Ogólnopolskie Zrzeszenie Sędziów "Sędziowie RP" wyraziło sprzeciw wobec projektu uchwały Sejmu ws. KRS. W stanowisku wskazano, że uchwalenie tej uchwały może wywołać chaos prawny i utrudnić wykonywania ustawowych funkcji Krajowej Radzie Sądownictwa.
We wtorek do Sejmu wpłynął poselski projekt uchwały ws. usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego w kontekście pozycji ustrojowej oraz funkcji Krajowej Rady Sądownictwa w demokratycznym państwie prawnym. Projekt został złożony przez grupę posłów KO, PSL-TD, Polski 2050-TD oraz Lewicy. - "W nawiązaniu do zgłoszonego w dniu 19 grudnia 2023 r. przez grupę posłów na Sejm RP poselskiego projektu uchwały w sprawie usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego w kontekście pozycji ustrojowej oraz funkcji Krajowej Rady Sądownictwa w demokratycznym państwie prawnym, jako przedstawiciele środowiska sędziowskiego wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec projektu tej uchwały, jako godzącej w konstytucyjny porządek Rzeczypospolitej Polskiej" - napisano w stanowisku Ogólnopolskiego Zrzeszenia Sędziów "Sędziowie RP".
Wskazano, że uchwała Sejmu RP nie stanowi źródła prawa powszechnie obowiązującego, a jedynie akt wewnętrzny, wiążący jedynie dla Sejmu i jego organów. Tym samym nie może ona stanowić podstawy jakichkolwiek zmian w obszarze funkcjonowaniu Krajowej Rady Sądownictwa. - "W naszej ocenie przedłożony projekt uchwały można potraktować wyłącznie jako niewiążącą deklarację jej autorów" - dodano.
Odnosząc się do twierdzeń wnioskodawców projektu, którzy podnoszą, że uchwała "wykonuje" orzeczenia sądów polskich i międzynarodowych - TSUE i ETPCz - wskazano, że uchwała - jako akt stanowiący wyłącznie niewiążącą deklarację Sejmu - z natury rzeczy żadnych orzeczeń nie wykonuje i nie może wykonywać. Ponadto podkreślono, że Europejski Trybunał Praw Człowieka ani Trybunał Sprawiedliwości UE nie mają kompetencji do wiążącej wykładni Konstytucji RP, która jest najwyższym prawem w Rzeczypospolitej Polskiej. Kompetencję tę posiada jedynie Trybunał Konstytucyjny - oceniono.
W ocenie Zrzeszenia Sędziów, uchwalenie projektowanej uchwały może wywołać chaos prawny i utrudnić wykonywania ustawowych funkcji Krajowej Radzie Sądownictwa.
Stanowczo sprzeciwiono się również jakimkolwiek próbom podejmowania działań polegających na kwestionowaniu nominacji sędziowskich lup próbie ich "weryfikacji". "Zgodnie z art. 179 w związku z art. 144 ust. 3 pkt 17 Konstytucji RP Przypominamy, że powoływanie sędziów stanowi prerogatywę Prezydenta RP, która nie może być skutecznie podważana przez inne organy państwa. Wskazujemy, że zgodnie z art. 180 ust. 1 i 2 Konstytucji RP sędziowie są nieusuwalni, a złożenie sędziego z urzędu, zawieszenie w urzędowaniu, przeniesienie do innej siedziby lub na inne stanowisko wbrew jego woli może nastąpić jedynie na mocy orzeczenia sądu i tylko w przypadkach określonych w ustawie" - czytamy.
- "Z tych przyczyn zwracamy się - na ręce Pana Marszałka - z apelem do wszystkich Pań i Panów Posłów o odstąpienie od uchwalania uchwały +w sprawie usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego w kontekście pozycji ustrojowej oraz funkcji Krajowej Rady Sądownictwa w demokratycznym państwie prawnym+" - podsumowano.
Projekt uchwały ws. KRS wzywa członków Rady wybranych wbrew konstytucji do zaprzestania działalności w Radzie.
Chodzi o zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy o KRS z 8 grudnia 2017 r., która zmieniła tryb wyboru sędziów-członków KRS; 15 sędziów - członków Rady wybiera Sejm, a nie jak wcześniej - środowiska sędziowskie.
W projekcie uchwały przypomniano, że zgodnie z art. 186 ust. 1 Konstytucji RP podstawową funkcją ustrojową Krajowej Rady Sądownictwa jest stanie na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów. Zaznaczono, że funkcja ta może być realizowana prawidłowo wyłącznie, gdy KRS jest organem niezawisłym i niezależnym od innych władz.