Blisko 207 tys. ton węgla energetycznego popłynęło w tym roku Kanałem Gliwickim i Odrą z gliwickiego portu do wrocławskiej elektrociepłowni. W tym roku tą drogą wodną przewieziono łącznie o 63 proc. więcej węgla niż w poprzednim sezonie żeglugowym.
Jak poinformował dzisiaj dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki, które jest operatorem gliwickiego portu rzecznego, Robert Goc, w zakończonym już sezonie żeglugowym na Kanale Gliwickim i Odrze wypłynęło z Gliwic do Wrocławia w sumie 421 barek z węglem.
Barki z tym paliwem pilotażowo wróciły na śląski odcinek Odry po kilkuletniej przerwie w połowie ubiegłego roku. Od lipca 2017 r., kiedy przywrócono transport węgla Odrzańską Drogą Wodną, do końca 2017 r. przewieziono z Gliwic do Wrocławia ok. 127 tys. ton tego surowca
W tym roku łączna ilość surowca dostarczonego do wrocławskiej elektrociepłowni Kanałem Gliwickim i Odrą wyniosła 206 808 ton. Ładunek został dostarczony do gliwickiego portu 105 pociągami, a łączna liczba przeładowanych wagonów wyniosła 3834 sztuk.
Goc przypomniał, że dostawy energetycznego paliwa z gliwickiej kopalni do wrocławskiej elektrociepłowni to intermodalny łańcuch logistyczny, wykorzystujący dwie gałęzie transportu: kolejowy i wodny śródlądowy. Za organizację drogi przewozu odpowiada grupa kapitałowa OT Logistics, jednak w realizację procesu zaangażowanych jest kilku podwykonawców.
Węgiel z gliwickiej kopalni Sośnica jest przewożony do tamtejszego portu koleją. Przewoźnikiem jest spółka PKP Cargo, a spedytorem - Rentrans International Spedition. Przeładunkiem węgla z wagonów na barki zajmuje się Śląskie Centrum Logistyki. Żegluga po Kanale Gliwickim i Odrze to domena firmy OT Logistics, największego armatora śródlądowego w Polsce.
- Tegoroczny sezon żeglugowy na Odrze był bardzo udany. Dzięki współpracy ze Śląskim Centrum Logistyki oraz naszymi partnerami zwiększyliśmy wolumen przeładunków o 63 proc. rok do roku - do ok. 207 tys. ton. Szczególnie nas cieszy, że regularne transporty towarowe powróciły na Odrę i Kanał Gliwicki
- powiedział wiceprezes OT Logistics Andrzej Klimek.
„Wciąż jednak wykorzystujemy potencjał dróg śródlądowych w niewielkim stopniu. Liczymy, że inwestycje związane z użeglownieniem Odrzańskiej Drogi Wodnej, takie jak niedawne ukończenie stopnia wodnego w Malczycach, przełożą się na większą liczbę przewozów, także na dłuższych trasach” - wyraził nadzieję Klimek.