Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Strefa Czystego Transportu. Na biurko wojewody trafił wniosek o unieważnienie uchwały

Do wojewody mazowieckiego Tobiasza Bocheńskiego trafił wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Warszawy ws. Strefy Czystego Transportu.

Warszawa, aleja Armii Krajowej
Warszawa, aleja Armii Krajowej
Adrian Grycuk, CC BY-SA 3.0 PL <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.en> - Wikimedia Commons

- Wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Warszawy w sprawie Strefy Czystego Transportu czyli strefy wykluczenia trafił do wojewody mazowieckiego Tobiasza Bocheńskiego - poinformowała w mediach społecznościowych szefowa warszawskich struktur PiS posłanka Małgorzata Gosiewska.

"Przypominam - Platforma nazywająca siebie obywatelską bez konsultacji społecznych uchwaliła wykluczenia dla setek tysięcy warszawiaków" - dodała.

Wojewoda mazowieckie Tobiasz Bocheński podkreślił, że z punktu widzenia formalnego najpierw uchwała musi do niego wpłynąć, żeby mógł rozpocząć czynności formalne. "I wtedy wszczyna się postępowanie nadzorcze" - dodał.

Strefa Czystego Transportu - o co chodzi?

Rada Warszawy głosami radnych KO przyjęła w czwartek uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT), która od lipca 2024 r. ograniczy ruch samochodów w stolicy. Za było 37 radnych, przeciw 16, dwie osoby wstrzymały się od głosu.

Przed przyjęciem uchwały radni przyjęli poprawki klubu KO. Jedna dotyczyła zmniejszenia zasięgu strefy a druga doprecyzowała, kogo dotyczy zakaz wjazdu do SCT. Radni PiS zgłosili do uchwały 18 poprawek, Lewica jedną. Żadna nie została przyjęta.

Strefa obejmie całe Śródmieście i fragmenty Woli, Ochoty, Pragi Północ i Pragi Południe.

Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy.

Pozostałe osoby od lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#Warszawa #strefa czystego transportu

md