Ponad 291 mld zł planuje wydać rząd na Nowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r. - wynika z dokumentu przekazanego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
“Wiemy, że nowa infrastruktura jest ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczynia się do poprawy poziomu życia obywateli. Na nowy etap Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 (w perspektywie 2033 r.) łącznie przeznaczymy ponad 291 mld zł” - podano w dokumencie.
Dodano, że celem programu jest przyspieszenie budowy nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym.
🛣️ Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) to ponad 291 mld zł. ⤵ pic.twitter.com/viiDmd4BjM
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) August 9, 2021
Źródłem finansowania będzie Krajowy Fundusz Drogowy, a poszczególne inwestycje będą zgłaszane do dofinansowania unijnego.
“Nadrzędnym celem jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Rozbudujemy sieci dróg krajowych o blisko 2,5 tys. km. Łączny koszt nowych inwestycji to ponad 186,8 mld zł. Chcemy także kontynuować budowę już wcześniej zaplanowanych inwestycji drogowych, których łączna długość przekracza 3,7 tys. km. Szacowany koszt to ponad 104,8 mld zł”
- wskazano w dokumencie.
🛣️ Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) - nadrzędnym celem jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. ⤵ pic.twitter.com/aOLSUMKVqs
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) August 9, 2021
Myślę, że odcinek via Baltica z mostem na Narwi, na którym GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą, będzie zakończony w ciągu 2-2,5 roku; mamy plan awaryjny - powiedział premier Mateusz Morawiecki w poniedziałek w Piątnicy Poduchownej na Podlasiu.
Chodzi o niespełna 13-km obwodnicę Łomży w ciągu trasy S61, na budowę której GDDKiA rozpisała w lipcu ponowny przetarg po tym, jak w maju rozwiązała umowę z wybranym wcześniej wykonawcą ze względu na brak postępu robót.
📽️🛣️ Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030.
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) August 9, 2021
W programie przewidziano finansowanie pozwalające ukończenie wszystkich planowanych dróg szybkiego ruchu.#PolskiŁad #ŁączymyPolskę #NowyProgramBudowyDróg pic.twitter.com/u5dtpnh6tT
Czasami borykamy się z praktycznymi problemami, z niektórymi wykonawcami trzeba się było rozstać - tłumaczył Morawiecki. - Ale mamy plan awaryjny i myślę, że ten odcinek będzie zakończony w ciągu 2-2,5 roku, tak żeby cała trasa była przejezdna - dodał.
Chcemy wyrazić gotowość budowania nie tylko nowych dróg, ale i poszerzania tych, których możliwości się już wyczerpały - mówił z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Inwestujemy w bezpieczne drogi - dodał.
Adamczyk przypomniał, że w 2015 r., przed przejęciem władzy przez Zjednoczoną Prawicę, "przyjęto program budowy dróg krajowych wart 200 mld zł, który miał zapewnione finansowanie w kwocie 107 mld zł".
Według szefa resortu infrastruktury rząd PiS znalazł finansowanie i przeprojektował program. - Dzięki temu pojawiła się możliwość realizacji takich inwestycji, jak autostrada A1 Łódź-Tuszyn. Dzięki temu realizujemy Via Carpatię. Realizujemy kolejne inwestycje, jak droga S3 - połączenie Świnoujścia z południem Europy. Do tych projektów należy też Via Baltica, przy której dzisiaj jesteśmy - mówił Adamczyk.
📽️🛣️ Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030.
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) August 9, 2021
✅ Powstaną drogi szybkiego ruchu o długości ponad 8⃣0⃣0⃣0⃣ km.
✅ Zmaleje wykluczenie komunikacyjne.
✅ Wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią nowoczesnych dróg.#PolskiŁad #ŁączymyPolskę #NowyProgramBudowyDróg pic.twitter.com/td5tzKbOgX
Jak dodał, w 2019 r. program przyspieszył, co pozwoliło na realizację projektowanych inwestycji i zwiększenie ich zakresu rzeczowego, m.in. objęcie programem budowy drogi S17 i S12 w woj. lubelskim, a także dróg S8 i S5 na Dolnym Śląsku i zabezpieczenie finansowania dla budowy trasy S6 na Pomorzu oraz połączenia między Bydgoszczą a Toruniem.
- To także działanie idące w stronę samorządów - ocenił Adamczyk i wskazał, że realizowane inwestycje drogowe będą łączyć się z drogami samorządowymi.
- Wszędzie inwestujemy w bezpieczne drogi. Chcemy wyrazić gotowość budowania nie tylko nowych dróg, ale i poszerzania tych, których możliwości się już wyczerpały
- powiedział minister i wskazał na autostrady A2 i A4, gdzie często dochodzi do wypadków.