Warto pamiętać, aby w miarę możliwości nie zostawiać roweru w miejscach publicznych – zwłaszcza bez żadnych zabezpieczeń. Zamiast na klatce schodowej lub garażu, jednoślady będą znacznie bezpieczniejsze w mieszkaniu lub domu. Jednak w sytuacji, gdy nie mamy wyjścia i rower trzeba pozostawić na dłużej bez nadzoru? Jaki rodzaj zabezpieczenia wybrać. Łańcuch, kłódka czy składana blokada?
Zabezpieczenia do roweru. Jakie są rodzaje blokad?
- Linka
Standardowa linka zabezpieczająca do roweru charakteryzuje się gęstym splotem i dużą elastycznością. Aby nie rysować ramy roweru, często zamknięta jest w syntetyczną osłonę. Niestety ze względu na swoją konstrukcję jest dość łatwa do przecięcia.
[polecam:https://input.niezalezna.pl/385849-jak-wozic-dziecko-rowerem-fotelik-na-bagaznik-czy-do-ramy]
Linka z tulejami (tzw. steel-o-flex). W tym modelu standardowa, pleciona stalowa linka umieszczona jest w specjalnych tulejach, które mają za zadanie utrudniać przecięcie tego rodzaju blokady rowerowej. Niestety także w tym przypadku nadal istnieje ryzyko przecięcia lub przepiłowania zabezpieczenia.
PLUSY: łatwość transportu, elastyczność, niska cena, długość – pozwalająca przypiąć rower w wielu trudno dostępnych miesjcach.
MINUSY: łatwość przecięcia
- Łańcuch
Łańcuchy zabezpieczające do roweru produkowane są z utwardzanej stali. Są dość elastyczne i umożliwiają spinanie nawet kilku rowerów jednocześnie.
PLUSY: elastyczność, cena, możliwość przycięcia roweru w trudno dostępnych miejscach, możliwość spięcia kilku rowerów jednocześnie.
MINUSY: waga, komfort przewożenia
[polecam:https://input.niezalezna.pl/386095-jak-wozic-dziecko-rowerem-przyczepka-czyli-alternatywa-dla-fotelika-przeczytaj-zanim-kupisz]
- U-lock
Jest to jedno z najpopularniejszych, a zarazem najmocniejszych zabezpieczeń wybieranych przez rowerzystów. U-lock dedykowany jest głównie w przypadku osób, które zmuszone są pozostawić rower bez nadzoru na dłużej. Blokada tego typu charakteryzuje się stalowym pałąkiem w kształcie litery „U” oraz masywnym zamkiem. U-lock montowany jest przez ramę i obręcz, do której przypinany jest rower.
PLUSY: masywna konstrukcja, zamki odporne na podważenie, przystępna cena za dobrej jakości blokadę
MINUSY: brak możliwości przypięcia roweru w trudniej dostępnych miejscach (np. drzewo).
[polecam:https://input.niezalezna.pl/386208-jak-wozic-dziecko-rowerem-jednokolowa-przyczepka-i-hol-rowerowyprzeczytaj-zanim-kupisz]
- Składane zabezpieczenie rowerowe
Ten rodzaj zabezpieczeń rowerowych to próba znalezienia złotego środka pomiędzy łańcuchem oraz U-lockiem.
PLUSY: po złożeniu zajmuje mało miejsca, możliwość przypięcia roweru w trudno dostępnych miejscach
MINUSY: waga (zaskakująco duża, jak na niewielkie gabaryty blokady) możliwość łatwego przecięcia blokady w miejscu łączenia poszczególnych elementów
- Blokada na koło
Rodzaj zabezpieczenia, które uniemożliwia odjechanie skradzionym rowerem. Na rynku dostępne są również blokady typu szybkozamykacz w formie specjalnych nakrętek, uniemożliwiających odkręcenie koła.
PLUSY: możliwość łączenia z innymi typami blokad,
MINUSY: pełni rolę jedynie dodatkowego zabezpieczenia
- Blokada rowerowa na szyfr
Alternatywa dla blokad rowerowych zamykanych kluczem. Możliwość otwarcia blokady po wprowadzeniu odpowiedniej kombinacji cyfr.
PLUSY: brak konieczności pilnowania klucza do standardowych blokad, łatwość w otwieraniu zabezpieczenia
MINUSY: brak możliwości zdjęcia blokady w przypadku zapomnianego kodu dostępu (szyfru)
- Alarm rowerowy
Blokada rowerowa z alarmem. To ciekawy dodatek do standardowych zabezpieczeń. Na rynku dostępne są już popularne rodzaje blokad z funkcją alarmu. Poza samą blokadą, jest tam także syrena alarmowa oraz pilot do włączania i wyłączania alarmu. Gdy mechanizm alarmowy wykryje ruch lub próbę demontażu bez uprzedniego wyłączenia alarmu, rozlegnie się sygnał ostrzegający o próbie kradzieży. W najdroższych modelach blokad z alarmem, sygnał o próbie kradzieży przesyłany jest bezpośrednio do pilota, który sygnalizuje zagrożenie właścicielowi roweru.
[polecam:https://input.niezalezna.pl/383627-gorski-enduro-mtb-czy-downhill-jaki-rower-wybrac]
- Moduł GPS
Popularny dodatek, ułatwiający lokalizację skradzionego roweru. W przypadku wykrycia ruchu informacja na ten temat wysyłana jest do specjalnej aplikacji umożliwiającej śledzenie roweru. Niestety zasięg urządzenia jest dość ograniczony.
Zapięcie rowerowe – co wybrać?
Niezależnie od tego, jaki rodzaj blokady rowerowej wybierzemy, należy pamiętać o odpowiedniej technice montażu. Nawet najlepsze zabezpieczenie nie sprawdzi się, gdy zostanie źle zamontowane.
[polecam:https://input.niezalezna.pl/383971-endurance-gravel-fitness-czy-szosowy-jaki-rower-wybrac]
Jak montować blokady rowerowe?
- Pamiętaj o montażu zabezpieczenia rowerowego przez ramę, a nie tylko przez koła. To częsty błąd, który wiele osób kosztuje utratę roweru.
- Zapięcia typu linka używaj tylko w ostateczności i w sytuacji, gdy pozostawiasz rower bez nadzoru jedynie na chwilę. Do zdjęcia blokady wystarczą zwykłe nożyce do metalu/
- Wybieraj blokadę od renomowanych producentów, z certyfikatami bezpieczeństwa.
- Blokadę typu u-lock zapinaj ciasto, nie pozostawiaj zbyt dużo luzu.
- Blokadą rowerową spróbują spinać koło, ramę oraz słup, latarnię, drzewo, barierki lub masywne ogrodzenie.
- Zostawiaj rower w miejscach monitorowanych.
- Pozostawiajac rower na dłużej, zdemontuj akcesoria dodatkowe (licznik, oświetlenie, a nawet siodełko) – one również często stają się obiektem kradzieży.
- Zastanów się nad oznakowaniem roweru. Akcję znakowania prowadzą m.in. komisariaty policji.
[polecam:https://input.niezalezna.pl/384060-trekking-cross-czy-miejski-jaki-rower-wybrac]