PODMIANA - Przestają wierzyć w Trzaskowskiego » CZYTAJ TERAZ »

​Druga dostawa na rozruch gazoportu!

Dziś przypłynął do Świnoujścia statek Al Nuaman z drugim transportem skroplonego gazu ziemnego (LNG) na rozruch terminalu LNG w Świnoujściu. Statek dostarczył 210 tys.

M. Śmiarowski/KPRM
M. Śmiarowski/KPRM
Dziś przypłynął do Świnoujścia statek Al Nuaman z drugim transportem skroplonego gazu ziemnego (LNG) na rozruch terminalu LNG w Świnoujściu. Statek dostarczył 210 tys. m3 skroplonego gazu ziemnego, co odpowiada około 130 mln m3 gazu w stanie naturalnym. Gaz będzie wykorzystany w celu dalszego rozruchu instalacji. Rozładunek statku będzie trwał trzy dni – poinformowało Polskie Gazownictwo Naftowe i Górnictwo (PGNIG).

Według komunikatu dostawcą surowca jest Qatargas Operating Company Limited. PGNiG pośredniczy w dostawie w ramach umowy z Polskim LNG SA, które jest odbiorcą surowca przeznaczonego do uruchomienia instalacji. Gaz po regazyfikacji zostanie przesłany do krajowego systemu przesyłowego a następnie trafi do odbiorców w naszym kraju.

Pierwsza dostawa skroplonego gazu ziemnego na rozruch terminalu została zrealizowana 11 grudnia 2015 r. 7 stycznia 2016 r. rozpoczęto  testy systemu regazyfikacji oraz wysyłki gazu ziemnego, pochodzącego z pierwszej dostawy, z terminalu LNG w Świnoujściu do krajowego systemu przesyłowego.

Według PGNiG ilości odbieranego gazu są zgodne z harmonogramem przekazanym przez generalnego wykonawcę terminalu LNG. Od 8 stycznia 2016 r., równolegle z wysyłką gazu do sieci, rozpoczął się etap regulacji i testowania poszczególnych ustawień terminalu LNG, w tym optymalizacja oraz stabilizacja procesu regazyfikacji. Po zakończeniu wszystkich prób eksploatacyjnych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie oraz komisyjnym odebraniu terminalu LNG od generalnego wykonawcy - infrastruktura będzie gotowa  na przyjmowanie dostaw komercyjnych.

Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania 5 mld m3 gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. W ramach inwestycji wybudowano: nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek metanowców o ładowności od 120 do 217 tys. m3, dwa kriogeniczne zbiorniki gazu (każdy o pojemności 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji oraz gazociąg Świnoujście-Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.
 

 



Źródło: niezalezna.pl

MP