Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Marynarka Wojenna RP coraz bliżej nowych fregat. Niemiecka i brytyjska firma walczą o kontrakt

Zgodnie z harmonogramem realizacji projektu, 10 lutego br. Siły Zbrojne RP dokonały wstępnego wyboru projektu koncepcyjnego fregaty MIECZNIK dla Marynarki Wojennej RP. - Niektórzy politycy i eksperci mówili, że Wojsku Polskiemu wystarczą jedynie okręty ochrony wybrzeża i morskie jednostki rakietowe. Jest to podejście minimalistyczne i niewystarczające. Okręty takie jak fregaty z programu Miecznik mogą służyć m.in. do obrony powietrznej również obiektów lądowych, jak i mogą osłaniać mniejsze jednostki na Bałtyku. W przypadku bezpieczeństwa energetycznego chronić możemy za pomocą fregat nie tylko sam gazoport, ale również jesteśmy w stanie zabezpieczyć gazowce płynące do nas z Kataru i Bliskiego Wschodu. Do eskortowania tych jednostek fregaty świetnie się nadają - mówi prof. Paweł Soroka, ekspert ds. obronności oraz politolog z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. 

MON

W wyniku przeprowadzonych analiz dokonana została ocena trzech wariantów projektu koncepcyjnego okrętu wraz ze Zintegrowanym Systemem Walki (ZSW), opracowanych na podstawie propozycji partnerów zagranicznych. Ocena została przeprowadzona na podstawie kryteriów dotyczących m.in. parametrów taktyczno-technicznych, potencjału bojowego, możliwości dokonania unifikacji pozyskiwanego sprzętu wojskowego z wyposażeniem posiadanym obecnie przez Siły Zbrojne RP, a także kosztów cyklu życia zaproponowanych rozwiązań i ich dalszego potencjału modernizacyjnego. Podkreślić należy, że różnice punktowe w sumarycznej ocenie każdego z rozwiązań były nieznaczne, a wybór każdego z nich zapewnia pozyskanie porównywalnych zdolności operacyjnych dla Marynarki Wojennej RP, w tym możliwości realizacji przedsięwzięć sojuszniczych w ramach Paktu Północnoatlantyckiego, np. wykonywania zadań w ramach Stałych Zespołów Okrętów NATO.

Po zamachach z 11 września 2001 roku w ramach NATO-wskiej operacji Active Endeavour  ze strony Marynarki Wojennej RP brały udział fregaty rakietowe typu Oliver Hazard Perry jak i okręty podwodne typu Kobben (niedawno MW wycofała z eksploatacji dwie ostatnie jednostki).  Dzięki zaangażowaniu w tego rodzaju misje wzrasta nasza rola w NATO

- mówi prof. Paweł Soroka, ekspert ds. obronności oraz politolog z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

W efekcie przeprowadzonej oceny wyłoniony został wariant pierwszego wyboru oraz warianty alternatywne realizacji projektu MIECZNIK. Za najkorzystniejsze wskazano propozycje przedstawione przez niemieckich i brytyjskich partnerów przemysłowych, a ocena punktowa pomiędzy nimi nie przekraczała 5 procent.

- Nie wszystkie elementy jesteśmy w stanie sami wyprodukować, dlatego potrzebny  jest partner zagraniczny mający doświadczenie w budowie fregat. Partner przekaże nam pewne technologie i te elementy, których nie jesteśmy w stanie stworzyć

– stwierdza prof. Soroka. 

Wspierany przez rząd w Londynie koncern Babcock International może pochwalić się projektem fregaty Arrowhead 140. Okręty te zostały zamówione przez ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii, które funkcjonować w marynarce wojennej Wielkiej Brytanii (Royal Navy) mają jako fregaty typu 31. Jednostki te mają wyporność 5 700 ton, długość 138,7 metrów i szerokość 19,8 metrów. Zasięg operacyjny szacowany jest na 9 tys. mil morskich, a maksymalna prędkość to 28 węzłów dzięki zastosowaniu układu napędowego klasy CODAD, który został oparty na czterech silnikach Diesla MTU.

