Grupa ponad 40 naukowców wydała ostrzeżenie dotyczące wprowadzania cyfrowych narzędzi do edukacji, twierdząc, że taka forma nauczania prowadzi do ogłupienia uczniów. Eksperci apelują o zatrzymanie procesu cyfryzacji w szkołach i przedszkolach, argumentując, że ma to negatywne konsekwencje zarówno pod względem psychologicznym, jak i poznawczym.
Ministerstwo Kultury Hesji, które prowadzi eksperyment z wykorzystaniem mediów cyfrowych w nauczaniu, przyznaje, że cyfryzacja wiąże się z zagrożeniami, ale twierdzi, że dąży do zrównoważonego podejścia, które wykorzystuje możliwości cyfryzacji, ale jednocześnie uwzględnia potencjalne ryzyko. Resort nie zgadza się z alarmującymi danymi przedstawionymi przez naukowców i planuje dalsze poszerzanie wykorzystania mediów cyfrowych w edukacji. Placówki oświatowe są coraz częściej wyposażane w tablety i laptopy, a nowy program o nazwie „Cyfrowy świat” jest planowany na ten rok szkolny.
W ubiegłym roku szkolnym uruchomiono program pilotażowy w 12 szkołach, a w bieżącym roku program funkcjonuje już w 64 szkołach. W ramach tego programu uczniowie klas piątych i szóstych mają uczyć się nie tylko podstaw informatyki, ale również odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych.
Towarzystwo Edukacji i Wiedzy, działające przy Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie, krytykuje postępującą cyfryzację szkół, wskazując na zagrożenia dla rozwoju intelektualnego dzieci. Ponadto, eksperci apelują o wprowadzenie moratorium na dalsze wprowadzanie cyfrowych narzędzi do szkół i przedszkoli.
Do inicjatywy tej przystąpiło ponad 40 naukowców, w tym pedagodzy, lekarze i pediatrzy.
Z aktualnej wiedzy naukowej wynika, że nauczanie za pomocą tabletów i laptopów nie czyni dzieci do szóstej klasy mądrzejszymi, ale głupszymi. Badania wykazały, że zwiększone wykorzystanie urządzeń cyfrowych na lekcjach ma negatywne konsekwencje zdrowotne, psychologiczne i społeczne.
Także Niemieckie Towarzystwo Medycyny Dzieci i Młodzieży oraz Unia Edukacji i Nauki (GEW) w Hesji wyrażają obawy co do wprowadzania cyfrowych narzędzi w edukacji. Lekarze ostrzegają przed zaburzeniami zachowania oraz ryzykiem uzależnienia wynikającym z nadmiernego korzystania z mediów cyfrowych.
Rzecznik Ministerstwa Kultury Hesji podkreśla, że cyfryzacja szkół niesie za sobą zarówno korzyści, jak i zagrożenia. Dlatego ministerstwo dąży do zrównoważonego podejścia, które uwzględnia potencjalne ryzyko, jednocześnie wykorzystując możliwości, jakie daje cyfryzacja, w dostosowany do wieku sposób.
Podsumowanie:
Cyfryzacja w edukacji może mieć negatywny wpływ na rozwój intelektualny, społeczny i zdrowotny dzieci. Należy zachować ostrożność w stosowaniu mediów cyfrowych w nauczaniu, szczególnie w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Ważne jest, aby wykorzystywać możliwości cyfryzacji w sposób odpowiedzialny i dostosowany do wieku dzieci.