Jeśli lubisz regularnie czerpać przyjemność z jazdy rowerem, odwiedzić serwis rowerowy. Choć oczywiście oddanie roweru w ręce specjalistów to dobre rozwiązanie, warto pamiętać, że wiele podstawowych prac konserwacyjnych i serwisowych wokół naszego roweru możesz zrobić własnoręcznie. Jak poprawnie serwisować rower w domowym zaciszu? Co trzeba koniecznie sprawdzić przed rozpoczęciem sezonu rowerowego? Oto kilka praktycznych porad.
Jeśli nie czujesz się na siłach i nie masz w sobie żyłki mechanika, zostaw profesjonalnemu serwisowi wszelkie poważniejsze naprawy i wymiany części eksploatacyjnych. Jeśli jednak masz nieco więcej odwagi i chcesz spróbować samodzielnie zająć się swoim rowerem, warto podkreślić, że przygody z samodzielnym serwisowaniem roweru wcale nie musisz zaczynać od próby wymiany opon, łańcucha czy poważniejszych prac przy przekładniach lub okładzinach hamulcowych. Chociaż i te czynności wbrew pozorom wcale nie należą do przesadnie trudnych. Wystarczy tylko odrobina wprawy i odpowiednie wskazówki.
Zdecydowana większość prac serwisowych, które będziemy w stanie wykonać we własnym zakresie to tak zwana podstawowa konserwacja roweru. Na te zabiegi składa się cały szereg czynności – od utrzymywania roweru i jego poszczególnych elementów w czystości, aż po regularne zabiegi konserwacyjne, jak choćby smarowanie łańcucha.
W ramach przygotowania roweru do nowego sezonu, poza dokładnym jego czyszczeniem, warto sprawdzić stan baterii we wszystkich komponentach takich jak: licznik i oświetlenie. Warto również pamiętać o sprawdzeniu, jaka jest kondycja opon i łańcucha. To właśnie regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach oraz smarowanie łańcucha będzie należało do najczęstszych prac serwisowych, które wokół naszego roweru będziemy w stanie wykonać samodzielnie.
Sprawdź, jak samodzielnie przygotować rower do jazdy. Ten sprawdzony sposób na domowy serwis rowerowy zajmie niecałą godzinę!
Czasami jednak rutynowa kontrola to za mało i może się okazać, że rower będzie wymagał bardziej konkretnych napraw. Jak samodzielnie wymienić opony w rowerze? Co zrobić, żeby uniknąć uszkodzenia łańcucha? Już podpowiadamy…
Dobrym rozwiązaniem jest wyposażyć domowy serwis w pompkę stacjonarną oraz akcesoria potrzebne do drobnych napraw kół i opon: dętki, zapasowe opony oraz łatki. Zwłaszcza po intensywnym poprzednim sezonie rowerowym, zarówno dętki, jak i stare opony mogą wymagać wymiany. Wbrew pozorom jest to dość prosta czynność, a jej opanowanie sprawi, że będziesz w stanie dość sprawnie zmienić koło w rowerze nawet, gdy złapiesz gumę na trasie.
Jak w szybko i łatwo wymienić dętki i opony w rowerze? Pomocny powinien okazać się ten film:
Jeśli chcesz uniknąć niemiłej niespodzianki w czasie jazdy, pamiętaj o regularnym sprawdzaniu stanu łańcucha. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia konserwacja. Łańcuch rowerowy smarujemy specjalną oliwką do łańcucha rowerowego. Procedura jest dość prosta. Na czysty łańcuch nanieś po kropli oleju na każdy sworzeń. Odczekaj kilka minut i przetrzyj szmatką.
W celu uniknięcia zerwania lub uszkodzenia łańcucha, dobrze jest regularnie sprawdzać jego stan zużycia. W tym celu niezbędny będzie tzw. przymiar. Na rynku dostępnych jest wiele akcesoriów tego typu w dość przystępnych cenach. Jeśli jednak okaże się, że łańcuch wymaga wymiany, wówczas niezbędny będzie skuwacz łańcucha. Tylko z jego użyciem sprawnie zdemontujemy łańcuch oraz dopasujemy, skrócimy i skujemy nowy.
Jeszcze jednym istotnym elementem konserwacji roweru i kluczowym, krokiem w przygotowaniu roweru do jazdy jest utrzymanie w odpowiedniej kondycji wszelkich elementów ruchomych roweru. Smar stały do łożysk w tubce wykorzystamy do smarowania gwintów pedałów oraz innych elementów, które chcemy zabezpieczyć przed zapiekaniem śrub.
W poprzedniej części cyklu analizowaliśmy rodzaje rowerów przeznaczonych do jazdy w trudnym terenie. Dziś natomiast przybliżamy typy jednośladów o typowo sportowym zacięciu.
Choć początkowo wszystkie rowery wyglądały podobnie, dziś wybór poszczególnego rodzaju może sprawić nie lada kłopot. Wśród kategorii rowerów górskich możemy wymienić co najmniej kilka różnych ich typów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku równie popularnych szosówek. W tym przypadku również mamy do wyboru wiele poszczególnych modeli, które różnią się od siebie zarówno parametrami, jak i komfortem jazdy. A skoro już o modelach mowa, przed planowanym zakupem warto zrobić rozeznanie w poszczególnych rodzajach rowerów. Wbrew pozorom jest ich na tyle dużo, że wybór tego jedynego, może przyprawić o zawrót głowy.
Jak się w tym wszystkim nie pogubić? Poniżej przypominamy nasz krótki przewodnich po rodzajach rowerów.
Korzyści płynących z jazdy na rowerze jest dużo. Oto najważniejsze z nich: