Do wojewody mazowieckiego Tobiasza Bocheńskiego trafił wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Warszawy ws. Strefy Czystego Transportu.
- Wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Warszawy w sprawie Strefy Czystego Transportu czyli strefy wykluczenia trafił do wojewody mazowieckiego Tobiasza Bocheńskiego - poinformowała w mediach społecznościowych szefowa warszawskich struktur PiS posłanka Małgorzata Gosiewska.
"Przypominam - Platforma nazywająca siebie obywatelską bez konsultacji społecznych uchwaliła wykluczenia dla setek tysięcy warszawiaków" - dodała.
Wniosek o stwierdzenie nieważności uchw.Rady Warszawy w sprawie Strefy Czystego Transportu czyli strefy wykluczenia trafił do Wojewody @TABochenski
— Małgorzata Gosiewska (@MMGosiewska) December 8, 2023
Przypominam-platforma nazywająca siebie obywatelską bez konsultacji społ. uchwaliła wykluczenia dla setek tysięcy Warszawiaków#SCT
Wojewoda mazowieckie Tobiasz Bocheński podkreślił, że z punktu widzenia formalnego najpierw uchwała musi do niego wpłynąć, żeby mógł rozpocząć czynności formalne. "I wtedy wszczyna się postępowanie nadzorcze" - dodał.
Rada Warszawy głosami radnych KO przyjęła w czwartek uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT), która od lipca 2024 r. ograniczy ruch samochodów w stolicy. Za było 37 radnych, przeciw 16, dwie osoby wstrzymały się od głosu.
Przed przyjęciem uchwały radni przyjęli poprawki klubu KO. Jedna dotyczyła zmniejszenia zasięgu strefy a druga doprecyzowała, kogo dotyczy zakaz wjazdu do SCT. Radni PiS zgłosili do uchwały 18 poprawek, Lewica jedną. Żadna nie została przyjęta.
Strefa obejmie całe Śródmieście i fragmenty Woli, Ochoty, Pragi Północ i Pragi Południe.
Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy.
Pozostałe osoby od lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.