31 grudnia 2022 roku, w wieku 95 lat, zmarł emerytowany papież Benedykt XVI. Był on jednym z najwybitniejszych teologów XX i XXI w. oraz bliskim współpracownikiem św. Jana Pawła II. Podczas obejmowania urzędu następcy św. Piotra nazwał się "skromnym pracownikiem winnicy Pańskiej". W testamencie duchowym zachęcał, aby trwać w wierze.
Przed śmiercią emerytowany papież powiedział po niemiecku: "Jezu, kocham Ciebie" – przekazał argentyński dziennik "La Nación", powołując się na źródła w Watykanie.
Benedykt XVI był 265. papieżem w historii i zasiadał na Stolicy Apostolskiej od 19 kwietnia 2005 r. do 28 lutego 2013 r. Po ustąpieniu z urzędu ostatnie lata spędził w klasztorze Mater Ecclesiae na terenie Watykanu.
"Siostry i bracia, po wielkim papieżu Janie Pawle II kardynałowie wybrali mnie – prostego i skromnego pracownika winnicy Pańskiej"
Miał wówczas 78 lat.
Pierwszą zagraniczną podróż Benedykt XVI odbył na XX Światowe Dni Młodzieży w Kolonii. Trwały one od 16 do 21 sierpnia 2005 r. pod hasłem "Przybyliśmy oddać Mu pokłon". W czasie czuwania na błoniach Marienfeld pod Kolonią zaznaczył, że "hałaśliwej i despotycznej władzy tego świata (Bóg) przeciwstawia bezbronną władzę miłości, która na Krzyżu – a potem wciąż od nowa w dziejach – przegrywa, a mimo to stanowi coś nowego, boskiego, co opiera się niesprawiedliwości i ustanawia królestwo Boże. To nie ideologie zbawiają świat, ale tylko zwrócenie się do Boga żywego, który jest naszym stwórcą, gwarantem naszej wolności, gwarantem tego, co rzeczywiście jest dobre i prawdziwe" – tłumaczył papież.
Do Polski Benedykt XVI przybył 25 maja 2006 r. Hasłem, które mu towarzyszyło w trakcie podróży, były słowa "Trwajcie mocni w wierze". Odwiedził wówczas Warszawę i miejsca związane z papieżem Janem Pawłem II: Częstochowę, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską, Kraków i Oświęcim.
W czasie eucharystii na placu Piłsudskiego w Warszawie 26 maja 2006 mówił, że "nie możemy ulec pokusie relatywizmu czy subiektywnego i selektywnego interpretowania Pisma św.". "Tylko cała prawda pozwoli przylgnąć do Chrystusa, który umarł i zmartwychwstał dla naszego zbawienia" – zaznaczył papież.
Szczególnym wydarzeniem papieskiej pielgrzymki była 28 maja wizyta w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau, w miejscu będącym symbolem największego ludobójstwa w historii ludzkości.
"W miejscu takim jak to, brakuje słów, a w przerażającej ciszy serce woła do Boga: Panie, dlaczego milczałeś? Dlaczego na to przyzwoliłeś? W tej ciszy chylimy czoło przed niezliczoną rzeszą ludzi, którzy tu cierpieli i zostali zamordowani. Cisza ta jest jednak głośnym wołaniem o przebaczenie i pojednanie, modlitwą do żyjącego Boga, aby na to nie pozwolił nigdy więcej"
W ciągu sześciu lat Benedykt XVI wielokrotnie wypowiadał się na temat relatywizmu.
W przemówieniu do biskupów słowackich 15 czerwca 2007 r. zaznaczył, że "Słowacja i Polska są dwoma krajami w Europie Wschodniej, które posiadają najbogatszą tradycję katolicką, której reżim komunistyczny nie zdołał zniszczyć, ale które teraz są najbardziej wystawione na zawirowania społeczeństw zachodnich, a więc prądy konsumizmu, hedonizmu, laicyzmu i oczywiście relatywizmu".
