Białoruskie niezależne media podają, że nad terytorium kraju zaobserwowano rosyjski samolot wczesnego ostrzegania Ił-76 A-50U AWACS. Jego głównym zadaniem jest wykrywanie oraz identyfikacja obiektów znajdujących się w powietrzu, a także określanie ich współrzędnych i danych o torze lotu, które są następnie przekazywane do stanowisk dowodzenia. Z analizy numeru bocznego samolotu wynika, że po raz ostatni przebywał on nad Białorusią 24 lutego ub.r. a więc w dniu rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
Niezależni blogerzy z portalu Biełaruski Hajun, zajmujący się monitorowaniem ruchów wojsk i kolumn uzbrojenia na Białorusi, poinformowali, że samolot Ił-76 A-50U wylądował we wtorek o godz. 21.25 na lotnisku w Maczuliszczach pod Mińskiem. Po zweryfikowaniu numeru bocznego samolotu (RF-50608) okazało się, że po raz ostatni przebywał on na Białorusi 24 lutego 2022 r., gdy Rosja barbarzyńsko zaatakowała Ukrainę.
Warto jednak podkreślić, że w międzyczasie nad Białorusią pojawiał się inny rosyjski samolot wczesnego ostrzegania, o numerze bocznym RF-93966.
До Білорусі знов прилетів літак далекого радіолокаційного виявлення ВКС РФ, - "Беларускі Гаюн".
— ✙ Ukraine News UP ✙ (@by_Ukraine) January 3, 2023
До Білорусі прилетів літак далекого радіолокаційного виявлення та управління Іл-76 А-50У ВКС РФ. https://t.co/7hu2BkZDbZ pic.twitter.com/gJcrFiGJDh
Berijew Iljuszyn A-50 Szmiel (ros. Шмель – trzmiel), bo tak brzmi jego pełna nazwa, to czterosilnikowy samolot wczesnego ostrzegania zbudowany na podstawie transportowego Ił-76 przy współpracy Iljuszyna i Berijewa. W nomenklaturze NATO określany jako Mainstay. Jego głównym zadaniem jest wykrywanie oraz identyfikacja obiektów znajdujących się w powietrzu, a także określanie ich współrzędnych i danych o torze lotu, które są następnie przekazywane do stanowisk dowodzenia.