Budowa nowej drogi wodnej łączącej Bałtyk z Zalewem Wiślanym przyczyni się do wzrostu turystyki nie tylko letniej, ale całorocznej. Kanał przez Mierzeję, który ma być zlokalizowany w Nowym Świecie służyć będzie także gminie Sztutowo - uważa wójt Jakub Farinade.
19 października minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk ogłosił w Elblągu, że Urząd Morski w Gdyni i tym samym resort gospodarki morskiej na lokalizację kanału przez Mierzeję Wiślaną wybrał miejscowość Nowy Świat w gminie Sztutowo.
Jak ocenił wójt gminy Sztutowo Jakub Farinade, przekop przyczyni się do wzrostu ruchu turystycznego na Mierzei i wokół Zalewu Wiślanego nie tylko latem, ale i przez cały rok. Dzięki temu wzrośnie liczba miejsc pracy przy obsłudze turystów. Budowa kanału przysłuży się całej gminie i jej mieszkańcom - dodał.
Jednak - jak wspomniał - by potencjał związany z budową nowej drogi wodnej został w pełni wykorzystany musi powstać infrastruktura techniczna wokół kanału sprzyjająca działalności handlowej, usługowej i sportowej.
- Turysta jak już dojedzie do kanału to musi się gdzieś zatrzymać, przenocować, zjeść, wypocząć i zwiedzić. Nie można inwestycji zawężać tylko do infrastruktury hydrotechnicznej. Kanał musi się choćby w pierwszych latach wybronić także pod względem społecznym, bo inwestycje wokół kanału muszą przyciągnąć przyjezdnych - ocenił Farinade.
Podkreślił, że aby turyści zmierzający na Mierzeję i nad kanał nie utknęli w korkach jak to się obecnie dzieje, muszą mieć możliwość skorzystania z nowych dróg.
- Aby kierowcy nie utknęli w gigantycznych korkach musi zostać wybudowana nowa droga odchodzącą od S7 - wyjaśnił.
Dodał, że pomysłem na uatrakcyjnienie Mierzei, ale i odciążenie ruchu samochodowego jest rewitalizacja kolejki wąskotorowej między Sztutowem a Krynicą Morską. Obecnie kolejka w czasie sezonu wozi turystów z Nowego Dworu Gdańskiego i na trasie między Mikoszewem a Sztutowem. Podkreślił, że gmina ma pomysły na przyciągnięcie turystów. Chciałaby np. utworzyć Muzeum Zalewu Wiślanego czy Muzeum filozofa Artura Schopenhauera, który spędzał tu lata młodości.
Budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., a zakończyć w 2022 r. Jej koszt to ok. 880 mln zł. Projekt w całości finansowany będzie ze środków budżetu państwa. Kanał ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości - 100 m, szerokości - 20 m.