Jak dowiedział się portal niezalezna.pl, w 2021 Toyota Motor Manufacturing Poland rozpocznie w Wałbrzychu produkcję kolejnej elektrycznej przekładni do niskoemisyjnych napędów hybrydowych. To kolejna wielka inwestycja motoryzacyjna w Polsce.
Z naszych informacji wynika, że w 2021 roku polska fabryka Toyoty podwoi produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych wraz z planowanym uruchomieniem nowej przekładni współpracującej z silnikiem o pojemności 1,5l. Projekt ten stanowi uzupełnienie i rozszerzenie produkcji przekładni e-CVT współpracującej z silnikiem 1,8l uruchomionej w listopadzie 2018. Razem z pozostałymi obecnie realizowanymi projektami wdrożenia nowoczesnych silników TNGA poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland zlokalizowanych w Wałbrzych i Jelczu Laskowicach wzrośnie do blisko 5 miliardów złotych.
„Nasza fabryka staje się europejskim centrum produkcyjnym elektrycznych komponentów do niskoemisyjnych napędów hybrydowych. Decyzja koncernu o przyznaniu nam produkcji kolejnego typu przekładni e-CVT stanowi uznanie naszych dotychczasowych osiągnięć oraz dowód na zaufanie, jakim władze koncernu darzą TMMP. Będziemy kontynuować rozwój naszej załogi o oparciu o nowoczesne, zautomatyzowane procesy, które będą wdrażane wraz z uruchomieniem u nas produkcji głównych komponentów elektrycznych. To kolejny kamień milowy na drodze do elektomobilności w Polsce i Europie"
- powiedział Eiji Takeichi, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
Premier @MorawieckiM podczas wizyty w TOYOTA Motor Manufacturing Poland: Cieszę się, że mogłem oglądać te inwestycje i posłuchać o nowych działaniach firmy. W gospodarce jak w samochodzie - jeśli nie ma dobrego przełożenia napędu, to gospodarka nie kręci się jak powinna. pic.twitter.com/cAzUpAw4ZU
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) July 26, 2019
W ramach nowej inwestycji Toyota planuje uruchomienie produkcji silników elektrycznych MG1, stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej. Nowa przekładnia e-CVT będzie współpracować z najnowszej generacji silnikiem o pojemności 1,5l zaprojektowanym w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture), którego produkcji ruszy wiosną 2020 w Jelczu-Laskowicach. W ten sposób oba polskie zakłady Toyoty będą tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy. W związku z planowaną produkcją nowych silników zakład w Jelczu-Laskowicach prowadzi działania rekrutacyjne zmierzające do zatrudnienia dodatkowo 200 pracowników, którzy dołączą do 450 nowych osób przyjętych do pracy w minionych miesiącach.
Trwa wizyta premiera @MorawieckiM w TOYOTA Motor Manufacturing Poland w #Wałbrzych. pic.twitter.com/jzfggBjOld
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) July 26, 2019
Toyota posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych współpracujących z silnikiem 1,8-litra, 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 175 tysięcy elektrycznych przekładani do napędów hybrydowych, 258 tysięcy silników i 633 tysięcy skrzyń biegów.
Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l, a także silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l oraz 2,2 l. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników o pojemności 2,0 l i 1,5 l zaprojektowanych w technologii TNGA, zdolności produkcyjne fabryki wyniosą 309 tysięcy jednostek napędowych rocznie.
Fabryki Toyota Motor Manufacturing Poland zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus prowadzone przez spółki europejskie: w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.