Pierwsza partia pojazdów MRAP Cougar 4x4 licząca 26 egzemplarzy, po zakończonym procesie dostosowania do wymagań Sił Zbrojnych RP, została przekazana do 18. Batalionu Dowodzenia, 18 Dywizji Zmechanizowanej. Część z tych Cougarów uczestniczy w ćwiczeniu 18. Dywizji Zmechanizowanej pod kryptonimem „Żelazna Brama”. - Kolejne Cougary wkrótce trafią do jednostek na wschodzie Polski. Konsekwentnie wzmacniamy wschodnią flankę NATO i modernizujemy Wojsko Polskie - poinformował na Twitterze szef MON-u, wicepremier Mariusz Błaszczak.
W grudniu 2021 roku MON zakupił 300 używanych pojazdów MRAP Cougar 4x4 wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniowym od Stanów Zjednoczonych. Pojazdy te przed wysłaniem do Polski zostaną zregenerowane i doposażone. Sam zaś koszt zakupu tych 300 pojazdów wyniósł około 27,5 mln dolarów
Dostawy do Polski pierwszej partii transporterów opancerzonych o zwiększonej odporności na miny i ataki z zasadzki (MRAP) rozpoczęły się kilka miesięcy temu. Obecnie zaś w jednostkach remontowych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ) przebywa obecnie ponad 200 egzemplarzy amerykańskich wielozadaniowych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 klasy MRAP.
Cougary, które trafiły do Polski należy dostosować do wymagań Sił Zbrojnych RP oraz polskich przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zakres prac przewiduje m.in. zmianę kamuflażu, montaż kierunkowskazów i reflektorów świateł mijania oraz uchwytów na wyposażenie dodatkowe pojazdów i broń osobistą żołnierzy. Zadania te realizują 52 batalion remontowy „Ziemi Człuchowskiej” 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej im. Kazimierza Wielkiego (1 BLog) oraz 55 Batalion Remontowy 10 Opolskiej Brygady Logistycznej (10 BLog) oraz Warsztaty Techniczne Regionalnych Baz Logistycznych.
Zakres prac w przypadku Cougarów obejmuje ocenę stanu technicznego każdego pojazdu, demontaż niektórych elementów, przygotowanie powierzchni do malowania i prace lakiernicze. Po wyschnięciu farby pracownicy składają pojazd, montują oświetlenie oraz dodatkowe elementy wyposażenia - informuje kpt. Piotr Płuciennik, oficer prasowy 10. Opolskiej Brygady Logistycznej
Efektem końcowym jest badanie techniczne, które dopuszcza pojazd do ruchu drogowego. Dopiero w tym momencie Cougary, dostosowane do krajowych wymagań, przekazywane są użytkownikom.
@IWsp_SZ dostosowuje Cougar 4x4 #MRAP do wymagań Sił Zbrojnych RP @MON_GOV_PL @SztabGenWP @1BLogBydgoszcz @10Brygada @Polska_Zbrojna @DGeneralneRSZ #WojskoPolskie pic.twitter.com/0YYPdqZCyB
— Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (@IWsp_SZ) August 30, 2022
Do 30 sierpnia warsztaty 55 Batalionu Remontowego opuściło 13 sztuk pojazdów MRAP Cougar 4x4. Do 18 Dywizji Zmechanizowanej, która jako pierwsza będzie ich użytkownikiem, pojazdy dostarczyli kierowcy z 82 Batalionu Ewakuacji Sprzętu z Oleśnicy.
Do tej pory na wyposażenie plutonów ochrony 18. Batalionu Dowodzenia w Siedlcach trafiło 26 transporterów opancerzonych. Część z nich już uczestniczy w ćwiczeniu 18. Dywizji Zmechanizowanej pod kryptonimem „Żelazna Brama”.
26 pojazdów MRAP Cougar 4x4 trafiło na wyposażenie plutonów ochrony 18. Batalionu Dowodzenia w Siedlcach. Część z nich już uczestniczy w ćwiczeniu 18. Dywizji Zmechanizowanej pod kryptonimem „Żelazna Brama”. pic.twitter.com/wpLaCvtRPC
— 18 Dywizja Zmechanizowana (@Zelazna_Dywizja) August 30, 2022
Cougar to ważący ponad 17 ton transporter opancerzony o zwiększonej odporności na miny i ataki z zasadzki (MRAP) stworzony przez firmę Force Protection, która została przejęta w roku 2011 przez General Dynamics. Załogę tego MRAP-a stanowi dwóch wojskowych dodatkowo przystosowany jest zaś do transportu czterech żołnierzy desantu. Pojazd ten napędzany silnikiem Caterpillar C-7 o mocy 330 koni mechanicznych umożliwia osiągniecie prędkości 105 km/h, charakteryzuje się zasięgiem wynoszącym aż 670 km. Cougar jest w stanie wytrzymać wybuch co najmniej 14 kg trotylu pod kołem i 7 kg pod kadłubem.