Na placu boju w walce o program modernizacyjny Sił Powietrznych Chorwacji (HRZ i PZO), który zakłada zakup 18 myśliwców pozostały dwie oferty. Pierwszą jest przedłożona przez Tel-Awiw propozycja sprzedaży używanych przez Izraelskie Siły Powietrzne myśliwców F-16. Drugą natomiast są nowe myśliwce JAS 39 Gripen (na zdj.) szwedzkiego koncernu zbrojeniowego Saab zaproponowane przez Sztokholm.
Z listy zostały skreślone oferty Stanów Zjednoczonych oraz Grecji. Według informacji do jakich dotarły chorwackie media oferta strony amerykańskiego koncernu zbrojeniowego Lockheed Martin była zbyt wygórowana. Szacunkowy koszty jednego samolotu mógł wynieść około 120 milionów dolarów. Zagrzeb natomiast na program zakupu 18 myśliwców chciał przeznaczyć pomiędzy 596 mln dolarów a 1.3 mld dolarów. Nie jest natomiast wiadomo dlaczego odrzucono ofertę grecką, która zaproponowała używane myśliwce F-16. Z kolei myśliwce F-16 jakie zaproponowane zostały przez Tel-Awiw zmodernizowane zostały uprzednio przez izraelskie przedsiębiorstwa, w tym Israel Aerospace Industries (IAI), ELTA oraz Elbit. Samoloty te będą mogły zostać również wyposażone w zaawansowane systemy uzbrojenia w tym pociski rakietowe powietrze–powietrze Python produkcji Rafael Advanced Defense Systems. Resort obrony Chorwacji ma nadzieję że pierwsze myśliwce trafią do Chorwackich Sił Powietrznych w 2020 roku, jeśli oczywiście decyzja zostanie podjęta jeszcze w tym roku. Obecnie jednymi samolotami myśliwskimi jakimi dysponują HRZ i PZO są wiekowe myśliwce MiG 21 o nikłym potencjale bojowym.