Francji o 17.1 proc. a Niemczech 12 proc.