Dane firmy Adobe nie pozostawiają złudzeń. Świat zakupów coraz bardziej przenosi się do internetu. Według amerykańskiej firmy technologicznej tylko w USA ludzie wydadzą w okresie świąt 209 miliardów dolarów, a na całym świecie kwota ta zbliży się do biliona dolarów. Wydatki - szczególnie amerykańskich konsumentów - będą rekordowe i o 10% wyższe niż rok temu.
Choć do imprezy sylwestrowej zostało jeszcze trochę czasu, branża e-commerce już dziś może otwierać szampany. Na całym świecie konsumenci przeznaczą ponad bilion dolarów na zakupy w sieci. Rekordy z zeszłego roku zostaną wymazane dość szybko. Szczególnie że zakupy w internecie sprzyjają poszukiwaniu tańszych produktów, a w dobie szalejącej inflacji każda złotówka będzie miała znaczenie.
Indeks Adobe Digital Economy opiera się na spostrzeżeniach zebranych z kilku bilionów odwiedzin amerykańskich witryn detalicznych. Dane globalne opierają się na transakcjach w ponad stu krajach. Firma Adobe przeprowadziła również ankietę wśród amerykańskich konsumentów jako dodatek do indeksu.
Okres świąteczny to od lat czas żniw zakupowych. W sortowniach zatrudniani są dodatkowi pracownicy, paczkomaty są przepełnione, a sklepy e-commerce przypominają, żeby nie zostawiać zakupów na ostatnie kilkadziesiąt godzin przed rozpoczęciem świętowania. Z danych Allegro wynika, że tylko tam, w ostatnim kwartale 2020 roku, wydaliśmy ponad 10 miliardów złotych. Według raportu Deloitte w 2020 roku na prezenty, jedzenie i podróże związane ze świętami przeznaczaliśmy ok. 1300 złotych, a było to i tak o 30% mniej niż rok wcześniej.
Zeszłoroczny boom na wydatki w internecie wiązał się dość mocno z kolejną falą pandemii. Ograniczenie działalności galerii handlowych spowodowało, że szukaliśmy innych rozwiązań. Nagle okazało się, że nie musimy mieszkać w mieście z kilkoma wielkimi sklepami, żeby kupić wymarzone produkty. Polski rynek e-commerce jest w fazie wzrostu i na pewno nie jesteśmy jeszcze choćby blisko wypłaszczenia krzywej.
- tłumaczy Michał Zieliński, dyrektor zarządzający Agencja.com, która świadczy usługi marketingowe firmom z branży e-commerce oraz startupom.
Ekspert wyjaśnia, że aktualna sytuacja gospodarcza powoduje, że konsumenci będą szukać promocji, tańszych sposobów dostaw, a przy okazji oszczędności czasu.
Zakupy w internecie ułatwiają porównywanie cen za ten sam produkt, a wielkie marketplace'y wytoczyły najcięższe działa w walce o polskiego klienta
- dodaje Zieliński.