Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Stocznia zbuduje elektryczne autobusy wodne

Stocznia Damen Shipyards Koźle z Kędzierzyna-Koźla podpisała kontrakt na budowę i dostawę pięciu autobusów wodnych dla firmy Arriva. Jednostki te będą operować w Kopenhadze.

taksówka wodna
taksówka wodna
By Pudelek - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4437106

Zgodnie z umową, pięć autobusów wodnych ma trafić do odbiorcy do końca przyszłego roku. Każdy z nich będzie miał 23 metry długości, 6 metrów szerokości i będzie mógł zabrać na pokład do 80 pasażerów. Nowością jest napęd jednostek - będą zasilane prądem - co wymusza budowę stacji szybkiego ładowania przy specjalnie zaprojektowanych przystankach.

Prezes stoczni Jacek Małek powiedział PAP, że kontrakt przewiduje budowę jednostek "pod klucz". Natomiast budową i instalacją stacji ładowania zajmie się inna firma. Małek nie mógł ujawnić wartości kontraktu.

To szczególny projekt pod każdym względem. To pierwszy projekt w pełni zelektryfikowanych promów w grupie Damen, pierwszy projekt elektrycznych promów realizowany w Polsce, pierwszy taki zaprojektowany w naszym biurze w Gdańsku i pierwszy taki, który będzie wykonywać od A do Z nasza stocznia. Będzie to również pierwszy nasz projekt, w którym, obok stali, zastosujemy części konstrukcji z laminatów

- wyjaśnia Małek.

Próby morskie będą prowadzone prawdodpodobnie w Szczecinie, ze względu na fakt, że Odra jest za płytka do przeprowadzenia tego typu sprawdzianów.

Pierwsza jednostka, po próbach na uwięzi w siedzibie stoczni, powinna trafić do Szczecina jesienią przyszłego roku.

Obecnie stocznia w Kędzierzynie-Koźlu realizuje kilka kontraktów, wśród których są pogłębiarki, modułowe pontony, ale także kadłuby lodołamaczy dla RZGW Warszawa. Zakład zatrudnia blisko 200 pracowników. 

 



Źródło: niezalezna.pl, pap

#Kędzierzyn-Koźle #tramwaj wodny #Stocznia Damen Shipyards Koźle

redakcja