Z kolei niemiecka firma stoczniowa ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) zaproponowała stronie polskiej fregatę rakietową MEKO A-300 PL, która ma mieć długość około 125 metrów i wyporność około 5,5 tys. ton. Mówi się o tym, że MEKO A-300 będzie mógł przenosić około 64 pocisków, w tym zarówno przeciwokrętowe, przeciwlotnicze oraz woda-ziemia, jak i armaty morskie kal. 76 mm bądź 127 mm. Na wyposażeniu jednostki mogą znaleźć się również radary wielozadaniowy APAR Block 2 oraz radar wstępnego wykrywania SMART L.


Kolejnym krokiem będzie przeprowadzenie negocjacji pomiędzy Konsorcjum PGZ-MIECZNIK a zagranicznymi partnerami oferującymi technologie platformy okrętowej oraz ZSW.

- Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A we współpracy z PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. mają doświadczeniu w budowie niszczycieli min projektu 258 (Kormoran II) z których jeden już służy w Marynarce Wojennej RP zaś pozostałe dwie jednostki są w trakcie prób morskich

- mówi ekspert ds. obronności.

Ostateczne podpisanie umowy Business-to-Business przez Konsorcjum PGZ-MIECZNIK z partnerem zagranicznym, którego rozwiązanie zostało wskazane jako wariant pierwszego wyboru, będzie uzależnione od ostatecznych warunków i kosztów pozyskania. Kolejnym aspektem niezbędnym do zawarcia ostatecznego porozumienia jest uzgodnienie przez strony przemysłowe warunków pozwalających spełnić nałożone na wykonawcę wymagania wynikające z przeprowadzonej oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (PIBP), co jest związane z niezbędnym transferem technologii i budową potencjału przemysłowego w polskich stoczniach i ośrodkach badawczych.

W przypadku braku możliwości osiągnięcia porozumienia, zgodnie z rekomendacją zamawiającego, wykonawca powinien przystąpić do rozmów z partnerem zagranicznym, którego rozwiązanie zostało wskazane jako wariant drugiego wyboru. W związku z powyższym, mając na uwadze dobro trwających negocjacji, ostateczne wskazanie dokonanego wyboru platformy wraz z ZSW w ramach programu MIECZNIK zostanie podane do publicznej wiadomości po ich zakończeniu.

Kolejnym etapem realizacji projektu będzie przygotowanie Projektu Wstępnego dla wybranego rozwiązania oraz opracowanie zaktualizowanego Przemysłowego Studium Wykonalności i Analiz Techniczno-Ekonomicznych. Równocześnie rozpoczęty zostanie transfer technologii i wiedzy, a także rozpocznie się przygotowywanie potencjału do rozpoczęcia produkcji prototypu okrętu MIECZNIK wraz z ZSW – pierwszej jednostki z serii. Zgodnie z harmonogramem, budowa okrętów rozpocznie się w 2023 roku, a pierwsza jednostka ma być gotowa do czerwca 2028 roku, natomiast dostawy kolejnych jednostek zostały przewidziane do 2034 r.

Okręty MIECZNIK zostaną wyposażone w systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe, systemy rażenia woda-woda i woda-ziemia oraz torpedy przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych. Jednostki te zwiększą zdolności Marynarki Wojennej RP w zakresie prowadzenia obserwacji i kontroli akwenów morskich, ochrony baz morskich, zwalczania celów nawodnych, podwodnych oraz lądowych znajdujących się w strefie brzegowej, jak również prowadzenia morskiej obrony powietrznej.

 

 



Źródło: niezalezna.pl , Wojsko Polskie

#modernizacja sił zbrojnych ##NATO #Morze Bałtyckie #proobronność #Wojsko Polskie #fregata #Miecznik #Marynarka Wojenna RP

Paweł Kryszczak