"Od strony naukowej wśród dzieł Benedykta XVI do najważniejszych należy zaliczyć pozycje na temat św. Augustyna i św. Bonawentury i pierwszą encyklikę +Deus caritas est+ (Bóg jest miłością), wydaną w 2005 r. i poświęconą miłości, w jej wymiarze seksualnym, społecznym i nadprzyrodzonym" – powiedział PAP kard. Gerhard Ludwig Müller, były prefekt watykańskiej Kongregacji Nauki Wiary.
W ocenie hierarchy jedną z najważniejszych i najszerzej czytanych książek napisanych jeszcze przez kard. Ratzingera jest wydane w 1968 r. "Wprowadzenie do chrześcijaństwa". Z książek dla szerszego grona odbiorców zdecydowanie wybija się "Jezus z Nazaretu".
13 marca 2007 r. Benedykt XVI opublikował kolejny dokument: posynodalną encyklikę "Sacramentum caritatis", będącą podsumowaniem synodu biskupów zwołanego jeszcze przez Jana Pawła II z okazji Roku Eucharystii.
30 listopada 2007 r. ogłosił encyklikę "Spe salvi" ("Nadzieją zbawieni") – poświęconą nadziei w życiu chrześcijanina. Następnie – 7 lipca 2009 – wydał encyklikę o katolickiej nauce społecznej, o rozwoju ludzkim w miłości i prawdzie – "Caritas in veritate" (Miłość w prawdzie). W 2010 r. wydał drugą adhortacją "Verbum Domini" – o Słowie Bożym w życiu i misji Kościoła. Dokument powstał w wyniku obrad XII Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów, które odbyło się w Rzymie 5-26 października 2008 r. Benedykt XVI w 2011 r. wydał adhortację "Africae munus" o roli Kościoła katolickiego na kontynencie afrykańskim. 14 września 2012 r. wydał adhortację "Ecclesia in Medio Oriente" o Kościele na Bliskim Wschodzie, komunii i świadectwie.
W testamencie duchowym zachęcał, aby trwać mocno w wierze. "Nie dawajcie się wprowadzić w błąd. Jezus Chrystus jest naprawdę drogą, prawdą i życiem, a Kościół ze wszystkimi jego brakami jest zaiste jego ciałem".
Msza pogrzebowa Benedykta XVI pod przewodnictwem papieża Franciszka odbyła się 5 stycznia br. na placu Świętego Piotra w Watykanie. Został pochowany w podziemiach bazyliki Świętego Piotra, czyli tam, gdzie do beatyfikacji w 2011 r. był grób jego poprzednika Jana Pawła II.
Joseph Ratzinger urodził się 16 kwietnia 1927 w Marktl am Inn w Bawarii. Jak większość niemieckich dzieci, został wcielony do Hitlerjugend i trafił do służby pomocniczej obrony przeciwlotniczej. W listopadzie 1944 r. wcielono go do Wehrmachtu. Pod koniec wojny został internowany w amerykańskim obozie dla jeńców wojennych. Zwolniony w lipcu 1945 r. wstąpił razem ze starszym bratem Georgiem do monachijskiego seminarium.
Święcenia kapłańskie obaj bracia otrzymali 29 czerwca 1951 r.
Joseph studiował filozofię i teologię. W 1953 r. obronił pracę doktorską, a cztery lata później uzyskał habilitację. Dziesięć lat był profesorem na kilku niemieckich uniwersytetach.
W 1977 r. został mianowany przez papieża Pawła VI arcybiskupem Monachium i Fryzyngi oraz kardynałem. Cztery lata później papież Jan Paweł II wezwał kardynała Ratzingera do Rzymu i mianował prefektem Kongregacji Nauki Wiary.
Jako prefekt kongregacji opracował m.in. komentarz teologiczny do ogłoszonej w 2000 r. na polecenie polskiego papieża tzw. trzeciej tajemnicy fatimskiej.