Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Bundestag przyjął wniosek o dostawach broni ciężkiej Ukrainie. Merz zarzuca Scholzowi „lękliwość” i słabość przywództwa

Bundestag przyjął dziś wspólny wniosek klubów parlamentarnych SPD BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN i FDP i opozycyjnego CDU/ CSU p.t. „W obronie pokoju i wolności w Europie – Kompleksowe wsparcie dla Ukrainy”. Nie obyło się bez ostrych słów pod adresem kanclerza Olafa Scholza, któremu zarzucono lękliwość i brak szacunku do niektórych członków Bundestagu. Wniosek przyjęto głosami 586 deputowanych do Bundestagu, przeciwni jego przyjęciu byli posłowie AfD i Linke.

pixabay

Pierwotnie chadecy mieli przedłożyć własny wniosek , ale w środę partie koalicji rządowej porozumiały się CDU/CSU i sformułowano wspólny wniosek połączonych sił rządowych i części opozycji. W wersji zaproponowanej przez stronę rządową skorygowano bądź dodano sześć punktów, w tym ten dotyczący 100 mld. jednorazowego wsparcia dla Bundeswehry, co było przedmiotem sporu między rządem a CDU. 

Debata nad wspólnymi propozycjami wsparcia dla Ukrainy rozpoczęła się o godz. 9 wystąpieniem Friedricha Merza, przewodniczącego CDU i klubu parlamentarnego CDU/CSU w Bundestagu. Merz przyznał, że jego klub porozumiał się z SPD/ FDP i Zielonymi w sprawie wspólnego stanowiska wobec dostaw broni ciężkiej Ukrainie, ale nie przepuścił okazji by zarzucić Olafowi Scholzowi słabości i lękliwości w podejściu do wojny na Ukrainie. 

Merz przytoczył słowa kanclerza Scholza z wywiadu, jakiego udzielił rozgłośni radiowej RBB na kilka dni przed Wielkanocą, gdzie zapytany o swoje przywództwo w kontekście niezadowolenia części koalicji z jego działań, stwierdził: ‘niektórym z tych chłopców i dziewcząt muszę czasem powiedzieć: ponieważ nie robię tego, czego chcecie, przewodzę”. Tajemnicą poliszynela jest, że Scholz mianem „chłopców i dziewcząt” nazwał trzech szefów komisji Bundestagu, którzy pojechali z delegacją do Kijowa, co według części polityków w Berlinie zostało odebrane jako próba prowadzenia przez tę trójkę równoległej polityki zagranicznej. W skład delegacji weszli wtedy: Agnes Strack-Zimmermann (FDP, Komisja Obrony), Anton Hofreiter (Zieloni, Komisja ds. Unii Europejskiej) i Michael Roth (SPD, Komisja Spraw Zagranicznych). Merz skrytykował Scholza za to jak nazwał członków Bundestagu. – Ten dobór słów to świadectwo niepewności i słabości. Po czym dodał: - Kanclerz Scholz tygodniami wstrzymywał lub zbywał dyskusję o tym, czy powinniśmy wysyłać broń Ukrainie. Przypominam, że kiedy trzy tygodnie temu kanclerz miał odpowiedzieć na pytania deputowanych do Bundestagu, odpowiedział na wszystkie pytania, których mu nie zadano i przemilczał odpowiedzi na każde, które mu postawiono. To nie jest żadna roztropność, jak próbujecie państwo tłumaczyć, ale wahanie, zwlekanie i lękliwość. I możecie się teraz denerwować, ale prawda jest taka, że problemem dla kanclerza nie jest i nie była opozycja, ale krytyka płynąca z jego własnych szeregów. Przy czym słowa o słabości przywództwa czy katastrofie komunikacyjnej to najłagodniejsze określenia. Zarzucano kanclerzowi polityczną grę w benkle, a nawet pytanie otwarte, czy aby sprawowany urząd go najzwyczajniej nie przerósł – mówił Merz. 

Szef CDU potwierdził, że chadecy zdecydowali się poprzeć wniosek złożony przez koalicję rządową, ale podkreślił, że gdyby frakcja CDU/CSU wcześniej nie zasygnalizowała zamiaru złożenia własnego wniosku w sprawie Ukrainy, strona rządowa nie wyszłaby z taką inicjatywą. Merz dodał, że chadecy zgodzili się wycofać swój wcześniej zapowiedziany wniosek, ponieważ udało im się wynegocjować z rządem koalicji zmianę bądź wprowadzenie sześciu punktów dotyczących finansowania Bundeswehry. Z kręgów chadeckich już od 27 lutego b.r., czyli dnia, w którym Olaf Scholz ogłosił „historyczny zwrot” polityki Niemiec,  było słychać głosy, że finansowanie Bundeswehry powinno mieć charakter zmian strukturalnych a nie jednorazowego zastrzyku finansowego. Ich zdaniem nakłady na Bundeswehrę powinny zostać zwiększone na stałe, ponadto zaproponowali zmodyfikowanie zasad zamówień w Bundeswerze. 

