Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Samorządowcy bronią szprychy CPK! Burmistrz z PSL i wiceprezydent z PO...w opozycji do planów rządu

Samorządowcy z województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego zdecydowali o wystąpieniu do premiera z petycją, by rząd nie rezygnował z budowy szybkiego połączenia kolejowego od Giżycka przez Łomżę i Ostrołękę - połączenie to planowano jako tzw. szprychę CPK. Dziś odbyło się spotkanie w Ostrołęce, podczas którego przeciwko planom rządu Donalda Tuska byli politycy wielu partii - zarówno opozycyjnego PiS, jak i koalicyjnych PO i PSL.

Spotkanie ws. CPK
Spotkanie ws. CPK
fot. - Niezalezna.pl

Premier Donald Tusk poinformował, że w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych przecinających się w Baranowie. Poinformowano natomiast o tzw. koncepcji "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

W związku z tym pod znakiem zapytania stanęła szprycha numer 3, która miała połączyć miasta Giżycko - Pisz i biec przez znajdującą się w woj. podlaskim Łomżę do Ostrołęki, a następnie do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Możliwa rezygnacja z tej szprychy spotkała się z oporem samorządowców - co ciekawe, również... z PSL i Platformy Obywatelskiej.

Wicestarosta ostrołęcki: To inicjatywa samorządowa

Dziś w Ostrołęce z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego (PiS) odbyło się spotkanie samorządowców z woj. mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego. Wspólnie uzgodnili oni treść petycji, jaką zamierzają podpisać i wysłać do premiera Donalda Tuska.

Jest to temat istotny o tyle, że dziś na spotkaniu porozmawiamy od rządowych planów odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko-Pisz-Łomża-Ostrołęka-CPK. Wiemy, jakie walory nasz region posiada, to region istotny i ważny z punktu widzenia krajobrazowo-przyrodniczego, natomiast niestety jest to region dalej wykluczony komunikacyjnie.

– mówił Kozłowski.

Jak podkreślił, jest to inicjatywa samorządowa, która reprezentuje poglądy mieszkańców. W ocenie wicestarosty Kozłowskiego, szprycha nr 3 jest ważna także ze względu na obronność kraju.

To tereny, gdzie funkcjonują lub będą funkcjonować jednostki wojskowe. Połączenia kolejowe, sprawne i zmodernizowane, to istota komunikowania się i przemieszczania wojsk w przypadku konfliktu. Sama idea CPK była to idea strategiczna, także z punktu widzenia przemieszczania wojsk na potrzeby obrony wschodniej flanki NATO

– powiedział.

Burmistrz Orzysza: Jestem członkiem PSL i stoję w opozycji do tego, co zostało powiedziane przez premiera Tuska

Na spotkaniu zabrał głos burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski - to były poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego i jeden z ważniejszych działaczy samorządowych tego ugrupowania w Polsce. "Dla Orzysza linia kolejowa do Warszawy jest strategiczna z kilku powodów. Dla nas to szlak komunikacyjny z centralnej Polski do centrum turystycznego naszego kraju. Mazury, kraina tysiąca jezior, nie ma połączenia kolejowego z Warszawą. Śniardwy, Mamry, wszystko co dookoła, do tej pory było wykluczone" - mówił.

Jak zaznaczył, jest w PSL i stoi w opozycji do tego, co powiedział premier Donald Tusk.

Zrozumiałem, że ta nasza linia jest tak oczywista i tak strategiczna, że nie powinna być poddawana jakiejkolwiek dyskusji. Ta część od Łomży na Mazury jest całkowicie wykluczona od kolejowego dotarcia. My nawet drogi nie mamy porządnej! Samorządy mazurskie w pełni solidaryzują się i popierają petycję. Ja również politycznie będę wspierał, kolejnym etapem będzie lobbowanie posłów.

– dodał.

Starosta łomżyński: Decyzja rządu jest czysto polityczna

Słowa samorządowego kolegi z Warmii i Mazur podzielał Lech Szabłowski (PiS), starosta łomżyński.

