"W związku z przyjęciem 15 listopada 2017 roku przez Parlament Europejski rezolucji w sprawie praworządności i demokracji w Polsce strona polska podkreśla, że rezolucja zawiera krzywdzące wnioski i oceny, a przedstawiona w niej teza o systemowym zagrożeniu praworządności w Polsce jest bezpodstawna. Poniżej, w załączeniu publikujemy pełne stanowisko Polski w tej sprawie" - informuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
W stanowisku jednoznacznie podkreślono, że – jako członek UE – Polska przywiązana jest do wartości leżących u jej podstaw. Wskazano również, że nasz kraj niezmiennie wykazuje gotowość do konstruktywnej współpracy, a działanie strony polskiej podyktowane jest chęcią dalszego efektywnego dialogu ze wszystkimi instytucjami unijnymi przy pełnym poszanowaniu suwerenności państw członkowskich Unii Europejskiej. Jednocześnie wyrażono nadzieję, że dalszy dialog pozbawiony będzie retoryki politycznej na korzyść argumentów merytorycznych.
Strona polska w przekazanym stanowisku podkreśla, że Trybunał Konstytucyjny posiada pełną legitymację i funkcjonuje prawidłowo; demokratyczna legitymacja sędziów TK wynika z demokratycznej legitymacji parlamentu, który ich wybiera. Sejm VIII kadencji przeprowadził kontrolę procesu wyboru sędziów TK dokonanego 8 października 2015 r. przez Sejm poprzedniej kadencji i w jej rezultacie dokonał prawidłowego, pozbawionego wad prawnych, wyboru sędziów TK. W stanowisku podkreśla się, że nowe ustawodawstwo jest zgodne ze standardami międzynarodowymi i w znaczącej części uwzględnia rekomendacje Komisji Weneckiej.
Odnosząc się do zastrzeżeń podnoszonych w kolejnych punktach rezolucji dotyczących prowadzonej obecnie w Polsce reformy sądownictwa, w przekazanym Parlamentowi Europejskiemu stanowisku podkreśla się, że zgodnie z obowiązującym na poziomie unijnym prawem organizacja wymiaru sprawiedliwości leży w zakresie kompetencji państw członkowskich i ich organów. Wynika to z przepisów Tytułu V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W szczególności, Komisja nie ma prawa oceniać ani krajowej ustawy regulującej nadzór administracyjny Ministerstwa Sprawiedliwości nad sądami, ani kwestii dotyczących wynagrodzeń sędziów, ponieważ oba te zagadnienia nie mają związku z prawem wspólnotowym.
W stanowisku strona polska podkreśla, że przyjęte i proponowane zmiany dotyczące wymiaru sprawiedliwości zgodne są ze standardami UE, zasadą trójpodziału władzy oraz postanowieniami Konstytucji RP, a ponadto nie odbiegają od regulacji obowiązujących w innych krajach. Zaznacza też, że sprawny i niezależny wymiar sprawiedliwości w Polsce leży w interesie wszystkich obywateli i całej Unii Europejskiej.
W komunikacie MSZ odpiera również zarzuty dotyczące m.in. Puszczy Białowieskiej, do punktów rezolucji wzywających do uchylania prawa ograniczającego dostępność antykoncepcji w Polsce oraz dotyczących prawa aborcyjnego oraz do do podniesionych w rezolucji zarzutów wobec przebiegu tegorocznego Marszu Niepodległości..