Nawiązując do wojny na Ukrainie Takiemu agresorowi jak Putin i jego aparatowi władzy w takiej sytuacji trzeba przeciwstawić się zbrojnie, to jest ultima ratio w tej sytuacji. Tłumacze to by wyłuszczyć na zewnątrz, dlaczego stawiamy dziś taki wniosek. I jeżeli byście to zrobili kilka tygodni temu, nie musielibyśmy dziś tego omawiać. Jeżeli nie pomoglibyśmy Ukrainie, to nieudzielenie pomocy, tak jak już wcześniej w przeszłości, zostałoby odebrane jako słabość i zaniechanie, a po Ukrainie dalsze państwa i regiony będą zagrożone przez ten reżim. W tym kontekście sugestia kanclerza Niemiec, że nasza niemiecka broń mogłaby wywołać III wojnę światową jest tak samo nieodpowiedzialna, jak błędna, co wiemy z naszej własnej historii i doświadczenia. Ta sugestia jest nieodpowiedzialna, ponieważ dopuszcza wniosek, że z perspektywy kanclerza Niemiec wszystkie inne państwa, które robią dla Ukrainy więcej niż my, a takich państwa jest wiele – tylko zwiększają ryzyko wybuchu III wojny światowej. Przecież to jest groteskowe odwrócenie przyczyny i odpowiedzialności za tę wojnę. I dlaczego niby to niemiecka broń miałaby mieć taką moc [wywołania III wojny światowej – ODH] a innych państw – nie? – pytał Merz.

Na koniec przewodniczący CDU podziękował kolegom z SPD, FDP i partii Zielonych za wspólny wysiłek na rzec wypracowania wspólnego stanowiska w sprawie wniosku dotyczącego pomocy dla Ukrainy.

Do zarzutów Friedricha Merza odniósł się Lars Klingbeil (SPD), - panie przewodniczący, to mogła być polityczno- państwowa mowa, a była partyjno-polityczna, mówił pan do swoich własnych ludzi, dziękuję, że chadecy przyłączyli się do naszego wniosku, ale tu nie ma miejsca na polityczno-partyjne profilowanie się – mówił Klingbeil.

Reprezentujący AfD, Tino Chrupalla zaapelował do deputowanych Bundestagu do odrzucenia wniosku, poza tym skrytykował Olafa Scholza za to, że zamiast być dziś na sali parlamentarnej udał się z wizytą do Japonii. Za odrzuceniem wniosku zdaniem polityka przemawia już sam fakt, że Ukraina nie należy do NATO, a Niemcy przekazując broń ciężką Ukrainie osłabiają swoją pozycje, ponieważ „przestają być państwem neutralnym”. – Broń jeszcze nigdy nie skróciła żadnej wojny i nie są dobrem humanitarnym – argumentował Chrupalla i zaapelował o „retorykę pokoju a nie wojny”. 

Christian Dürr (FDP) zapewnił, że Niemcy będą „zabiegać o ukaranie winnych tej wojny”. Podziękował Friedrichowi Merzowi za to, że chadecy przyłączyli się do wniosku partii koalicyjnych i skonkretyzowanie jego punktów, ale jednocześnie wezwał Merza do „zmiany strategii”. Polityk wyraził poparcie FDP dla dostaw broni Ukrainie, ale w kontekście porozumienia z państwami NATO. – Putin wywołując wojnę rozdarł stary porządek świata. Stare już nie wróci. Zerwiemy stosunki gospodarcze z Rosją Putina i wzmocnimy je z liberalnymi demokracjami świata. I dlatego jestem wdzięczny kanclerzowi Scholzowi, że poleciał do Japonii by właśnie zainicjować to, o czym powiedziałem – zakończył polityk FDP.

Dietmar Bartsch (Linke) zwrócił uwagę, że w ostatnim wywiadzie kanclerza Niemiec z tygodnikiem „Der Spiegel”, Olaf Scholz stwierdził, że Niemcy nie będą dostarczać ciężkiej broni Ukrainie, bo nie chce III wojny światowej i wojny atomowej. – I dlatego nie rozumiem, dlaczego 72 godziny później ministerstwo obrony komunikuje coś zupełnie przeciwnego, że Niemcy dostarczą Ukrainie ciężką broń, ja już nie nadążam, co dzień to zwrot (…) I kiedy czytam ten wniosek to faktycznie mam wrażenie, że „chłopcy i dziewczęta” osiągnęli swój cel – powiedział Bartsch dodając, że delegacja szefów komisji Bundestagu do Kijowa była „delegacją gabinetu cieni”. Merzowi polityk Linke zarzucił „grę sceniczną” i to, że gra politycznie tematem wojny na Ukrainie chcąc się ustawić w kontrze i wyprofilować CDU. – Panuje wyścig, wyżej, szybciej dalej, kto tylko więcej tej broni dostarczy – denerwował się Bartsch.