- Moim zdaniem decyzja, jaka została podjęta przez obecny rząd, to decyzja czysto polityczna dotycząca rezygnacji m.in. z tej szprychy (...). Ta inwestycja powinna być zrealizowana - mówił.

Nie możemy odstąpić w naszych zabiegach o to, żeby wrócić do tej koncepcji wcześniej przygotowanej. Wszystkie samorządy moim zdaniem powinny podjąć stanowiska, uchwały, ale jest to konieczne żebyśmy włączyli do tego parlamentarzystów. Obecna koalicja rządząca nie jest w tej sprawie jednolita. Pani Paulina Matysiak, posłanka Lewicy, stanowczo wypowiedziała się w sprawie CPK i poniosła konsekwencje polityczne. Powinniśmy skupić wszystkich polityków od lewa do prawa i podjąć zdecydowane działania w tym kierunku, żeby nakłonić premiera do zmiany decyzji.

– zaznaczył Szabłowski.

Burmistrz Kolna Andrzej Duda: Pominięcie takiego regionu to nóż w plecy

Burmistrz Kolna Andrzej Duda (PiS) zaapelował również, by petycja trafiła również do Władysława Kosiniaka-Kamysza, szefa MON z informacją o tym, że to szprycha kluczowa dla obronności.

"Niech to wybrzmi jako apel samorządów. Mamy wolną Polskę, która się rozwija i pominięcie takiego regionu jak Mazury, Mazowsze to nóż w plecy, który pozbawia nas możliwości rozwoju komunikacji, wyklucza nas komunikacyjnie. To jest naprawdę przykre" - powiedział Duda.

- Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że to dla nas jedyna szansa dla rozwoju. Musimy lobbować w swoich środowiskach, poprzez parlamentarzystów. Te spotkanie dziś ma sens, zaczynamy od podstaw - dodał starosta kolneński Tadeusz Klama (Porozumienie Samorządowe Pow. Kolno).

Wiceprezydent Łomży z PO: Musimy twardo walczyć o interesy naszych samorządów

Głos zabrał też wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński (Platforma Obywatelska). - Wiemy dobrze, że to temat bardzo istotny. Łomża jest w zasadzie jedynym byłym miastem wojewódzkim, która nie dysponuje kolejowym połączeniem pasażerskim - powiedział.

To jeszcze jest ten moment, kiedy powinniśmy pokazywać naszą jedność, wyrażać nasze zdanie i pokazywać, jak bardzo istotne jest to, aby ten projekt został zrealizowany. To nie tylko aspekt turystyczny. Bardzo ważny jest aspekt bezpieczeństwa państwa. Do tego wymiar gospodarczy - Łomża jest również miastem, które wyludnia się. Jeżeli chcemy zatrzymać ten trend, potrzebujemy również połączenia kolejowego.

– argumentował.

- Ja reprezentuję środowisko związane z Platformą Obywatelską. Będę zaangażowany w to, aby wspierać ten projekt, abyśmy wymagali od rządu, aby nasze samorządy nie były pomijane w strategicznych planach rządu. Tu nie ma kwestii politycznych, to kwestia strategiczna. My reprezentujemy interes naszych mieszkańców. Na kolejnym etapie powinniśmy apelować do parlamentarzystów. Musimy twardo walczyć o interesy naszych samorządów. Bardzo nam zależy na tym, żeby ten projekt był realizowany - dodał Serdyński.

"Przed nami długa droga"

Ostatecznie, samorządowcy uzgodnili treść petycji, którą mają podpisać elektronicznie i wysłać do premiera Donalda Tuska. W planach jest też już spotkanie z parlamentarzystami. - Przed nami długa droga, nie jest tak, że wystosujemy petycję i ten temat się skończy. Na pewnym etapie powinniśmy wręcz włączyć parlamentarzystów. Oddolna inicjatywa samorządowa jest wskazana, bo ten problem dotyczy nas wszystkich, ale siłę przebicia tego argumentu musimy wzmacniać, jak tylko się da - podsumował wicestarosta ostrołęcki Artur Kozłowski.

 



Źródło: niezalezna.pl

#cpk #Centralny Port Komunikacyjny

Michał Kowalczyk