W Gdańsku odbyło się uroczyste otwarcie drugiego nabrzeża głębokowodnego przystosowanego do przyjmowania największych kontenerowców na świecie. Terminal T2 to jedna z największ
W Gdańsku odbyło się uroczyste otwarcie drugiego nabrzeża głębokowodnego przystosowanego do przyjmowania największych kontenerowców na świecie. Terminal T2 to jedna z największych inwestycji w historii nie tylko Gdańska, ale i całego Pomorza. Rozbudowa sprawiła, że terminal stał się największym w basenie Morza Bałtyckiego.
Nowe nabrzeże wyposażono w 5 suwnic STS oraz dodatkowy sprzęt przeładunkowy zdolny do obsługi statków o pojemności przekraczającej 18000 TEU. Nabrzeże o długości 650 m zwiększy zdolność przeładunkową portu w Gdańsku dwukrotnie, z 1,5 miliona TEU do 3 milionów TEU rocznie.
Nowe suwnice to największe takie konstrukcje w całej Europie.
Gdańskie suwnice mają aż 130 m wysokości, a po opuszczeniu ramienia w trakcie przeładunków będzie to 89 m. Umożliwią obsługę największych statków kontenerowych na świecie, w tym 400-metrowych azjatyckich statków transoceanicznych.
Taka wysokość oznacza również, że będą musiały być oznaczone na mapach lotniczych.
fot.: Marek Nowicki
DCT jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.
Poza zwiększoną zdolnością przeładunkową terminalu, drugie nabrzeże jest także istotnym czynnikiem rozwoju polskiej infrastruktury.
Część kontenerów będą stamtąd zabierać samochody ciężarowe, które wprost z terminali będą mogły pojechać niedawno otwartym tunelem pod Martwą Wisłą w stronę zachodniej części kraju lub Trasą Sucharskiego w kierunku autostrady A1 w stronę Warszawy.
Kolejne kontenery zabiorą do innych portów mniejsze statki, a pozostałe odjadą w pociągach towarowych.
Na terenie DCT znajduje się bocznica kolejowa, która dzięki modernizacji linii kolejowej nr 226 do Pruszcza Gdańskiego i budowie nowego mostu nad Martwą Wisłą jeszcze bardziej usprawni wyładunek i transport towarów.
Rozbudowa gdańskiego terminalu sprawiła, że stał się on największym terminalem w basenie Morza Bałtyckiego i ma największe szanse, aby przejąć rolę głównego hubu przeładunkowego w Europie Środkowo-Wschodniej.