Jak nie dać im się zmanipulować, adresaci kampanii dowiedzą się z ulotek i podczas specjalnych warsztatów.
Wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz wskazał podczas konferencji prasowej, że sygnały o oszukiwaniu starszych osób – metodą „na wnuczka”, „na policjanta”, ale także przez nieuczciwych sprzedawców – każdego dnia docierają z różnych części województwa.
„Cieszę się, że będziemy mogli dzięki tej akcji dotrzeć do starszych osób – do tych, które są oszukiwane przez nieuczciwych sprzedawców, domokrążców, przez osoby, które chcą tylko na tym zarobić”
- powiedział Chrząszcz.
Prezes współorganizującego akcję stowarzyszenia „Manko” Łukasz Salwarowski powiedział, że naciąganie osób starszych podczas prezentacji to stosunkowo nowy sposób prowadzenie „pseudobiznesu”. „Od jakiegoś czasu trwa w Polsce proceder, kuszenia, zwabiania zwłaszcza seniorów na prezentacje sprzedażowe. Są oni zachęcani bezpłatnymi badaniami, prezentami i atrakcjami, które mają sprawić, że ich życie będzie lepsze, tańsze, będą szczęśliwsi” - powiedział.
Na spotkaniach, organizowanych zazwyczaj w hotelach, domach kultury i parafiach, osoby starsze poddawane są manipulacji i nieetycznym praktykom sprzedażowym; kupują produkty, które nie są im potrzebne, a za które płacą nieraz dziesięciokrotność rzeczywistej wartości – mówił prezes.
„Wychodzą szczęśliwe, wracają do domu, dopiero wówczas okazuje się, że zostały naciągnięte. To produkty kupowane często na raty”
- wskazał Salwarowski. Powiedział, że sam incognito przyglądał się i zarejestrował podobne prezentacje. Do jego stowarzyszenia zgłaszają się seniorzy, którzy czują się oszukani.
Maria Nowak, pełnomocniczka wojewody śląskiego ds. polityki senioralnej i społecznej zauważyła, że osoby starsze są z reguły bardzo ufne i uczciwe. „Jeżeli ktoś im powie, że to jedyna szansa, że to jest pościel, w której w ogóle nie zachorują, to wierzą w to. Oprzytomnienie zazwyczaj przychodzi w domu, gdy okazuje się, że trzeba płacić 350, a czasem i 600 zł raty co miesiąc. Wtedy szukają pomocy” - wskazała.
Akcja edukacyjna jest skierowana do osób starszych, ich rodzin, osób działających polityce senioralnej, ale także samorządowców i przedsiębiorców. Ci ostatni nie zawsze zdają sobie sprawę, że swoją powierzchnię wynajęli nieuczciwym sprzedawcom.
W ramach kampanii wydrukowano folder informacyjny, prezentujący techniki manipulacyjne i zawierający rady, jak nie dać się zmanipulować, a jeśli padło się już ofiarą oszustwa – jak wycofać się z transakcji.
Salwarowski podkreślił, że jego stowarzyszenie chce nie tylko edukować, ale też w docelowo doprowadzić do zmiany regulacji prawnych, które będą lepiej chroniły seniorów przed nieuczciwymi sprzedawcami.
Kampania odbywa się pod patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ramach kampanii zostaną dla nich zorganizowane warsztaty w Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Łazach, Świętochłowicach, Zawierciu i Mikołowie. Kampania jest finansowana ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014–2020.