Volvo Car Group i wiodąca firma wytwarzająca akumulatory – Notrhvolt, stworzą spółkę joint venture, w ramach której zostaną opracowane i będą produkowane nowoczesne baterie do zasilania nowej generacji czysto elektrycznych samochodów Volvo i Polestar.
Jako pierwszy krok do joint venture, w którym udział stron wynosi 50/50, Volvo Car Group i Northvolt zamierzają założyć centrum badawczo-rozwojowe w Szwecji, które ruszy w przyszłym roku.
W ramach planowanego wspólnie przedsięwzięcia powstanie nowa duża fabryka w Europie o potencjalnej wydajności do 50 GWh rocznie. Produkcja ma ruszyć w 2026 roku. Równolegle Volvo Car Group planuje pozyskiwać 15 GWh ogniw akumulatorowych rocznie z istniejącej fabryki akumulatorów Northvolt Ett w Skellefteå w Szwecji, począwszy od 2024 roku.
Oprócz wcześniej ogłoszonych umów na dostawę baterii, partnerstwo z Northvolt zabezpieczy zapotrzebowanie europejskich fabryk Volvo na baterie, które zgodnie z planami elektryfikacji marki, mają znacząco rosnąć. Marka chce, by w 2025 roku samochody elektryczne (BEV) stanowiły połowę globalnej sprzedaży, a pięć lat później – już 100 proc.
Nowa fabryka, która ma być zasilana w 100 proc. czystą energią, ma zatrudniać ok. 3000 osób. Lokalizacja nowego zakładu nie została jeszcze ustalona. Pierwszy samochód wyposażony w ogniwa akumulatorowe, opracowany w ramach joint venture, będzie elektrycznym następcą najlepiej sprzedającego się modelu Volvo Cars – czyli XC60.
Volvo Cars ujawni więcej szczegółów dotyczących planów i terminów przyszłych technologii na Volvo Cars Tech Moment, które odbędzie się 30 czerwca.