230 rowerów elektrycznych otrzymają pracownicy urzędów miast i gmin, a także policjanci i strażnicy miejscy ze wszystkich miejscowości Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Metropolia chce też rozwijać infrastrukturę rowerową, obejmującą ok. 1,5 tys. km tras.
Najważniejsze założenia metropolitalnej polityki rowerowej przedstawiono w środę na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Ważnym elementem planowanych działań ma być zainaugurowany w środę program pod nazwą „Rowerem lub na kole – do pracy, w pracy, z pracy”, mający zachęcać mieszkańców metropolii do zmiany nawyków transportowych. Rower ma szansę stać się "środkiem transportu pierwszego wyboru" w drodze do pracy, szkoły, kina czy restauracji - przekonują pomysłodawcy akcji.
Aby pokazać, jak ważny jest rower w metropolitalnym myśleniu o zintegrowanej komunikacji, GZM planuje zakup 230 rowerów elektrycznych dla pracowników urzędów miast i gmin (po trzy dla każdego urzędu, w tym urzędu metropolitalnego), a także dla policji i straży miejskiej.
Chcemy sprawić, aby rower zaczął być postrzegany jako równoprawny środek transportu miejskiego, a nawet - w pewnych sytuacjach - mający przewagę nad innymi środkami komunikacji. Zaczynamy od siebie - chcemy wyposażyć 41 gmin Metropolii w miejskie rowery elektryczne, które będą stanowiły służbowy środek transportu, służący do poruszania się na terenie gmin
- tłumaczyła Karolina Wadowska z zarządu Metropolii.
Przywołała badania, według których do pokonywania dystansu do 5 kilometrów "od drzwi do drzwi" nie ma szybszego i lepszego środka transportu niż rower. "Chcemy wyposażyć urzędników w rowery wspomagane elektrycznie, a to znacząco wydłuży optymalny dystans podróży rowerem i poprawi jej komfort" – dodała Wadowska, podkreślając, że namawiając mieszkańców metropolii do przesiadki na rowery, urzędnicy powinni dać przykład, stąd decyzja o zakupie dla nich służbowych rowerów.
Nie można myśleć o nowoczesnym i ekologicznym transporcie miejskim bez roweru, który jest jego integralną częścią. Dlatego postanowiliśmy uczynić rower +oficjalnym+ środkiem komunikacji dla urzędników. W planach mamy także przekazanie rowerów służbom mundurowym, m.in. straży miejskiej i policji. Trwają rozmowy nad rozwiązaniem kwestii formalno-prawnych, dotyczących takiego przekazania
- mówił przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak.
Zachętą do powszechnego korzystania z rowerów ma być rozwój służącej temu infrastruktury. W środę GZM zaprezentowała wstępny projekt studium systemu tras metropolitalnych, wraz z koncepcją finansowania kolejnych etapów jego wdrażania. W ostatnich miesiącach projekt był konsultowany z przedstawicielami różnych środowisk w regionie. W przyszłości trasy rowerowe mają połączyć wszystkie miasta i gminy GZM.
Szkic studium, wyznaczający najważniejsze ciągi komunikacji rowerowej w Metropolii, przygotowała wiosną firma Inkom, która już wcześniej m.in. pracowała nad systemami tras rowerowych dla części miast i gmin regionu oraz wykonała kilka lat temu podobne studium dla nieistniejącego już poprzednika Metropolii – Górnośląskiego Związku Metropolitalnego.
We wstępnym projekcie przedstawiono przebieg 85 tras rowerowych o łącznej długości ok. 1,5 tys. km. Część z nich pokrywa się z już istniejącymi drogami, część z projektowanymi lub realizowanymi; ostatnia część to koncepcje budowy całkiem nowych dróg, aby połączyć rowerowo cały obszar Metropolii.
"Połączenie wszystkich gmin GZM zintegrowanym systemem tras rowerowych, zbudowanie tych tras zgodnie z najnowocześniejszymi standardami oraz koordynacja inwestycji infrastrukturalnych poszczególnych gmin to gigantyczne zadanie ze względu na jego skalę, obszar i koszty realizacji" - oceniła Karolina Wadowska, wskazując, iż obecnie Metropolia jest "na początku tej drogi".
Wadowska przypomniała, że wybudowanie jednego kilometra drogi rowerowej w nowoczesnym standardzie kosztuje ok. milion zł.
Aby podołać takim finansowym wyzwaniom musimy działać wspólnie z gminami. Liczymy, że uda się namówić gminy do przeznaczenia środków z przyszłorocznego Funduszu Solidarności (pula na wsparcie słabszych gmin GZM - PAP) właśnie na ten cel - budowę fragmentów dróg rowerowych, które będą łączyły trasy już istniejące w poszczególnych gminach
- powiedziała członkini zarządu GZM.
Podczas prac nad budową szkieletu metropolitalnych tras rowerowych brano pod uwagę m.in. gęstość zaludnienia w poszczególnych miastach i gminach Metropolii oraz bliskość urzędów czy centrów przesiadkowych, które już istnieją lub powstaną. Uwzględniono też korytarze wytyczone przez nieczynne dziś linie kolejowe.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r. Organizacja - na mocy ustawy przygotowanej specjalnie dla regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy Metropolia zajmuje się m.in. transportem publicznym.