Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Trekking, cross, czy miejski … Jaki rower wybrać?

Choć początkowo wszystkie rowery wyglądały podobnie, dziś wybór poszczególnego rodzaju może sprawić nie lada kłopot. Wśród kategorii rowerów górskich możemy wymienić co najmniej kilka różnych ich typów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku równie popularnych szosówek. Dziś w naszym poradniku przyjrzymy się rowerom turystycznym i miejskim, a także przybliżymy kilka dość nietypowych modeli.

Trekking, cross, czy miejski … Jaki rower wybrać?
Trekking, cross, czy miejski … Jaki rower wybrać?
Jennifer Regnier/pixabay.com/service/license/

Rodzaje rowerów

Najbardziej typowy rower, który możemy spotkać na naszych ulicach, to dwukołowy jednoślad, z ramą wykonaną ze stali lub lekkich stopów aluminium, a nawet kompozytów. Poza najbardziej charakterystycznymi konstrukcjami na rynku dostępne są także rowery dość nietypowe. 

Jak się w tym wszystkim nie pogubić? Poniżej przedstawiamy krótki przewodnich po rodzajach rowerów.

Część 3: Rowery do miasta i na wycieczkę

Rowery turystyczne – możemy w ten sposób określić praktycznie wszystkie rowery, którymi da się jeździć w celach turystycznych. Przeważnie jednak są to jednoślady projektowane do uprawiania zaawansowanej turystyki rowerowej, polegającej na przemierzaniu długich, często wielodniowych tras, zarówno po drogach asfaltowych, jak i drogach o nawierzchni nieutwardzonej.

Rowery turystyczne dzielimy na:

  • Trekking – niezwykle uniwersalne rowery, które nadają się zarówno na krótką przejażdżkę, jak i wielodniowe wyprawy za miasto lub nawet jazdę w trudniejszym terenie. Ograniczenia zależą głównie od ramy i zastosowanych komponentów. Główne walory tego typu jednośladów to: wygodna pozycja za kierownicą, relatywnie niska waga (im niższa waga tym wyższa cena roweru) oraz możliwość montażu dodatkowego wyposażenia.Co ciekawe rowery trekkingowe zarówno damskie jak i męskie mogą być wyposażone w opadającą górna rurę ramy w przednim trójkącie, co znacznie ułatwia wsiadanie i zsiadanie.
  • Crossrowery zbliżone do trekkingowych. Odróżnia je przeznaczenie raczej do krótkich wypraw, na średnich dystansach. 
  • Rowery miejskie – rowery tego typu przeznaczone są do jazdy w ruchu miejskim i po ścieżkach rowerowych. Sprawdzą się zarówno jako alternatywny środek transportu przy dojazdach do pracy lub wypadzie do sklepu na małe zakupy. Cechuje je konstrukcja gwarantująca dużą wygodę za kierownicą i wysoki komfort podróżowania (niezależnie od stroju). 


Rowery nietypowe. Jednoślady do zadań specjalnych

Poza wszystkimi wymienionymi wyżej rodzajami rowerów na rynku dostępne są również takie, które są dość… nietypowe. 

Poniżej krótkie zestawienie najciekawszych, a niekiedy również najdziwniejszych odmian jednośladów:

  • BMX – rower do robienia różnego rodzaju ewolucji i tricków, zarówno w skateparkach, jak i na terenie „miejskiej dżungli”. Cechują go poza specjalną kierownicą, małe 20-calowe koła oraz charakterystyczne rurki w osi kół nazywane pegami.
  • Cargorower typu cargo lub bakfiets ze skrzynią ulokowaną pomiędzy kierownicą, a przednim kołem. Może być przystosowany do przewozu towarów lub osób. W zależności od modelu posiada jedno lub dwa koła z przodu. 
  • Cruiser – rower o nietypowej konstrukcji, który przykuwa uwagę wyglądem. Przeznaczony raczej do spokojnej, miejskiej jazdy.
  • Dirt/Street – rowery o podobnym zatosowaniu, co BMX, jednak zdolne do większych lotów podczas akrobacji i spektakularnych ewolucji. Większe koła, prosta kierownica oraz amortyzaor z przodu – to główne różnice pomiędzy rowerami typu dirt oraz BMX.
  • E-bike – rowery elektryczne ze wspomaganiem. Obecnie znacząco zyskujące na popularności.
  • Fatbike – typ roweru określany mianem „grubasa”, ze względu na zastosowane ponadprzeciętnie szerokie opony. W tej wersji rowej nadaje się nawet do jazdy po ekstremalnie trudnym terenie, takim jak piasek, a nawet śnieg.
  • Handbike (rower ręczny) – typ roweru napędzanego siłą rąk, a nie nóg. Dość popularny wśród aktywnie uprawiających sport osób niepełnosprawnych z uszkodzeniem układu ruchu oraz kręgosłupa. Specjalna konstrukcja umożliwia jazdę w pozycji leżącej lub klęczącej.


[fot. pasja1000/pixabay]

  • Ktrak – ten typ roweru, a w zasadzie specjalna modyfikacja (przednie koło podmienia się na płozę, a tylne na system z gąsienicą) daje możliwość jazdy po śniegu na zasadzie podobnej do skutera śnieżnego, z tą różnicą, że pojazd napędzany jest siłą naszych nóg. 
  • Ostre koło (fixed)/Single speed – typ rowerów niezwykle minimalistycznych i pozbawionych wszelkich udogodnień. Posiadają tyko jeden bieg i w zależności od wersji posiadają tryb wolnobiegu lub nie.
  • Riksza – typ roweru z dwoma przednimi kołami, nad którymi umieszczone jest wygodne siedzisko dla pasażerów. Jednoślad przystosowany do transportu osób.
  • Rower biegowy – typ uproszczonych, dwukołowych rowerów, których przeznaczeniem jest nauka jazdy małych dzieci. Istnieją też rowery biegowe dla dorosłych o różnej konstrukcji i stopniu skomplikowania.
  • Rower poziomy – dość rzadko spotykana odmiana rowerów, których cechą charakterystyczną jest pół-siedząca (a niekiedy niemalże leżąca) pozycja za kierownicą.
  • Tandemrower przeznaczony do równoczesnej jazdy dwóch osób. Na rynku dostępne są tandemy w wersjach: miejskich, szosowych, trekkingowych oraz górskich.
  • Trial – specjalny typ roweru, podobny nieco do roweru górskiego oraz BMX. Nie znajdziemy w nim przerzutek i… siodełka! Dyscyplina, z myślą o której rower ten został stworzony polega na pokonywaniu krótkich, aczkolwiek niezwykle trudnych tras z przeszkodami.


Sprawdź też nasze inne poradniki rowerowe:

Część 1: Rowery na trudny teren

Część 2: Rowery sportowe

 



Źródło: niezalezna.pl, dobrerowery.pl, YouTube

#rowery #rodzaje rowerów #jaki rower wybrać #rower trekkingowy #gravel #rower miejski #rower górski #rower cargo

albicla.com@MariolaLukawska