Pilotażowa instalacja przetwarzająca dwutlenek węgla w syntetyczny gaz ziemny, przy udziale energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, działa w należącej do grupy Tauron Elektrowni Łaziska. dzisiaj z efektami badań zapoznał się minister środowiska Henryk Kowalczyk.
Spółka Tauron Wytwarzanie, której częścią jest elektrownia w Łaziskach Górnych, jest liderem konsorcjum CO2-SNG. Grupuje ono polskie oraz francuskie podmioty, które realizują wspólnie projekt zakładający opracowanie technologii przekształcania CO2, powstającego w wyniku spalania paliw w instalacjach przemysłowych, na syntetyczny gaz ziemny (SNG) – niemal czysty metan.
Gaz ten powstaje w wyniku reakcji CO2 z wodorem. Wodór powstaje natomiast w procesie elektrolizy, który zasilany jest nadwyżką taniej energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w dolinach obciążeń systemu elektroenergetycznego. Projekt zakłada, że może to być sposób na przechowywanie nadwyżki energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, a jednocześnie perspektywiczne rozwiązanie dla zagospodarowania CO2.
Można doszukiwać się w tym zakresie pewnej analogii do rozwoju innych metod obróbki gazów spalinowych. W latach 70-80. ub. wieku szukano rozwiązania, które zamieniłoby w produkt siarkę. Opracowana została metoda, która pozwala na zneutralizowanie tlenków siarki i przekształcenie ich w produkt, w coś, co obecnie jest niemal w każdym pomieszczeniu – gips. Teraz stoimy przed podobnym problemem: co zrobić z dwutlenkiem węgla
– wskazał, cytowany w komunikacie prasowym, wiceprezes spółki Tauron Wytwarzanie Kazimierz Szynol.
Próbą odpowiedzi na te wyzwania jest przekształcenie CO2 w gaz ziemny w pilotażowej instalacji uruchomianej w elektrowni w Łaziskach. Dzięki tej nowatorskiej technologii ma zwiększyć się zdolność magazynowania energii w postaci metanu przy jednoczesnym wykorzystaniu CO2 do celów gospodarczych.
Wyprodukowany w godzinach nadwyżki energii elektrycznej syntetyczny gaz może być zatłaczany do istniejącej sieci gazu ziemnego w celu wykorzystania go w godzinach szczytu do produkcji energii np. w turbinie gazowej. Może też – po sprężeniu – już jako CNG (Compressed Natural Gas) zostać wykorzystany w transporcie samochodowym.
Projekt jest dofinansowany ze środków KIC InnoEnergy oraz finansowany przez EIT InnoEnergy; wspierany jest przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii w ramach unijnego programu Horyzont 2020.