Thomas Erndl (CDU/CSU) podobnie jak Friedrich Merz podkreślił decydująca rolę chadeków w tym, że wypracowano wspólny wniosek. Zwracając się do Larsa Klingbeila (SPD) Erndl wbił szpilkę Olafowi Scholzowi za to, że poleciał do Japonii, ale nie postawił nogi w Kijowie ani żadnej ze stolic państw bałtyckich, które „boją się, że będą następne”. 

Oczekujemy dostarczania Ukrainie wszystkiego co jest, Leopardów, Marderów, nie może być dalszego zwlekania (…) Chodzi o osiągnięcie celu, czyli o to by Rosja nie odnosiła militarnych sukcesów na Ukrainie, to nam zostanie potem zapamiętane. Trzeba działać a nie zwlekać

– podsumował Erndl.

Głos zabrała też Agnes Strack – Zimmermann (FDP), która zaczęła swoją mowę od cytatu z Willego Brandta o tym, że pokój nie jest dany raz na zawsze. Strack-Zimmermann powiedziała następnie, że Putin atakując Ukrainę zaatakował też wartości świata zachodniego, przypomniała kolegom na Sali barbarzyństwa II wojny światowej i że hasłem przyświecającym działaniom powojennych Niemiec miało być „nigdy więcej”. – Erozja upadku wartości zaczęła się przed wielu laty, były sygnały ostrzegawcze sygnały a aneksja Krymu w 2014, wtedy znowu na pierwszy plan wysunęła się nowa wersja Białej Księgi Bezpieczeństwa, ale musimy powiedzieć to wyraźnie: to niemieckie przyglądanie się temu jak Rosja przygotowuje się do wojny było naiwne, ignoranckie. 40 tys. ludzi od tamtego czasu zginęło. (…) Dlatego Ukraina krzyczy i prosi i naszą pomoc i to niektórym mocno działa na nerwy, ale my mamy tak długo wspierać Ukrainę aż zostanie w pełni przywrócona jej integralność terytorialna. Ten wniosek jest naszym kodeksem postępowania, ale przede wszystkim jest świadectwem naszej ludzkiej reakcji, z samego środka niemieckiego parlamentaryzmu – mówiła Strack-Zimmermann.  


Treść wniosku klubów parlamentarnych SPD BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN i FDP i opozycyjnego CDU/ CSU p.t. „W obronie pokoju i wolności w Europie – Kompleksowe wsparcie dla Ukrainy”.

Niemiecki Bundestag potępia brutalną wojnę Rosji przeciwko Ukrainie w najostrzejszych możliwych słowach. Rosja rażąco narusza prawo międzynarodowe i humanitarne i próbuje trwale zniszczyć europejski porządek pokojowy. Niemiecki Bundestag stoi mocno i niezłomnie u boku naszych ukraińskich przyjaciół i wyraża Ukraińcom najwyższy szacunek za ich odwagę i męstwo. Rosyjska wojna z Ukrainą jest również brutalnym atakiem na naszą wolność, na nasze wspólne europejskie wartości, na demokrację i praworządność. Jest to próba rozszerzenia rządów dyktatorskich, wyparcie demokracji z Europy i pozbawienia Europejczyków prawa do życia w pokoju, godności i samostanowieniu. Zdecydowana walka Ukraińców jest więc także walką o wspólne europejskie wartości, które jednoczą nas z Ukrainą, jest walką o prawo suwerennych państw i społeczeństw do decydowania o własnej drodze.

Rosyjski reżim musi natychmiast zaprzestać wszelkich działań wojennych, wycofać wszelkie kontrolowane przez siebie siły i wszystkie materiały wojenne z całego terytorium Ukrainy, ma w pełni uszanować integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy w jej międzynarodowo uznanych granicach. Bundestag w najostrzejszych słowach potępia liczne rosyjskie zbrodnie wojenne na Ukrainie, które zostały udokumentowane m.in. przez ONZ, OBWE i międzynarodowe organizacje praw człowieka. Zbrodnie popełnione w Buczy, Borodziance, Mariupolu i innych miejscach są wstrząsające.

Cywile byli masowo zabijani, celowo atakowano szpitale, szkoły, przedszkola, schrony i magazyny żywności oraz krytyczną infrastrukturę energetyczną, zrzucano bomby kasetowe. Ludność została zagłodzona przez oblężenie. Z terenów, które zostały w międzyczasie zajęte, a teraz ponownie wyzwolone, donoszono o terrorze jaki miał miejsce w czasie okupacji, o morderstwach i gwałtach na ludności, o zaginięciu dzieci, których miejsca pobytu do tej pory nie ustalono.

Niemiecki Bundestag podkreśla apel sekretarza generalnego ONZ António Guterresa o "przyjęcie pilnego i natychmiastowego humanitarnego zawieszenia broni, które umożliwi bezpieczne funkcjonowanie korytarzy humanitarnych, przyczyni się do ewakuacji ludności cywilnej, a także umożliwi ratującą życie pomoc humanitarną i medyczną". 

