Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Atak hakerski na krakowskie MPK

Trwająca od wtorku awaria systemów informatycznych, powodująca problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów, strony internetowej MPK w Krakowie oraz innych systemów informatycznych, to efekt ataku przeprowadzonego przez międzynarodową grupę hakerską – podało krakowskie MPK.

autobus miejski w Krakowie
autobus miejski w Krakowie
Andrzej Otrębski - CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=106721738

Według komunikatu przekazanego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, atak został przeprowadzony we wtorek wcześnie rano. Spowodował on problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, strony internetowej przewoźnika oraz innych systemów informatycznych.

„Z uzyskanych informacji wynika, że jest to międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa”

- przekazano w komunikacie.

W związku ze skalą i charakterem tego ataku hakerskiego krakowskie MPK Krakowie sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem.

Jednocześnie przewoźnik skierował zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.

„Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło. Jednak zdecydowaliśmy, że o takim ryzyku powiadomimy wszystkie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć”

- wskazano w komunikacie.

Przewoźnik prosi wszystkich klientów, współpracowników i pracowników, którzy posiadają dane w jego systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zaleca również zastrzeżenie numeru PESEL.

Tryb i skala ataku hakerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej. Pragniemy zapewnić, że MPK wykorzystało opracowane na takie sytuacje procedury i utrzymuje niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług. Zapewniamy, że MPK cały czas realizuje usługę przewozową w pełnym zakresie” - zaznaczono.

Według przewoźnika obecnie trwają prace nad etapowym uruchamianiem systemów informatycznych, z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Spółka w tym zakresie współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.

Obecnie bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM – w tych urządzaniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką. W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl (bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay). Kontrolerzy biletowi podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe.

Obecnie jedyną możliwą i najszybszą formą kontaktu z MPK jest infolinia – 12 19 150. Swoje uwagi pasażerowie mogą także przekazywać na naszych portalach społecznościowych na Facebooku i portalu X.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#Kraków

dm