Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Ruszyły dostawy Cougarów do 18 Dywizji Zmechanizowanej. Pierwszym egzaminem pojazdów jest ćwiczenie "Żelazna Brama"

Pierwsza partia pojazdów MRAP Cougar 4x4 licząca 26 egzemplarzy, po zakończonym procesie dostosowania do wymagań Sił Zbrojnych RP, została przekazana do 18. Batalionu Dowodzenia, 18 Dywizji Zmechanizowanej. Część z tych Cougarów uczestniczy w ćwiczeniu 18. Dywizji Zmechanizowanej pod kryptonimem „Żelazna Brama”. - Kolejne Cougary wkrótce trafią do jednostek na wschodzie Polski. Konsekwentnie wzmacniamy wschodnią flankę NATO i modernizujemy Wojsko Polskie - poinformował na Twitterze szef MON-u, wicepremier Mariusz Błaszczak.

Twitter@Zelazna_Dywizja

W grudniu 2021 roku MON zakupił 300 używanych pojazdów MRAP Cougar 4x4 wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniowym od Stanów Zjednoczonych.  Pojazdy te przed wysłaniem do Polski zostaną zregenerowane i doposażone. Sam zaś koszt zakupu tych 300 pojazdów wyniósł około 27,5 mln dolarów

Dostawy do Polski pierwszej partii transporterów opancerzonych o zwiększonej odporności na miny i ataki z zasadzki (MRAP) rozpoczęły się kilka miesięcy temu. Obecnie zaś w jednostkach remontowych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ) przebywa obecnie ponad 200 egzemplarzy amerykańskich wielozadaniowych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 klasy MRAP.

Cougary, które trafiły do Polski należy dostosować do wymagań Sił Zbrojnych RP oraz polskich przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zakres prac przewiduje m.in. zmianę kamuflażu, montaż kierunkowskazów i reflektorów świateł mijania oraz uchwytów na wyposażenie dodatkowe pojazdów i broń  osobistą żołnierzy. Zadania te realizują 52 batalion remontowy „Ziemi Człuchowskiej” 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej im. Kazimierza Wielkiego (1 BLog) oraz 55 Batalion Remontowy 10 Opolskiej Brygady Logistycznej (10 BLog) oraz Warsztaty Techniczne Regionalnych Baz Logistycznych.

Zakres prac w przypadku Cougarów obejmuje ocenę stanu technicznego każdego pojazdu, demontaż niektórych elementów, przygotowanie powierzchni do malowania i prace lakiernicze. Po wyschnięciu farby pracownicy składają pojazd, montują oświetlenie oraz dodatkowe elementy wyposażenia - informuje kpt. Piotr Płuciennik, oficer prasowy 10. Opolskiej Brygady Logistycznej

Efektem końcowym jest badanie techniczne, które dopuszcza pojazd do ruchu drogowego. Dopiero w tym momencie Cougary, dostosowane do krajowych wymagań, przekazywane są użytkownikom. 

Do 30 sierpnia warsztaty 55 Batalionu Remontowego opuściło 13 sztuk pojazdów MRAP Cougar 4x4. Do 18 Dywizji Zmechanizowanej, która jako pierwsza będzie ich użytkownikiem, pojazdy dostarczyli kierowcy z 82 Batalionu Ewakuacji Sprzętu z Oleśnicy.

Do tej pory na wyposażenie plutonów ochrony 18. Batalionu Dowodzenia w Siedlcach trafiło 26 transporterów opancerzonych.  Część z nich już uczestniczy w ćwiczeniu 18. Dywizji Zmechanizowanej pod kryptonimem „Żelazna Brama”.

Cougar to ważący ponad 17 ton transporter opancerzony o zwiększonej odporności na miny i ataki z zasadzki (MRAP) stworzony przez firmę Force Protection, która została przejęta w roku 2011 przez General Dynamics. Załogę tego MRAP-a stanowi dwóch wojskowych dodatkowo przystosowany jest zaś do transportu czterech żołnierzy desantu. Pojazd ten napędzany silnikiem Caterpillar C-7 o mocy 330 koni mechanicznych umożliwia osiągniecie prędkości 105 km/h, charakteryzuje się zasięgiem wynoszącym aż 670 km. Cougar jest w stanie wytrzymać wybuch co najmniej 14 kg trotylu pod kołem i 7 kg pod kadłubem.

 



Źródło: niezalezna.pl , 10 BLog

##Błaszczak #wschodnia flanka NATO #sprzęt wojskowy #Cougar #MRAP ##MON #18 dywizja

Paweł Kryszczak