Niemiecki Bundestag wzywa Rosję do przestrzegania międzynarodowego prawa humanitarnego oraz do zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego dostępu do pomocy humanitarnej ofiarom ataku na Ukrainie oraz do zapewnienia bezpiecznych dróg ewakuacji osobom, które muszą opuścić swoje domy. Uchodźcy z Ukrainy muszą otrzymać wsparcie humanitarne, medyczne i finansowe. Szeroka solidarność z uchodźcami w Unii Europejskiej i poza nią jest imponująca. Również w Niemczech wielu obywateli zgłasza się na ochotnika by pomagać. Chcielibyśmy im za to podziękować. Niemcy mają szczególną odpowiedzialność by uczynić wszystko, co w ich mocy by w Europie i na świecie, w XXI wieku agresywny nacjonalizm i imperializm nie miały miejsca.

Uznając tę odpowiedzialność i naszą własną historię, niemiecki Bundestag w pełni popiera prawo Ukrainy do samoobrony. Zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych Niemcy dostarczają również broń do samoobrony na Ukrainę i zatwierdzają dostawy z krajów trzecich. Dostawy broni, jak również sankcje, są realizowane w ścisłej koordynacji z naszymi europejskimi i transatlantyckimi partnerami. Oprócz wspierania Ukrainy łączy nas wspólny cel, jakim jest uniemożliwienie Rosji rozszerzenia wojny na inne państwa. Przebieg wojny wymusza również dostosowanie wsparcia dla Ukrainy. To właśnie zrobiły Niemcy. W koordynacji z innymi partnerami NATO Niemcy ułatwiają dostawy broni ciężkiej. 

Na Ukrainę ma być dostarczona w szczególności broń produkcji sowieckiej lub rosyjskiej, ponieważ może być użyta natychmiast. Niemcy wymieniają lub zwracają koszty tej broni ( tzw. wymiana pierścieniowa) [państwom, które ją przekażą – ODH].

Raz po raz trzeba sprawdzać czy można przekazać kolejną broń, którą następnie w odstępach czasu będzie się dostarczać.

Wspólnie z naszymi międzynarodowymi partnerami podejmujemy dalsze kroki. Niemcy będą stale dokonywać przeglądu własnych zasobów i następnie zwracać się do innych krajów z ofertą wymiany pierścieniowej.

Poza kompleksową izolacją gospodarczą Rosji i odcięcia jej od rynków międzynarodowych, najważniejszym i najskuteczniejszym sposobem powstrzymania rosyjskiego natarcia jest intensyfikacja i przyspieszenie przez Niemcy w ścisłym porozumieniu z naszymi partnerami w NATO, EU i świecie dostaw skutecznej, w tym ciężkiej - broni i kompleksowych systemów.
Sankcje przyjęte przez UE i zachodnią wspólnotę państw wobec rosyjskich władz, rosyjskich firm i oligarchów są istotnym wkładem w pozbawienie rosyjskiej agresji jej fundamentów finansowych. 
Niemcy muszą jak najszybciej uniezależnić się od importu energii i surowców z Rosji. Podstawowym warunkiem wstępnym jest przy tym znaczne przyspieszenie budowy [infrastruktury – ODH] odnawialnych źródeł energii. Aby zagwarantować bezpieczeństwo dostaw oraz zdolność Niemiec i UE do działania, potrzebna jest realistyczna ogólnounijna mapa drogowa wyjścia z kupowania energii w Rosji. W ślad za tym muszą pójść dalsze kroki w celu wykluczenia rosyjskich banków z systemu SWIFT. W pierwszej kolejności Niemcy muszą konsekwentnie i szybko wykorzystywać potencjał efektywności energetycznej, rozbudowywać odnawialne źródła energii, a jednocześnie zdywersyfikować źródła energii i lepiej wykorzystywać istniejącą infrastrukturę, taką jak istniejące terminale LNG w UE. Ukierunkowane zabijanie cywilów i gwałty na kobietach na Ukrainie to zbrodnie wojenne, które należy zbadać. Niemiecki Bundestag wspiera śledztwa prokuratorskie w Międzynarodowym Trybunale Karnym i ukraińskich organach ścigania, którym doradza Misja Doradcza UE dla Ukrainy. Dowody muszą być zabezpieczone i udokumentowane tak szybko, jak to tylko możliwe. Zbrodniarze wojenni muszą zostać pociągnięci do indywidualnej odpowiedzialności przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym. Niemiecki Bundestag popiera również pozew Ukrainy przeciwko Rosji przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości. Utrudnianie pomocy humanitarnej, oblężenie całych miast, ukierunkowany ostrzał obiektów cywilnych i uniemożliwianie zbudowania korytarzy humanitarnych również stanowią poważne naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego. W obliczu tych zbrodni wojennych na kontynencie europejskim Niemcy polegają na osiągnięciach prawa międzynarodowego, wielostronnej współpracy i międzynarodowego porządku światowego opartego na zasadach. 

