To może zagrozić prawidłowemu funkcjonowaniu spółek kolejowych. Prywatyzacja infrastruktury prowadzi do destrukcji kolei. Potwierdza to chociażby przykład brytyjski, gdzie konieczna była jej ponowna nacjonalizacja – mówi nam Leszek Miętek. Związki zawodowe są zdecydowanie przeciwne sprzedaży PKP Energetyki.
Jego zdaniem kolej zacznie być zależna od jednej firmy, która będzie dyktowała warunki. To zaniepokoiło posłów PiS‑u Krzysztofa Tchórzewskiego i Andrzeja Adamczyka, którzy postanowili zaprotestować przeciwko prywatyzacji. Złożyli wniosek do prokuratury, aby ta przyjrzała się prywatyzacji. Ich zdaniem sprzedaż PKP Energetyki to również kwestia bezpieczeństwa kraju. Podmiot, który przejmie spółkę, będzie mógł m.in. pozyskiwać informacje o jednostkach wojskowych, które w większości mają połączenia z koleją służącą do przerzutu armii.To jest trochę tak, jakbyśmy sprywatyzowali jedno koło w samochodzie. Niby trzy inne mamy własne, ale nie da się jeździć bez tego jednego – mówi nam Miętek.
Personalne ataki ze strony inwestora dziwią posła Tchórzewskiego. Już kilka dni temu odpowiedział on listem otwartym do minister infrastruktury Marii Wasiak.„Gierki prowadzone przez przeciwników transakcji to nie przejaw troski o dobro wspólne, ale chęć zaistnienia za wszelką cenę oraz, co bardziej niepokojące, wpłynięcia na wynik procesu sprzedaży” – napisał Istvan Szoke z CVC Capital Partners.
Zaapelował również o wstrzymanie prywatyzacji.„Swoich wystąpień i publicznych wypowiedzi nie adresowałem ani do CVC Capital Partners, ani do Caryville Investments sp. z o.o. Dlatego też panów, jako przedstawicieli kupującego PKP Energetykę, tj. Caryville Investments sp. z o.o., gwałtowne reakcje i ataki personalne w stosunku do osób krytykujących sprzedaż tej ważnej dla państwa polskiego spółki, a w stosunku do mnie w liście z dnia 23.07.2015 r., ataki osobiste i mające znamiona szantażu są niegodne przedstawicieli szanującego się biznesu międzynarodowego” – napisał Tchórzewski.
„Wysoce niepokojący jest fakt powierzenia właścicielowi prywatnemu funkcjonującemu jako fundusz kapitałowy tak znacznego majątku będącego częścią wrażliwej gospodarczo i kryzysowo infrastruktury kolejowej państwa, szczególnie że będzie to jedyny przypadek takiej sprzedaży części infrastruktury kolejowej w Europie” – podkreślił Tchórzewski.