Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Święta, święta i jeszcze raz święta. Polacy oglądają ponad 54 mln godzin filmów o tematyce świątecznej!

W świątecznym czasie uwielbiamy oglądać na tzw. vlogmasy (materiały filmowe o tematyce świątecznej), a także słuchać kolęd. W ciągu roku Polacy obejrzeli ponad 54 miliony godzin treści związanych ze Świętami. Jak się okazuje platforma YouTube jest także dla wielu osób źródłem inspiracji prezentowych. Materiały filmowe i recenzje produktowe pomagają w decyzjach zakupowych – tak deklaruje aż 67% respondentów.

Zdjęcie autorstwa Tima Miroshnichenko z Pexels

Pierwsze zainteresowanie świątecznymi treściami na YouTube widać już w połowie sierpnia.  Wzrasta ono oczywiście znacznie w okresie świątecznym, a platforma dociera wtedy do 25.8 milionów użytkowników i 99% widowni wideo online. Treści świąteczne na YouTube cieszą się szczególną popularnością. W całym 2020 roku roku Polki i Polacy obejrzeli w sumie ponad 54 miliony godzin wideo dotyczących Bożego Narodzenia. Pełne dane za rok 2021 nie są jeszcze dostępne. 

Jak się okazuje, w okresie świątecznym także rośnie nasza aktywność na platformie: pojawia się o 27% więcej pozytywnych ocen filmów, a także o 14% więcej udostępnień. Ponadto, liczba komentarzy wzrasta o 32%. W sumie interakcje w czwartym kwartale ubiegłego roku wzrosły o ponad 27% w porównaniu z rokiem poprzednim. Oczywiście to zjawisko można tłumaczyć także sytuacją związaną z pandemią, gdyż więcej czasu spędzaliśmy w domowym zaciszu, ograniczając spotkania z rodziną. 

Jakie treści oglądamy w Święta? 

Prym wiodą vlogmasy, które są w tym czasie najpopularniejszym formatem. Nazwa ta powstała z połączenia słów vlog oraz Christmas i dotyczy najczęściej lifestyle’owych materiałów o tematyce świątecznej. W ubiegłym roku były one wyświetlane o 88% częściej, a czas ich oglądania wydłużył się o 66% w porównaniu z poprzednimi latami. W trakcie Świąt chcemy być blisko ulubionych twórców i wspólnie z nimi cieszyć się tym wspaniałym czasem. Dlatego na YouTube popularne w tym okresie są kategorie filmów takie jak Wigilia (wzrost wyszukiwań o 110% r/r) oraz zwyczaje świąteczne (wzrost wyszukiwań o 300% r/r). Co roku na YouTube słuchamy także kolęd, których popularność w zeszłym roku wzrosła o 22% rok do roku. 

Co ciekawe YouTube stanowi dla nas także źródło inspiracji zakupowych dotyczących prezentów dla najbliższych. Aż 67% użytkowników serwisu przyznaje, że platforma pomaga im zdecydować, który produkt kupić. Treści, które oglądamy na platformie w związku z zakupem prezentów, dotyczą głównie biżuterii (wzrost o 44% r/r), gadżetów (wzrost o 44% r/r), rękodzieła oraz kosmetyków (wzrost odpowiednio o 13% i 9%). Polacy w sumie w ubiegłym roku obejrzeli ponad 18 milionów godzin treści dotyczących prezentów w okresie świątecznym. 

Why wideo, badanie wykonane przez Talk Shoppe w lipcu 2021 w Polsce, na próbie N=2000 osób w wieku 18-64, które oglądają treści wideo w Internecie.

 



Źródło: Niezalezna.pl, mondaygroup.pl

MaŁu