Zobowiązania Rosji poczynione w ramach OBWE i Organizacji Narodów Zjednoczonych co do przestrzegania prawa międzynarodowego i praw człowieka wciąż są w mocy. I rząd rosyjski działający z naruszeniem prawa międzynarodowego, musi być dalej na forach międzynarodowych. Niezmieniona kontynuacja współpracy w organizacjach międzynarodowych, forach i organach z rosyjskim reżimem Władimira Putina jest wykluczona.

Rosyjska wojna i związana z nią cezura europejskiego porządku bezpieczeństwa wymagają jasnych odpowiedzi ze strony Unii Europejskiej i NATO. Niemiecki Bundestag z zadowoleniem przyjmuje rezolucje Parlamentu Europejskiego z 1 marca 2022 r. i 7 kwietnia 2022 r. Wsparcie dla Ukrainy na jej europejskiej drodze, ale także [wsparcie] dla Mołdawii i Gruzji, jest sygnałem politycznym o najwyższym znaczeniu – a dla UE oznaką jej zdolności do działania. 

Ukierunkowane ataki na infrastrukturę cyfrową, w tym zwłaszcza te z dziedziny infrastruktury krytycznej (KRITIS), czy to na Ukrainie, w Niemczech czy innych krajach, są integralną częścią rosyjskiej wojny. Niemiecki Bundestag w najostrzejszych słowach potępia takie praktyki, wymierzone również w infrastrukturę cywilną. 

Rosyjskie kampanie dezinformacyjne i propagandowe pokazały, że wolność prasy ma kluczowe znaczenie dla obronności demokracji. Niemiecki Bundestag popiera zakaz nadawania rosyjskich kanałów propagandowych oraz starania mediów publicznych, takich jak Deutsche Welle, o udostępnianie treści programowych w Rosji i na Białorusi. Jednocześnie niemiecki Bundestag wspiera odważnych demonstrantów w Rosji, którzy bronią praw człowieka i obywatela, pokojowej Rosji i przezwyciężenia postsowieckiego dziedzictwa i wielkorosyjskich imperialistycznych wzorców myślowych. Krytyka rosyjskiego rządu nie jest bynajmniej utożsamiana z obywatelami Rosji i nie jest wymierzona w osoby o rosyjskich korzeniach mieszkające w Niemczech, ale jest wyraźnie skierowana do Władimira Putina i jego zwolenników. Ponad trzy dekady po upadku Związku Radzieckiego obywatele Rosji zasługują na wybrany w wolnych wyborach parlament, demokratyczny rząd i pokojowe współistnienie w granicach uznanych na mocy prawa międzynarodowego z sąsiednimi państwami. Dla demokratycznej Rosji powracającej do opartego na zasadach porządku pokoju i bezpieczeństwa drzwi do naszego wspólnego europejskiego domu są otwarte. 

Od 2014 roku Niemcy udzieliły [ Ukrainie – ODH] wsparcia finansowego w wysokości dwóch miliardów euro. Żaden inny kraj w ostatnich latach nie udzielił Ukrainie większej pomocy finansowej.
W ostatnich latach Niemcy wraz z Francją pełniły rolę mediatora między Rosją a Ukrainą w tzw. formacie normandzkim (Ukraina, Rosja, Francja, Niemcy). Była to próba zakończenia wojny na wschodzie Ukrainy od 2014 roku poprzez negocjacje i znalezienie dyplomatycznego rozwiązania. Wojna rozpętana przez Władimira Putina zasadniczo zmienia sytuację bezpieczeństwa w Europie. Kanclerz federalny Olaf Scholz trafnie określił to jako "punkt zwrotny". Stało się jasne, że nasza wolność musi być chroniona, a nasza defensywność - zapewniona. Niemcy muszą być w stanie w pełni wypełnić swoje zobowiązania do udzielenia pomocy w ramach NATO. Planowany przez rząd federalny fundusz specjalny w wysokości 100 mld euro [na wsparcie – ODH] Bundeswehry również przyczyni się do wzmocnienia zdolności sojuszniczych i obronnych.

Niemiecki Bundestag z zadowoleniem przyjmuje: 

1. wsparcie rządu federalnego dla zaatakowanej Ukrainy, przy jednoczesnym zapewnieniu, że ani Niemcy, ani NATO nie staną się stroną wojny;

2. wysiłki Rządu Federalnego zmierzające do zakończenia tego konfliktu środkami dyplomatycznymi, politycznymi i gospodarczymi w ścisłej współpracy z Unią Europejską, NATO, USA i G7; 

3. dotychczasowe dostawy pomocy humanitarnej, materiałów i broni na Ukrainę przez rząd federalny; 

4. zainicjowaną przez rząd federalny wymianę pierścieniową, która stanowi, że w szczególności państwa Europy Środkowej i Wschodniej dostarczą Ukrainie własną, szybko rozmieszczalną broń ciężką, w szczególności produkcji sowieckiej i rosyjskiej, z której obsługą obeznane są siły ukraińskie, a w zamian będą sukcesywnie wyposażane w zachodnie systemy uzbrojenia; 

