Święczkowski dla "Gazety Polskiej": Prokuratura zbada rolę Tuska ws. mafii VAT-owskiej

Udostępnij

Piotr Nisztor

Dziennikarz śledczy „Gazety Polskiej i „Gazety Polskiej Codziennie”. W Telewizji Republika jest gospodarzem programu „Rozmowa ściśle jawna”.

Kontakt z autorem

- Szef rządu, który obserwuje gwałtowny odpływ pieniędzy z podatku VAT, przez co nie może domknąć budżetu, doprowadza – wydając zarządzenie – do likwidacji najistotniejszej w tym zakresie komórki największej służby specjalnej w Polsce. Pytanie nasuwa się samo: z jakiego powodu to zrobił? – mówi „Gazecie Polskiej” prokurator Bogdan Święczkowski.

"Gazeta Polska” ujawniła, że w 2012 r. w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, kierowanej przez gen. Krzysztofa Bondaryka, zlikwidowano departament bezpieczeństwa ekonomicznego państwa. To tam mieli pracować funkcjonariusze zajmujący się rozpoznawaniem, ujawnianiem, a następnie zwalczaniem największych afer gospodarczych godzących w podstawę systemu naszego państwa.

Bogdan Święczkowski mówi "GP":

Decyzje w tym zakresie podjął osobiście Donald Tusk, ponieważ wiązało się to z koniecznością zmian w statucie Agencji. Szef rządu, który obserwuje gwałtowny odpływ pieniędzy z podatku VAT, przez co nie może domknąć budżetu, doprowadza więc – wydając zarządzenie – do likwidacji najistotniejszej w tym zakresie komórki największej służby specjalnej w Polsce. Pytanie nasuwa się samo: z jakiego powodu to zrobił? Prokuratura będzie badać też ten wątek.

Prokurator Krajowy zdradza także:

Prokuratura prowadzi szereg śledztw związanych z różnego rodzaju podejrzeniami przestępstw zaistniałych w latach 2008–2015. Część z nich została podjęta na podstawie zawiadomień skierowanych dopiero w ubiegłym roku po przeprowadzonych audytach w instytucjach i spółkach Skarbu Państwa. Wpłynęły one po przeprowadzeniu przygotowanej przez ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobrę reformy prokuratury, czyli po marcu 2016 r. Czterdzieści trzy z tych śledztw to duże, skomplikowane postępowania gospodarcze. Nie da się ich zakończyć w ciągu kilku miesięcy. Na ich rzetelne przeprowadzenie trzeba czasu.

Wywiad z prokuratorem Bogdanem Święczkowskim już w środowym numerze tygodnika "Gazeta Polska".

 

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: Gazeta Polska


SONDA
Wczytuję sondę...

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...

Nowe linie kolejowe połączą największe miasta z CPK

/ By P. Nisiewicz - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43946648

  

W piątek zatwierdzono przebieg linii kolejowych, dzięki którym pasażerowie z całej Polski będą mieli łatwiejszy dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że ok. 1300 km nowych linii kolejowych przyczyni się m.in. do rozwoju kolei.

"Na dzisiejszym posiedzeniu Komitet Sterujący Komponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego zatwierdził przebieg linii obsługujących podstawowe relacje składające się na krajowy system przewozów pasażerskich budowany w oparciu o węzeł komunikacyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego" - powiedział Wild, który jednocześnie jest przewodniczącym Komitetu Sterującego.

W skład Komitetu wchodzą m.in. minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, a także prezes PKP Krzysztof Mamiński.

"Zatwierdzenie nowych linii to przełomowa decyzja dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce i następny krok w kierunku budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego" - powiedział Wild. Dodał, że ponad 1300 km nowych linii stanowić będzie potężny impuls rozwojowy dla polskich kolei i pozytywnie wpłynie kondycję rodzimego przemysłu: wykonawców, dostawców oraz producentów infrastruktury i taboru.

Jak przekazał, zatwierdzone relacje to: Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Ostrołęka – Pisz - Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica), Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK – Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz – Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin, CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz -Koszalin/Kołobrzeg, CPK – Radom – Rzeszów oraz CPK – Gdańsk.

Wild zaznaczył, że kompletna sieć kolejowa powstanie w Polsce wówczas, gdy istniejący układ uzupełni się o ponad 20 nowych odcinków jedno i dwutorowych linii kolejowych.

"Horyzont czasowy prac inwestycyjnych sięga 2030 roku. Dzięki planowanej przebudowie sieci radykalnemu skróceniu ulegnie czas podróży po Polsce. Podróż z Gdańska do Krakowa przez węzeł komunikacyjny CPK zajmie około 3 godzin. Obecnie podróż ta zajmuje 5 godzin 16 minut" - wyjaśnił.

Pełnomocnik tłumaczy, że korzyści z inwestycji odczują również pasażerowie korzystający z połączeń regionalnych.

"I tak na przykład czas przejazdu ze Stalowej Woli do Rzeszowa skróci się z obecnej jednej godziny 52 minut do niecałych 30 minut, a w przypadku podróży Lublin – Zamość z dwóch godzin 16 minut do około 45 minut" - mówi.

Pełnomocnik wskazuje, że system oparty na węźle komunikacyjnym CPK umożliwi połączenie wszystkich regionów Polski z co najwyżej jedną przesiadką.

Wild przekazał, że zatwierdzone inwestycje finansowane będą ze środków Unii Europejskiej przeznaczanych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na transport kolejowy.

"Inwestycje w węzeł kolejowy CPK oraz linie Warszawa – CPK – Łódź - Wrocław oraz linia Łódź – Poznań znalazły się w projekcie nowego rozporządzenia UE dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (tzw. Conecting Europe Facility") - mówił Wild. Dodał, że Centralny Port Komunikacyjny to również impuls i powód do pozyskiwania oraz zastosowania nowoczesnych technologii wspierających rozwój gospodarczy Polski.

Na początku lipca Wild poinformował, że ok. 40 mld zł będzie potrzebnych na rozbudowę sieci kolejowej, która ma przebiegać przez Centralny Port Komunikacyjny.

Pod koniec maja Wild podczas spotkania z mieszkańcami i wójtem gminy Baranów nt. budowy CPK poinformował, że trzy gminy: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski) są wyznaczone na obszar inwestycji CPK, obejmujący 66,2 km kw.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane, by obsłużyć ok. 100 mln osób. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne osiem lat, do końca 2027 r.

Rząd tłumaczy, że budowa nowego portu jest konieczna, w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym, w efekcie nie będzie mogło w przyszłości go obsłużyć. W 2017 r. Lotnisko Chopina obsłużyło blisko 16 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r.

Źródło: niezalezna.pl, pap

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl