Brak wydruku z kasy fiskalnej nie uprawnia przedsiębiorcy do odmowy przyjęcia zwrotu towaru. Uzależnianie takiej możliwości od okazania paragonu jest praktyką sprzeczną z dobrymi obyczajami i naraża interesy konsumenta – podaje portal lex.pl.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował, że zapis umowny o treści:
"Uwaga! Bez paragonu fiskalnego towar nie podlega zwrotowi", trafi na listę klauzul zakazanych.
Istnieją inne możliwości udowodnienia, że dana transakcja się odbyła, np. wydruk z terminala kart płatniczych czy wyciąg z karty kredytowej – argumentował SKOKiK.
(...) jakkolwiek za zasadne należy uznać uzależnienie rozpatrzenia reklamacji od możliwości powiązania reklamowanego towaru z czynnością prawną dokonaną z udziałem pozwanego, to na wyraźną dezaprobatę zasługuje zamieszczenie we wzorcu umowy stosowanym wobec konsumentów zapisu determinującego możliwości złożenia reklamacji towaru załączeniem dowodu jego zakupu
- sąd przywołał poprzednie orzeczenie w tej sprawie.
Sąd zaznaczył, że to od stron zależy, jak zostanie ustalony wzorzec umowy.
Przepisy konsumenckie nie zawierają w tej sprawie żadnych dyspozycji.
Źródło: uokik.gov.p,lex.pl
#zwrot towaru
#reklamacja
Marek Nowicki