5. szkolenie ukraińskich żołnierzy w zakresie nowoczesnej broni zachodniej w Niemczech lub na terytorium sojuszu NATO, zgodnie z zapowiedziami Rządu Federalnego; 

6. zwiększenie środków finansowego wsparcia do dwóch miliardów euro, z których większość będzie dostępna dla Ukrainy, z czym wiąże się nieograniczona deklaracja woli by stać po stronie Ukrainy i wspierać ją w jej obronie integralności terytorialnej, suwerenności i niepodległości; 

7. wyraźne zobowiązanie rządu federalnego do wspólnego podejścia i zachowania Sojuszu i Zdolności Obronnych Republiki Federalnej Niemiec w NATO i UE oraz:

  • a. utworzenie "Specjalnego Funduszu Bundeswehry" w celu wzmocnienia Sojuszu i zdolności obronnych w wysokości 100 mld euro, 
  • b. osiągnięcie celów NATO w zakresie zdolności [Sojuszu-ODH]
  • c. wysłanie kolejnych żołnierzy na Litwie w ramach Grupy Bojowej Wzmocnionej Wysuniętej Obecności NATO, 
  • d. wysłanie sił obrony powietrznej Bundeswehry na Słowację; 
  • e. dalszy wkład Bundeswehry w rozszerzone środki reasekuracji NATO, takie jak bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej i obecność na morzu; 

8.

  • a. daleko idące sankcje wobec Rosji i Białorusi wdrożone przez rząd federalny w ramach UE i społeczności międzynarodowej i uzgodnione w ramach G7, a w szczególności daleko idące sankcje wobec rosyjskich przedsiębiorstw i ich dostępu do surowców i produktów high-tech, 
  • b. wykluczenie pewnych / określonych rosyjskich banków z międzynarodowego systemu przetwarzania płatności SWIFT, 
  •  c. rozszerzenie sankcji personalnych na członków rosyjskiego rządu, rosyjskie wojsko, członków rosyjskich organów bezpieczeństwa i oligarchów; 

9. embargo UE na import węgla z Rosji; 

10. krótkoterminowa budowa dwóch terminali LNG, o której decyduje rząd federalny, aby znacząco zwiększyć niezależność Niemiec od importu rosyjskiego gazu; 

11. Wsparcie finansowe na rzecz dokumentowania zbrodni wojennych dla komisji śledczej Rady Praw Człowieka ONZ, a także Międzynarodowego Trybunału Karnego

12. dochodzenie Federalnego Prokuratora Generalnego w sprawie rosyjskich zbrodni wojennych na Ukrainie oraz dodatkowego personelu i wsparcia finansowego Międzynarodowego Trybunału Karnego ze strony Rządu Federalnego; 

13. zobowiązanie UE do wspierania Ukrainy na jej europejskiej drodze, poparte przez rząd federalny na nieformalnym posiedzeniu szefów państw i rządów UE w Wersalu w dniach 10–11 marca 2022 r.; 

III. Niemiecki Bundestag wzywa Rząd Federalny do:

1. wspierania wszelkich wysiłków rządu ukraińskiego zmierzających do osiągnięcia zawieszenia broni w bezpośrednich negocjacjach z rosyjskimi przywódcami, przy czym musi być jasne, że nie może być żadnych negocjacji ponad głowami Ukraińców. W przypadku zawarcia porozumienia Niemcy, wraz z USA, Kanadą oraz innymi partnerami z NATO i UE, muszą być przygotowane do aktywnego przyczyniania się do zapewnienia jej przestrzegania; 

2. kontynuowanie dostaw niezbędnego sprzętu na Ukrainę i, w miarę możliwości, przyspieszenie tych dostaw, przy jednoczesnym rozszerzeniu dostaw na broń ciężką i złożone systemy, na przykład w kontekście wymiany pierścieniowej, bez narażania na szwank zdolności obronnych Niemiec w ramach Sojuszu

3. rozeznanie, czy dalsza broń może zostać przekazana i aktywne zwrócenie się do innych krajów w celu zaoferowania im wymiany pierścieniowej

4. w koordynacji i współpracy z naszymi partnerami, dalsze wspieranie szkoleń w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej, w tym eksploatacji systemów uzbrojenia dostarczanych w Niemczech lub na terytorium NATO; 

5. Jak najszybsze zlikwidowanie luk w wyposażeniu Bundeswehry spowodowanych transferem na Ukrainę;

6. Jak najszybsze wdrożenie projektu ustawy o utworzeniu "Specjalnego Funduszu Bundeswehry" w celu wzmocnienia sojuszu i zdolności obronnych oraz związanych z tym inwestycji. Służy to realizacji celów NATO w zakresie zdolności oraz osiągnięciu i utrzymaniu poziomu wyposażenia Bundeswehry spełniającego wymagania RFN w kontekście obrony narodowej i sojuszniczej oraz zobowiązań międzynarodowych; 

