Czy nowy zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego zrezygnował ze złożenia przygotowanych przez poprzedników wniosków o finansowanie budowy linii KDP Łódź - Warszawa oraz dokumentacji technicznej węzła kolejowego CPK - poinformował Patryk Wild na Twitterze. Według jego źródeł, nowe władze wstrzymały także podpisywanie umów wynikających z rozstrzygnięć przetargowych.
19 stycznia 2024 r. z funkcji prezesa spółki CPK zwolniono pełniącego tę funkcję od 2019 r. Mikołaja Wilda. Dwa dni wcześniej powołano nową radę nadzorczą w składzie: Filip Czernicki (przewodniczący), Andrzej Ilków (zastępca), Adam Sanocki, Magdalena Jaworska-Maćkowiak. Następnie oddelegowano Czernickiego na trzy miesiące do pełnienia roli prezesa zarządu.
Mimo tego, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest jednym z punktów, w których Polacy mówią zgodnie "tak", mimo podziałów partyjnych, namiestnicy Donalda Tuska mają na ten temat najwidoczniej inne zdanie. Niepokojące wieści przedstawił na Twitterze Patryk Wild, wieloletni działacz samorządowy, w przeszłości członek zespołu doradczego pełnomocnika rządu ds. CPK.
Hej CPK, czy to prawda, że zarząd spółki zdecydował o nie składaniu przygotowanych wcześniej wniosków do CEF [unijny Instrument "Łącząc Europę" - red.] na unijne finansowanie: 1. Budowy linii KDP [Kolei Dużych Prędkości - red.] Łódź-Warszawa 2. Dokumentacji technicznej węzła kolejowego CPK (gdzie jest wybrana w przetargu oferta, mieszcząca się w budżecie)?
Hej @cpk czy to prawda, że zarząd spółki zdecydował o nie składaniu przygotowanych wcześniej wniosków do CEF na unijne finansowanie:
— patryk wild (@WildPatryk) February 3, 2024
1. Budowy linii KDP Łódź-Waw
2. Dokumentacji technicznej węzła kolejowego CPK(gdzie jest wybrana w przetargu oferta, mieszcząca się w budżecie)?
Następnie uzupełnił wiadomość:
Ponieważ są to inwestycje są w TENt to prawdopodobieństwo otrzymania środków było bardzo duże. Jeśli to prawda to mam następne dwa pytania do CPK. Co jest powodem tego ruchu? Czy prawdą jest że wstrzymano też podpisywanie umów wynikających z rozstrzygnięć przetargowych?
Ponieważ są to inwestycje są w TENt to prawdopodobieństwo otrzymania środków było bardzo duże.
— patryk wild (@WildPatryk) February 3, 2024
Jeśli to prawda to mam następne dwa pytania do @cpk
Co jest powodem tego ruchu?
Czy prawdą jest że wstrzymano też podpisywanie umów wynikających z rozstrzygnięć przetargowych?
Tu trzeba wyjaśnić, że TEN-T to Transeuropejska Sieć Transportowa, czyli szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej.
Na razie władze spółki nie odniosły się do sprawy.