7. dalsze wzmacnianie zdolności i spójności NATO do działania oraz poprawa szczególnych stosunków politycznych, gospodarczych i stosunków społeczeństwa obywatelskiego między Europą, USA i Kanadą w taki sposób, aby uwzględnić obecne wstrząsy geopolityczne; 

8. Podejmowanie dalszych wysiłków na rzecz utrzymania infrastruktury Ukrainy w obliczu [toczącej się wojny -ODH] wojny, a także odpowiednich środków humanitarnych w celu ewakuacji ludności oraz wspierania ukraińskich i międzynarodowych organizacji pomocowych; 

9. wspieranie szybkiej ewakuacji ocalałych z Holokaustu z Ukrainy z całą mocą; 

10. szybka rejestracja osób przybywających do Niemiec z Ukrainy oraz informowanie o niebiurokratycznych możliwościach uzyskania zezwolenia na pobyt tak szybko, jak to możliwe, w całym kraju, tak aby uchodźcy, którzy znaleźli schronienie u przyjaciół lub krewnych, mogli również zarejestrować się i uzyskać pozbawiony barier dostęp do niemieckiego rynku pracy; 

11. umożliwienie szybkiej integracji ukraińskich dzieci i młodzieży w niemieckim systemie edukacji

12. wspieranie państw takich jak Mołdawia i Gruzja, które przyjmują wielu uchodźców z Ukrainy, ale też uciekających Rosjan. Wspieranie ich państwowości i odporności.

13. działania na szczeblu europejskim mające na celu wspieranie gmin krajów sąsiadujących, działania na rzecz relokacji uchodźców w UE, na której mogą polegać państwa uczestniczące, oraz działania na rzecz lepszej koordynacji relokacji w Europie, tak aby uciekające kobiety i dzieci nie były narażone na oszustwa i handel ludźmi; 

14. w następstwie embarga UE na węgiel – jak najszybsze uruchomienie planu działania na rzecz jak najszybszego wycofania importu rosyjskiej ropy naftowej i gazu oraz przyspieszenia szybkiego i konsekwentnego rozwoju odnawialnych źródeł energii, dywersyfikacji źródeł energii bez tworzenia nowych zależności; 

15. działanie na szczeblu europejskim na rzecz zakazu importu uranu i innych surowców z Rosji i Białorusi; 

16. zainicjowanie, tak szybko jak to możliwe po całkowitym wstrzymaniu wszystkich dostaw energii z Rosji, daleko idącego notowania i daleko idącego wykluczenia wszystkich rosyjskich banków z międzynarodowego systemu komunikacji bankowej SWIFT; 

17. dalsze poważne ograniczanie stosunków gospodarczych z Rosją i Białorusią w celu wysuszenia ich głównych źródeł dochodu, ograniczenie zdolności tych reżimów do działania i zapobieżenie ponownemu, jednostronnemu uzależnieniu gospodarczemu Niemiec od krajów autokratycznych; 

18. Konsekwentne wdrażanie, rozszerzanie i intensyfikacja, wraz z innymi państwami członkowskimi UE, dotychczas przyjętych dalekosiężnych sankcji wobec Rosji, a w szczególności:

  • a. likwidacji luk umożliwiających obchodzenie sankcji, natychmiastowe zamrożenie aktywów osób objętych sankcjami oraz systematyczne usuwanie istniejących w Niemczech przeszkód strukturalnych w egzekwowaniu sankcji, w tym gospodarczych.  Władze mogą szybko i łatwo zidentyfikować beneficjentów nieruchomości, przedsiębiorstw i dóbr luksusowych, 
  • b. tego, by krewni osób znajdujących się na liście sankcyjnej UE byli wydalani z UE poprzez natychmiastowe indywidualne wycofanie wiz 
  • c. zwiększenie egzekwowanie sankcji na całym świecie poprzez aktywne wysiłki dyplomatyczne na rzecz zaangażowania w nie państw Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej; 

19. działanie na szczeblu europejskim na rzecz tego by w przypadku państw kandydujących do wstąpienia do UE a obchodzących sankcje, podjąć środki mające ukarać przedsiębiorstwa obchodzące sankcje.

20.informowanie Chińskiej Republiki Ludowej o oczekiwaniach Niemiec i Unii Europejskiej [wobec Chin – ODH]

  • a. by zrezygnowała z aprobaty dla tej wojny i zamiast tego wspierała wysiłki na rzecz zawieszenia broni
  • b. informowanie o tym, że każda próba obejścia sankcji nałożonych na Rosję przez państwa zachodniej wspólnoty lub próby dostarczania broni Rosji będą miały konsekwencje w postaci nałożenia sankcji gospodarczych i osobistych.

21. naciskanie w ramach G-20 na wyraźne potępienie ataku na Ukrainę i działanie na rzecz izolacji Rosji;

22. wspieranie zaproponowanego przez Parlament Europejski Planu Marshalla dla odbudowy Ukrainy i regionu i zaproponowanego przez Radę Europejską solidarnościowego funduszu powierniczego dla Ukrainy.

23. przyłączenie się do skargi Ukrainy przeciwko Rosji przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości oraz skoordynowanie jej sytuacji prawnej z innymi krajami UE, ściganie osób odpowiedzialnych za zbrodnie wojenne, w szczególności za stosowanie przemocy seksualnej jako broni wojennej i innych zbrodni przeciwko ludzkości, oraz dokonanie przeglądu rosnących zarzutów o możliwe ludobójstwo; 

24. Dalsze wspieranie Ukrainy, ale także Gruzji i Mołdawii jako ważny sygnał polityczny, bez ograniczania perspektyw akcesyjnych krajów Bałkanów Zachodnich, przy jednoczesnej dalszej poprawie zdolności absorpcyjnej UE dzięki szybszym mechanizmom decyzyjnym. Przy czym warunkiem wstępnym przyjęcia do UE jest spełnienie wszystkich kryteriów kopenhaskich; 

25. aktywne wspieranie przystąpienia Szwecji i Finlandii do NATO, jeżeli państwa te sobie tego życzą;

26. zainicjowanie dalszego rozszerzania obecności wojsk NATO na wschodniej flance, również kolejnych żołnierzy Bundeswehry ponadto co ustalono do tej pory, zwłaszcza w państwach bałtyckich;

27. zapewnienie najskuteczniejszej ochrony infrastruktury krytycznej (KRITIS) oraz obrony przed działaniami szpiegowskimi i sabotażowymi; 

28. zapewnienie Deutsche Welle dodatkowych środków finansowych w perspektywie krótkoterminowej, aby umożliwić jej nadawanie treści programowych w Rosji i na Białorusi, wnosząc w ten sposób aktywny wkład w zwalczanie dezinformacji i wspierając rozwój wolnych rosyjskojęzycznych mediów i treści medialnych we współpracy z Ukrainą i innymi partnerami europejskimi; 

29. w związku z rosnącą cenzurą w Rosji wobec mediów krajowych i zagranicznych opowiada się za wykorzystaniem i zwiększeniem wsparcia politycznego usług VPN w celu obejścia cenzury państwowej; 

30. działania na szczeblu europejskim, ale także krajowym, w celu dopilnowania, by rosyjscy opozycjoniści, obrońcy praw człowieka i dziennikarze opozycyjni otrzymywali wizy i pozwolenia na pracę ważne w całej UE oraz by ich zaangażowanie na rzecz innej, wolnej i demokratycznej Rosji było wspierane z emigracji.

31. wystosowanie apelu do żołnierzy rosyjskich by złożyli broń i wskazanie, że droga do niemieckiej i europejskiej procedury azylowej jest dla nich otwarta; 

32. zintensyfikowanie zobowiązania do przyjęcia chorych lub rannych pacjentów ze szpitali na Ukrainie i w krajach sąsiadujących w celu dalszej opieki w Niemczech, a także przejęcie koordynacji niezbędnych transportów medycznych; 

33. stworzenie warunków dla wykwalifikowanych pracowników służby zdrowia z Ukrainy, aby mogli tymczasowo pracować w Niemczech w celu opieki medycznej lub pielęgniarskiej nad uchodźcami;

34. Zapewnienie pomocy medycznej i psychologicznej ofiarom represji, tortur i gwałtów. W celu zapewnienia tej opieki należy też prawnie uregulować przejęcie kosztów tłumaczenia.

35. zapewnienie i rozszerzenie ofert relokacji dla przedsiębiorstw z branży IT i innych przedsiębiorstw, stworzenie możliwości legalnej imigracji dla profesjonalistów oraz programów stypendialnych dla prześladowanych studentów, badaczy, dziennikarzy i pracowników mediów; 

36. wspieranie ukraińskich organów ścigania w ich pracy dochodzeniowej; 

37. zapewnienie niezbędnych zasobów w dziedzinie współpracy na rzecz rozwoju i pomocy humanitarnej dla Ukrainy; 

38. z uwagi na dramatyczne i dalekosiężne skutki wojny, w szczególności dla bezpieczeństwa żywnościowego krajów rozwijających się i gospodarek wschodzących, [Bundestag – ODH] opowiada się za ich wspieraniem, a także za utrzymaniem otwartych rynków rolnych i zapobieganiu zakazom wywozu; 

39. utrzymanie celu, jakim jest ustanowienie europejskiego porządku pokoju i bezpieczeństwa, który będzie jednakowo ważny dla wszystkich państw i zagwarantuje nienaruszalność ich granic;

40. Stanąć w obronie pokoju w Europie i nigdy nie godzić się z przemocą jako środkiem polityki, stanąć w obronie pokojowego rozwiązania wojen i konfliktów i nie rezygnować z wysiłków, dopóki nie zostanie przywrócony pokój w Europie.

 


 

 



Źródło: niezalezna.pl, Bundestag.de

#Ukraina

Olga Doleśniak-Harczuk